نتیجه تصویری برای غدیر خم

18 ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

* چرا حادثه عظيم بيعت مردم با امام على (علیه السلام) با نام غدير معروف شد؟

پاسخ:

بيابان غديرخم پس از سرزمين جحفه در 3 کیلومتری مكه قرار دارد، و در آنجا رود هميشه جارى وجود داشت و چون براى اعلام ولايت امام على (علیه السلام) و بيعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف كردند و در آن هواى گرم و كمبود آب، از آن رود كوچك استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام «غدير» معروف شد.

از آن پس در نوشته ها و گفته ها و شعرهاى گوناگون، روز بيعت عمومى مردم با حضرت اميرالمؤمنين (علیه السلام) با نام غدير مطرح گرديد.

* اجتماع بزرگ غدير چه ويژگي هايى داشت؟

پاسخ:

ويژگي هاى فراوانى داشت مانند:

1- اجتماعى از تمام بلاد اسلامى بود.

2- حاضران پس از اعمال حج با جاذبه هاى معنوى خاصى گرد هم آمدند.

3- انگيزه اجتماع معنوى و با فرمان الهى بود.

4- فراوانى اين اجتماع در آن روزگاران بى نظير بود.

* آيا در روز غدير تنها بيعت با اميرالمؤمنين (علیه السلام) مطرح بود؟

پاسخ:

خير، بيعت با همه امامان معصوم (علیه السلام) از امام على (علیه السلام) تا حضرت قائم آل محمد (عجل الله تعالى فرج الشريف) مطرح شد.

جمع حاضران با دستور خدا به امامت همه امامان اعتراف كردند و سپس چون امام على (علیه السلام) در جمع حاضران، حضور داشت با آن حضرت بيعت كردند كه رسول خدا (ص) فرمود: معاشر الناس ! انكم اكثر من ان تصافقونى بكف واحد، فى وقت واحد قد امرنى الله عزوجل ان اخذ من السنتكم الا قرار بما عقدت لعلى اميرالمؤمنين و لمن جاء بعده من الائمه منى و منه .

«اى جمعيت انسانها! جمعيت شما بيشتر از آن است كه بتواند با دست خود با من در اين صحرا بيعت كنيد پس از طرف خدا داده شدم كه از شما اقرار بگيرم نسبت به ولايت على (علیه السلام) و امامت امامان پس از او كه فرزندان من و على هستند».

پی نوشت:

کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

منبع:حوزه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + = 25