باید و نبایدهای غذایی در هنگام روزه داری

باید و نبایدهای غذایی در هنگام روزه داری ماه مبارک رمضان نزدیک است؛ زمان کمی تا شروع ایام روزه داری باقی مانده است. روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا روحی و عصبی جلوگیری شود.

رمضان امسال در حالی در کشور ما برگزار می شود که با شروع تابستان روزهای گرمی را سپری می کنیم و شاید مهم ترین دغدغه روزه داران رفع تشنگی مفرط در هنگام ظهر باشد.
باید توجه داشت که در ماه رمضان با جابجا شدن وعده های غذایی، هیچ وعده اصلی حذف نمی شود؛ بلکه تنها فواصل زمانی صرف غذا تنظیم خود را از دست می دهند. در رمضان وعده های صبحانه، ناهار و شام به سحری، افطاری و شام مبدل می شوند. نکته حائز اهمیت این است که فاصله صبحانه تا ناهار بیشتر شده و گرمای تابستان هم مزید بر علت است و فشار وارده به بدن بیشتر می شود. اما چه کنیم تا در این گرمای هوا با روزه داری عملکرد بدن را کنترل کنیم؟

از پرخوری در سحر بپرهیزید

توجه کنید قرار نیست سحری تا افطار شما را سیر نگه دارد. پس از پرخوری در هنگان سحر پرهیز کنید. آنچه مهم است خوردن غذاهای مطلوب در وعده سحر است. برای سحری بهتر است معده خود را سنگین نکنید،بلکه بیشتر از مواد غذایی کم حجم و پرانرزی استفاده کنید. خوردن برنج توصیه می شود بعلاوه میوه هایی مانند انبه و موز را در این هنگام فراموش نکنید.
در وعده سحر غذاهای پرچرب نخورید. چراکه مصرف چربی زیاد در سحر موجب تشنگی مفرط در طول روز می شود. کله پاچه و غذاهای سرخ کردنی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
برای صرف سحر دیر از خواب برنخیزید تا زمان کافی برای خوردن داشته باشید. با آرامش غذا بخورید.
از آشامیدن آب فراوان در هنگام سحر پرهیز کنید.

افطار مواد قندی و نشاسته ای بخورید

هنگام غروب بدن تمام انرژی خود را صرف کرده و نیاز فوری به مواد قندی بالا است. اما توجه داشته باشید که در وعده افطار حجم مواد غذایی اندکی بخورید و شام را مفصل میل کنید. مصرف مواد قندی و نشاسته ای مانند زولبیا و بامیه و سوپ، آش رشته، حلوا و شله زرد توصیه می شود.
به هیچ عنوان روزه خود را با اب سرد باز نکنید. چون علاوه بر اینکه عطش را فرو نمینشاند بلکه به سیستم گوارش هم اسیب می زند.
در فاصله بین افطار تا شام مصرف میوه توصیه می شود تا هم از املاح و ویتامین های آن بهره بگیرید و هم آب بدنتان تامین شود.
شام را دیرتر از مواقع عادی دیگر میل کنید
شام را بلافاصله با افطار میل نکنید. بلکه به معده زمان کافی برای استراحت بدهید و حتما در کنار شام از ماست، سالاد و سبزیجات استفاده کنید. شام را دو ساعت پس از افطار میل کنید.
غذاهای اسیدی مانند ترشی را کتر مصرف کنید. غذای شام باید شامل مواد گوشتی، مرغ و ماهی، تخم مرغ، سالاد و ماست باشد.
برای تامین انرژی خود در طول روز به نکات زیر توجه کنید:
_ قبل از افطار کمی استراحت کنید.
_ در طول ماه رمضان زیاد از منزل خارج نشوید و خود را خسته نکنید.
_ پس از افطار کمی پیاده روی کنید.
_ از اهمیت سحری غافل نشوید. سحری کل انرزی روز را تامین می کند.

ایمنا

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *