نتیجه تصویری برای قرآن

مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن ضمن بیان اینکه وقتی قرآن می‌خوانیم باید برکت آن را در خانه درک کنیم، گفت: اگر هر کدام از ما به سهم خود در جامعه به قرآن عمل کنیم، جامعه اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی،‌ مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن در گفت‎وگویی با بیان اینکه مهم‌ترین حفظ آداب باطنی تلاوت قرآن این است که قرآن را لقلقه زبان قرار ندهیم، گفت: قرآن که کتاب هدایت است، باید با همان چهره هدایت‌گرش به قرآن پناه برد و با تدبر در آیاتش به مثابه اینکه قرآن ما را از این دنیای تاریک به سرمنزل سعادت رهنمون می‌کند، خود و خانواده خود را تضمین کنیم. من توصیه‌ام این است که قرآن‌هایی در خانه داشته باشیم که ترجمه آیات و لغات در آن باشد.

وی با اشاره به اینکه جدای از تلاوت قرآن، تدبر در آیاتش هم باید مدنظر باشد، گفت: قرآن تنها برای قرائت کردن نیست. مانند اینکه صاحب یک باغ در خارج کشور زندگی کند و از آنجا به باغبان نامه بنویسد و نحوه نگهداری باغ را به او توضیح دهد؛ اما باغبان نامه اربابش را ببیند و بوسد و بعد دستش را کنار گوش خود قرار دهد و شروع به خواندن آن کند بدون اینکه به آن عمل کند. الان سرنوشت خیلی از ما در خواندن قرآن کریم مثل همین داستان ارباب و باغبان باغ است.

میرکتولی با اشاره به اینکه قرآن کتاب انسان‌ساز و جامعه‌ساز است، گفت: قرآن کتابی است که می‌تواند به اقتصاد و فرهنگ ما سامان دهد. به نظرم وظیفه تمام فعالان قرآنی به خصوص دست‌اندرکاران رسانه‎های تصویری و مکتوب این است که قرآن را به سمت معنای حقیقی‌اش که همان پیامهای الهی است، سوق دهیم و این در پرتو تدبر و تعقل در آیات پروردگار است. البته این را هم عرض کنیم برای قرائت قرآن باید خضوع قلب داشته باشیم و اگر این حالت را نداشته باشیم، فایده‌ای ندارد جز اینکه به قول روایات عترت( علیه السلام ) قرآن آنها را لعنت می‌کند. بنابراین نه قرآن از همنشینی با آنها لذت می‌برد و نه آنها از خواندن قرآن لذت می‌برند.

وی با بیان اینکه حفظ آداب ظاهری قرآن باید همراه با تفکر باشد، افزود: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن دعوت به تفکر و تعقل می‌کند و میزان تأکیدات بر این مسأله بیش از امر به تلاوت ظاهری قرآن است. همچنین امیرالمؤمنین( علیه السلام ) در روایت فرمودند «لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ؛ کسی در در قرائت قرآن تدبر نکند، خیری در قرائتش نیست.» مثل اینکه شخصی سالها درس بخواند و مدرک بگیرد و مدرکش به درد او نخورد.

میرکتولی بنابراین وقتی قرآن می‌خوانیم باید برکت آن را در خانه درک کنیم،‌ افزود: هرچند تلاوت ظاهری آیات منجر به طهارت ظاهری می‌شود و شخص و اهل منزل را نورانیت می‌بخشد، اما عمل به قرآن و درک مفاهیم عالی قرآن باید سرلوحه برنامه‌های قرآنی باشد. اگر هر کدام از ما به سهم خود در جامعه به قرآن عمل کنیم، جامعه اصلاح می‌شود.

منبع: تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =