برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم

به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه ( علیها السلام ) به شهر قم، برخی از برکات حضور این بانوی گرانقدر درشهر قم را بخوانید.

بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه( علیها السلام ) به شهر مقدس قم می‌باشد که این بانوی گرانقدر در راه رسیدن به برادر بزرگوارشان امام رضا( علیه السلام ) در شهر قم وفات می‌کنند و در آن شهر مدفون می‌گردند که این اتفاق مایه برکت برای اهالی این شهر می‌شود، و در ادامه این طلب، به برخی از این برکات اشاره می کنیم:

1- گسترش شهر قم

شهر قم به تدريج از شمال شرقى، به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشيده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه( علیها السلام ) که در حاشيه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در آبادترين قسمت آن واقع است.

2- مورد توجه شدن قم

توجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به اين شهر و کوچ بسيارى از افراد مشتاق اهل بيت عليهم السلام براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه( علیها السلام )در اين شهر است.

3- استحکام مذهبى قم

قم از جنبه مذهبى استحکام ويژه‌‏اى يافته و مرکز روحانيت ‏شيعه شد. و عده‏‌اى از بزرگترين علماى شيعه از آنجا برخاسته يا در آن اقامت کردند.

4- کثرت سادات در شهر قم

بعد از دفن حضرت معصومه( علیها السلام ) عده بسيارى از فرزندزادگان امام حسن( علیه السلام ) و امام حسين( علیه السلام ) و موسى بن‏ جعفر( علیه السلام ) و على بن موسى الرضا( علیه السلام ) و از فرزندان محمد حنفيه و زيد بن على بن الحسين( علیه السلام ) و اسماعيل فرزند امام صادق( علیه السلام ) از اطراف به قم روى آورده‌‏اند. از آنجا که اين شهر از ابتدا مورد نظر آل على( علیه السلام ) بوده است و مردم قم نسبت‏ به اولاد پيغمبر(ص) ارادت و علاقه خاصى داشته‏‌اند، به تدريج‏ بعد از ورود حضرت معصومه( علیه السلام ) از نظر کثرت سادات، موقعيت‏ بى نظير و يا کم نظيرى يافته است.

امروزه کثرت سادات قم، به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علويان و سادات است که بيشتر آن‏ها سيد هستند، از جمله محله سيدان، محله موسويان و محله موسى سلام بر مردم قم! خداوند شهرهاى آنان را با باران سيراب کند و برکت‏ها را بر آنان نازل کند و بدى‏‌هاى آنان را به خوبى مبدل گرداند. آن‏ها اهل رکوع و سجود و قيام و قعودند. آنان فقيه و دانشمند و اهل درک حقايق و روايت و عبادت نيکو هستند.

مبرقع و همچنين وجود سادات برقعى و رضوى و چاووشى و غيره نشانگر اين حقيقت مى‌‏باشد.

5- توجه به امور امامزادگان

مردم قم از اوايل قرن سوم هجرى که فاطمه معصومه( علیه السلام ) در قم مدفون شد، در بزرگداشت مقابر اولاد پيامبر(ص) همان تلاش را کردند که در زمان حياتشان از آنان به عمل مى‌‏آوردند. ساختن بناهاى مجلل و بارگاه و گنبد و وقف اموال در اين راه از جمله اين تلاش هاست. در دوره صفويه و قاجاريه، بعضى از جهانگردانى که به ايران آمده و از قم عبور کرده‌‏اند، در سفرنامه‏‌هاى خود امامزادگان قم را وصف نموده و حتى در پاره ‏اى از آن‏ها در تعداد امامزادگان افراط کرده‏‌اند.

6- پرورش علماى بزرگ در شهر قم

يکى ديگر از برکات فاطمه معصومه( علیه السلام )، پرورش عالمان و انديشمندان بزرگ در اين شهر مى‏‌باشد که به نام بعضى از آنان اشاره مى‏‌شود:

– على بن حسين بن بابويه قمى، پدر شيخ صدوق يا صدوق اول;

– محمد بن على بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق و نويسنده نزديک به 300 کتاب در اصول و فروع;

– محمد بن حسن صفار، از ياران نزديک امام حسن عسکرى( علیه السلام );

– احمد بن اسحاق قمى، وکيل امام عسکرى( علیه السلام ) در قم و سازنده مسجد معروف امام به دستور آن حضرت;

– احمد بن ادريس قمى، از محدثان شيعى;

– زکريا بن آدم، از اصحاب امام رضا( علیه السلام );

– ابوعبدالله محمد بن خالد برقى، اديب، محدث و نويسنده کتاب‏هاى مهمى همچون: التنزيل و التعبير، کتاب العلل، کتاب يوم و ليله.

– احمد بن محمد بن خالد برقى، منسوب به برقرود قم و نويسنده کتاب‏هاى فراوانى همچون: المحاسن، کتاب التبليغ و الرساله، کتاب التراحم و التعاطف، و ساير تاليفات وى که به ده‏ها جلد بالغ مى‌‏شود.

– على بن ابراهيم قمى، مفسر معروف;

– خواجه نصير الدين طوسى جهرودى معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام;

– صدر المتالهين شيرازى، که آثار برجسته فلسفى از جمله: اسفار اربعه، شواهد الربوبيه، شرح کافى و… را پديد آورد;

– ملا عبد الرزاق لاهيجى، فيلسوف وحکيم نامدار شيعه در قرن 11 و صاحب کتاب‏هاى شوارق الالهام و گوهر مراد;

– حاج ملا مهدى قمى نراقى، نويسنده جامع السعادات;

– ميرزا ابوالقاسم قمى (ميرزاى قمى)، صاحب قوانين و داراى کرامات بى شمار.

وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزير و مورخ و رجال علمى و مردان سياست و وزارت از اين خطه ظهور نموده‌‏اند که تفصيل آن در جاى خود بيان شده است.

7- حوزه علميه قم

يکى ديگر از برکات مزار مقدس بانوى دو عالم، حضرت معصومه( علیه السلام ) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علميه مى‏‌باشد. تاريخ اين کانون علم و فقاهت‏ به قرن‏ها قبل بر مى‌‏گردد. ابراهيم بن هاشم قمى، سعد بن عبدالله قمى، احمد بن اسحاق قمى، على بن بابويه قمى و ده‏ها محدث و عالم شيعى از اوايل قرن سوم هجرى به بعد، زمينه گسترش علم و ادب و حديث را در اين شهر ايجاد کرده بودند.

هجرت ملاصدرا فيلسوف نامى شيعه به قم چهره ديگرى به اين حرکت داد. سکونت مرحوم فيض کاشانى در قم و تاسيس مدرسه فيضيه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه عليها السلام، رشد فکرى و فضاى علمى اين شهر را دگرگون نمود.

اين رشد علمى همچنان رو به بالندگى بود تا در سال 1315 شمسى مرحوم شيخ عبدالکريم حائرى پرچمدار علم و فضيلت از اراک به قم آمده و روحى تازه به کالبد اين کانون فقاهت و معنويت دميد. اقبال آيت الله العظمى بروجردى رحمه الله به قم، فعاليت‏هاى فرهنگى واجتماعى را در اين شهر تسريع نموده و همچنين ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شيعى و همراهى آنان با حرکت‏ حوزه علميه در شکوفائى آن نقش به سزايى داشت.

امروزه به برکت معنوى حضرت فاطمه معصومه عليها السلام، مجمع بزرگى از مراجع، آيات عظام و فقيهان و مجتهدان در اين شهر نورانى و ملکوتى ايجاد شده است که مورد توجه جهانيان مى‏باشد.

هم اکنون خيل عظيمى از طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامى در اين حوزه مقدسه به تحصيل و تدريس اشتغال دارند که با زعامت مراجع تقليد و تدبير مديريت‏حوزه علميه قم برنامه ريزى‏هاى خاصى براى توسعه و بارور نمودن هرچه بيشتر علوم اسلامى و تخصصى نمودن آن در حال انجام است که آينده روشن و بالنده‏ترى را نويد مى‌‏دهد. لازم به ذکر است اين زمانى مى‏رسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏شود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمى‏‌ماند که از قم به او بهره‌‏هاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد.

رونق علمى شهر قم را امام صادق عليه السلام ده‏ها سال قبل از ورود حضرت معصومه عليها السلام به شهر قم، پيش بينى کرده و فرموده بود: «زمانى مى ‏رسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏ شود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمى‏ماند که از قم به او بهره‏هاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد» .

8- انقلاب اسلامى ايران

از مهم‏ترين ويژگى‏هاى شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه( علیه السلام ) تشکيل هسته‏‌هاى مرکزى انقلاب اسلامى ايران در اين نقطه حساس کشور مى‏‌باشد. شهر قم بستر قيام و انقلاب و پرورشگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران است.

اکثر حوادث انقلاب اسلامى با اين شهر مرتبط بوده است و البته به وقوع چنين حادثه‏‌اى در شهر قم در گفتار ائمه اطهار( علیه السلام ) نيز اشاره شده است و روايت معروف حضرت کاظم عليه السلام در اين مورد، قابل انطباق با انقلاب اسلامى ايران است. مطمئنا اگر انقلاب با عظمت اسلامى – که از شهر قم ريشه گرفته و موج آن تمام نقاط عالم را تحت تاثير قرار داد – مصداق منحصر به فرد اين گفتار زيبا نباشد، حتما يکى از مصاديق آن خواهد بود; چراکه ويژگى‏هاى مورد ستايش امام هفتم( علیه السلام ) دقيقا در مورد رهبر و مردم ايران صادق مى‏‌باشد. آن ويژگى‏‌ها عبارتند از:

1- رهبر آنان مردى از اهل قم است.

2- رهبر آنان مردم را به سوى حق مى‏خواند.

3- پيروان و طرفداران او اراده و استقامتى قوى و آهنين دارند.

4- خستگى در آنان راه ندارد.

5- طوفان‏‌هاى حوادث آنان را متزلزل نمى‏‌کند.

6- توکل بر خدا دارند.

7- به خاطر پارسايى پيروزند.

متن روايت چنين است که امام موسى کاظم عليه السلام فرمود: «رجل من اهل قم يدعوا الناس الى الحق، يجتمع معه قوم کزبر الحديد، لاتزلهم الرياح العواصف و لا يملون من الحرب و لايجبنون و على الله يتوکلون والعاقبة للمتقين»; مردى از اهل قم [به پا مى‏خيزد و] مردم را به حق فرا مى‏‌خواند. گروهى به يارى او بر مى‏خيزند که مانند قطعه‏هاى آهن هستند، تندبادها [ى حوادث و مشکلات] آنان را متزلزل نمى‏‌کند و از جنگ خسته نمى‏‌شوند و نمى‏‌ترسند و بر خدا توکل مى‏‌کنند. پيروزى نهايى از آن پرهيزکاران است‏» .

منبع:باشگاه خبرنگاران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

72 − = 70