بین ما مرسوم است که با شنیدن نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه قیام می کنیم و دست روی سرمان می گذاریم؛ ولی شاید اغلب ما نمی دانیم که این عمل برگرفته از روایت و سیره امام رضا علیه السلام است.

این کار سنت امام رضا علیه السلام بوده است چنان که نقل است وقتی در حضور امام رضا علیه السلام کلمه «قائم(عج)» بیان شد، «وَضَعَ الرّضا یدَهُ عَلی رَاسِهِ و تَواضَعَ قائماً و دَعا لَه بِالفَرَج؛ حضرت(علیه السلام) دستشان را روی سر قرار دادند و متواضعانه ایستادند و برای فرج دعا کردند.» سپس فرمودند: «اللّهُمَ عَجِّل فَرَجَهُ و سَهِّل مَخرَجَهُ؛ خداوندا! بر فرجش شتاب کن و راه ظهورش را آسان گردان.»

راوی درباره این رفتار امام رضا علیه السلام می گوید: «وتَواضَعَ قائِماً»؛ یعنی امام(علیه السلام) برای تواضع، به پا خاستند. آقا دستشان را روی سر گذاشتند و ایستادند! همه ائمه علیهم السلام احترام دارند. این قیام و ایستادن ما، فقط برای احترام نیست که کسی بگوید چرا برای سایر ائمه علیهم السلام نمی ایستیم؟! این قیام و ایستادن فقط برای احترام نیست؛ بلکه نشانه آمادگی است؛ یعنی همان طور که آن حضرت(عج) قیام می کنند و حکومت واحدی برای جهان انتخاب می کنند، ما هم می ایستیم و اعلام آمادگی و همراهی می کنیم.

منبع: مشکات، خاتم ولایت (منتخب سخنرانی های حرم مطهر رضوی با موضوع مهدویت)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =