به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه ( علیها السلام ) به شهر قم، برخی از برکات حضور این بانوی گرانقدر درشهر قم را بخوانید.
بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه( علیها السلام ) به شهر مقدس قم میباشد که این بانوی گرانقدر در راه رسیدن به برادر بزرگوارشان امام رضا( علیه السلام ) در شهر قم وفات میکنند و در آن شهر مدفون میگردند که این اتفاق مایه برکت برای اهالی این شهر میشود، و در ادامه این طلب، به برخی از این برکات اشاره می کنیم:
1- گسترش شهر قم
شهر قم به تدريج از شمال شرقى، به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشيده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه( علیها السلام ) که در حاشيه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در آبادترين قسمت آن واقع است.
2- مورد توجه شدن قم
توجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به اين شهر و کوچ بسيارى از افراد مشتاق اهل بيت عليهم السلام براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه( علیها السلام )در اين شهر است.
3- استحکام مذهبى قم
قم از جنبه مذهبى استحکام ويژهاى يافته و مرکز روحانيت شيعه شد. و عدهاى از بزرگترين علماى شيعه از آنجا برخاسته يا در آن اقامت کردند.
4- کثرت سادات در شهر قم
بعد از دفن حضرت معصومه( علیها السلام ) عده بسيارى از فرزندزادگان امام حسن( علیه السلام ) و امام حسين( علیه السلام ) و موسى بن جعفر( علیه السلام ) و على بن موسى الرضا( علیه السلام ) و از فرزندان محمد حنفيه و زيد بن على بن الحسين( علیه السلام ) و اسماعيل فرزند امام صادق( علیه السلام ) از اطراف به قم روى آوردهاند. از آنجا که اين شهر از ابتدا مورد نظر آل على( علیه السلام ) بوده است و مردم قم نسبت به اولاد پيغمبر(ص) ارادت و علاقه خاصى داشتهاند، به تدريج بعد از ورود حضرت معصومه( علیه السلام ) از نظر کثرت سادات، موقعيت بى نظير و يا کم نظيرى يافته است.
امروزه کثرت سادات قم، به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علويان و سادات است که بيشتر آنها سيد هستند، از جمله محله سيدان، محله موسويان و محله موسى سلام بر مردم قم! خداوند شهرهاى آنان را با باران سيراب کند و برکتها را بر آنان نازل کند و بدىهاى آنان را به خوبى مبدل گرداند. آنها اهل رکوع و سجود و قيام و قعودند. آنان فقيه و دانشمند و اهل درک حقايق و روايت و عبادت نيکو هستند.
مبرقع و همچنين وجود سادات برقعى و رضوى و چاووشى و غيره نشانگر اين حقيقت مىباشد.
5- توجه به امور امامزادگان
مردم قم از اوايل قرن سوم هجرى که فاطمه معصومه( علیه السلام ) در قم مدفون شد، در بزرگداشت مقابر اولاد پيامبر(ص) همان تلاش را کردند که در زمان حياتشان از آنان به عمل مىآوردند. ساختن بناهاى مجلل و بارگاه و گنبد و وقف اموال در اين راه از جمله اين تلاش هاست. در دوره صفويه و قاجاريه، بعضى از جهانگردانى که به ايران آمده و از قم عبور کردهاند، در سفرنامههاى خود امامزادگان قم را وصف نموده و حتى در پاره اى از آنها در تعداد امامزادگان افراط کردهاند.
6- پرورش علماى بزرگ در شهر قم
يکى ديگر از برکات فاطمه معصومه( علیه السلام )، پرورش عالمان و انديشمندان بزرگ در اين شهر مىباشد که به نام بعضى از آنان اشاره مىشود:
– على بن حسين بن بابويه قمى، پدر شيخ صدوق يا صدوق اول;
– محمد بن على بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق و نويسنده نزديک به 300 کتاب در اصول و فروع;
– محمد بن حسن صفار، از ياران نزديک امام حسن عسکرى( علیه السلام );
– احمد بن اسحاق قمى، وکيل امام عسکرى( علیه السلام ) در قم و سازنده مسجد معروف امام به دستور آن حضرت;
– احمد بن ادريس قمى، از محدثان شيعى;
– زکريا بن آدم، از اصحاب امام رضا( علیه السلام );
– ابوعبدالله محمد بن خالد برقى، اديب، محدث و نويسنده کتابهاى مهمى همچون: التنزيل و التعبير، کتاب العلل، کتاب يوم و ليله.
– احمد بن محمد بن خالد برقى، منسوب به برقرود قم و نويسنده کتابهاى فراوانى همچون: المحاسن، کتاب التبليغ و الرساله، کتاب التراحم و التعاطف، و ساير تاليفات وى که به دهها جلد بالغ مىشود.
– على بن ابراهيم قمى، مفسر معروف;
– خواجه نصير الدين طوسى جهرودى معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام;
– صدر المتالهين شيرازى، که آثار برجسته فلسفى از جمله: اسفار اربعه، شواهد الربوبيه، شرح کافى و… را پديد آورد;
– ملا عبد الرزاق لاهيجى، فيلسوف وحکيم نامدار شيعه در قرن 11 و صاحب کتابهاى شوارق الالهام و گوهر مراد;
– حاج ملا مهدى قمى نراقى، نويسنده جامع السعادات;
– ميرزا ابوالقاسم قمى (ميرزاى قمى)، صاحب قوانين و داراى کرامات بى شمار.
وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزير و مورخ و رجال علمى و مردان سياست و وزارت از اين خطه ظهور نمودهاند که تفصيل آن در جاى خود بيان شده است.
7- حوزه علميه قم
يکى ديگر از برکات مزار مقدس بانوى دو عالم، حضرت معصومه( علیه السلام ) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علميه مىباشد. تاريخ اين کانون علم و فقاهت به قرنها قبل بر مىگردد. ابراهيم بن هاشم قمى، سعد بن عبدالله قمى، احمد بن اسحاق قمى، على بن بابويه قمى و دهها محدث و عالم شيعى از اوايل قرن سوم هجرى به بعد، زمينه گسترش علم و ادب و حديث را در اين شهر ايجاد کرده بودند.
هجرت ملاصدرا فيلسوف نامى شيعه به قم چهره ديگرى به اين حرکت داد. سکونت مرحوم فيض کاشانى در قم و تاسيس مدرسه فيضيه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه عليها السلام، رشد فکرى و فضاى علمى اين شهر را دگرگون نمود.
اين رشد علمى همچنان رو به بالندگى بود تا در سال 1315 شمسى مرحوم شيخ عبدالکريم حائرى پرچمدار علم و فضيلت از اراک به قم آمده و روحى تازه به کالبد اين کانون فقاهت و معنويت دميد. اقبال آيت الله العظمى بروجردى رحمه الله به قم، فعاليتهاى فرهنگى واجتماعى را در اين شهر تسريع نموده و همچنين ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شيعى و همراهى آنان با حرکت حوزه علميه در شکوفائى آن نقش به سزايى داشت.
امروزه به برکت معنوى حضرت فاطمه معصومه عليها السلام، مجمع بزرگى از مراجع، آيات عظام و فقيهان و مجتهدان در اين شهر نورانى و ملکوتى ايجاد شده است که مورد توجه جهانيان مىباشد.
هم اکنون خيل عظيمى از طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامى در اين حوزه مقدسه به تحصيل و تدريس اشتغال دارند که با زعامت مراجع تقليد و تدبير مديريتحوزه علميه قم برنامه ريزىهاى خاصى براى توسعه و بارور نمودن هرچه بيشتر علوم اسلامى و تخصصى نمودن آن در حال انجام است که آينده روشن و بالندهترى را نويد مىدهد. لازم به ذکر است اين زمانى مىرسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مىشود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمىماند که از قم به او بهرههاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا رسد.
رونق علمى شهر قم را امام صادق عليه السلام دهها سال قبل از ورود حضرت معصومه عليها السلام به شهر قم، پيش بينى کرده و فرموده بود: «زمانى مى رسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى شود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمىماند که از قم به او بهرههاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا رسد» .
8- انقلاب اسلامى ايران
از مهمترين ويژگىهاى شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه( علیه السلام ) تشکيل هستههاى مرکزى انقلاب اسلامى ايران در اين نقطه حساس کشور مىباشد. شهر قم بستر قيام و انقلاب و پرورشگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران است.
اکثر حوادث انقلاب اسلامى با اين شهر مرتبط بوده است و البته به وقوع چنين حادثهاى در شهر قم در گفتار ائمه اطهار( علیه السلام ) نيز اشاره شده است و روايت معروف حضرت کاظم عليه السلام در اين مورد، قابل انطباق با انقلاب اسلامى ايران است. مطمئنا اگر انقلاب با عظمت اسلامى – که از شهر قم ريشه گرفته و موج آن تمام نقاط عالم را تحت تاثير قرار داد – مصداق منحصر به فرد اين گفتار زيبا نباشد، حتما يکى از مصاديق آن خواهد بود; چراکه ويژگىهاى مورد ستايش امام هفتم( علیه السلام ) دقيقا در مورد رهبر و مردم ايران صادق مىباشد. آن ويژگىها عبارتند از:
1- رهبر آنان مردى از اهل قم است.
2- رهبر آنان مردم را به سوى حق مىخواند.
3- پيروان و طرفداران او اراده و استقامتى قوى و آهنين دارند.
4- خستگى در آنان راه ندارد.
5- طوفانهاى حوادث آنان را متزلزل نمىکند.
6- توکل بر خدا دارند.
7- به خاطر پارسايى پيروزند.
متن روايت چنين است که امام موسى کاظم عليه السلام فرمود: «رجل من اهل قم يدعوا الناس الى الحق، يجتمع معه قوم کزبر الحديد، لاتزلهم الرياح العواصف و لا يملون من الحرب و لايجبنون و على الله يتوکلون والعاقبة للمتقين»; مردى از اهل قم [به پا مىخيزد و] مردم را به حق فرا مىخواند. گروهى به يارى او بر مىخيزند که مانند قطعههاى آهن هستند، تندبادها [ى حوادث و مشکلات] آنان را متزلزل نمىکند و از جنگ خسته نمىشوند و نمىترسند و بر خدا توکل مىکنند. پيروزى نهايى از آن پرهيزکاران است» .
منبع:باشگاه خبرنگاران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.