آستان حرم حضرت زینب سلام الله علیها در ماه مبارک رمضان 1399 تا کنون در چهار مرحله، بسته های ارزاق معیشتی را بین نیازمندان و مجاورین حرم توزیع کرد.

این آستان که هرساله در ماه مبارک رمضان میزبان خیل کثیری از زائران و دوست داران اهل بیت علیهم‌السلام می باشد. و روزه داران میهمان سفره کریمانه ایشان هستند. در بحران شیوع همه گیری ویروس کووید 19 و محدودیت برگزاری مراسمات و زیارت بقعه مبارک، این آستان مبارک، اقدام به راه اندازی پویش «ماه همدلی» جهت تهیه بسته های کمک معیشت نیازمندان و اطعام کریمانه کرد که تا به حال در این طرح، 1000 بسته توزیع گردیده است.

به گفته حجت الاسلام صادق زاده مدیریت آستان، بودجه مستقلی برای طرح ماه همدلی فراهم نشده و همه این فرآیند با کمک خیرین، خادمیاران آستان قدس رضوی و خادمین افتخاری حرم حضرت زینب سلام الله علیها انجام می گیرد و به رسم هرساله نیت اصلی خیرین، طبخ و اطعام کریمانه در حرم مطهر بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، بسته های ارزاق معیشت تهیه می شود که در ماه مبارک رمضان مرحله چهارم آن توزیع می گردد.

گفتنی است بسته های کمک معیشت بین خانواده های آسیب دیده ای که در مجاور حرم و مناطق زینبیه  بخاطر شرایط متفاوت این روزها درآمد شغلیشان تحت تاثیر قرار گرفته یا بیکار شده اند و در تهیه معیشت خانواده مشکل دارند، توزیع شده است.

مدیر آستان در ادامه افزود: شناسایی خانواده های واجد شرایط با کمک خواهران و برادران خادمین افتخاری و بسیج منطقه به صورت میدانی انجام شده است و جهت تکریم این افراد و حفظ حرمت آنها طی تماس تلفنی از ایشان دعوت می شود تا با مراجعه به واحد اجتماعی آستان بسته های کمک معیشت را دریافت کنند. این بسته ها شامل برنج، روغن، حبوبات، ماکارونی، سویا، رب و … به همراه تبرکی های حرم می باشد که  100 نفر از خادمین در بحث شناسایی، بسته بندی و توزیع آن ها با آستان همکاری می کنند.

صادق زاده وظیفه و مسئولیت اجتماعی حرم را در دوران شیوع کرونا سنگین تر دانست و خاطر نشان کرد: حرم حضرت زینب سلام الله علیها محل اعتماد مردم منطقه است، اینجا محل امید و آرزو و اطمینان مردم است و ما مخاطبین زیادی داریم که اگر خیرین همت کنند، می توانیم طرح را وسعت دهیم اما در حال حاضر با توجه به امکانات موجود، محدوده جغرافیایی مشخصی را تحت پوشش داریم. ما علاوه بر مسئولیت های زیارتی، فرهنگی تربیتی، مسئولیت اجتماعی نیز داریم و ماموریت ما این است که در حوزه امور مددکاری اجتماعی وارد شویم که یکی از مباحث آن معیشت است و اکنون توزیع بسته های ارزاق در ماه رمضان اولویت ماست.