IMG_4662 مراسم آغاز عملیات اجرائی پروژه بقعه جدید حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام )، عصر امروز ( شنبه ) ۱3 شهریورماه با حضور دکتر زرگر؛ استاندار اصفهان، حجت الاسلام صادقی مدیرکل اوقاف استان اصفهان، حجت الاسلام اسماعیل پور رئیس اداره اوقاف شهرستان اصفهان، دکتر صمصام شریعت؛ معاون شهرسازی شهرداری اصفهان، علی شمسی؛ مدیر شهرداری منطقه 14 اصفهان و جمعی از شخصیت‌های استان اصفهان برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری بین المللی آقای شکل آبادی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، مهرداد کیهانفر؛ مدیر طرح توسعه آستان مقدس حضرت زینب ( علیها السلام ) در سخنان کوتاهی گفت: بعد از اجرای سیاست های سازمان اوقاف مبنی بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و واگذاری مدیریت آستان حضرت زینب ( علیها السلام ) به محمدرضا دیانی، طرح توسعه حرم در دو حوزه زیارتی و شهری در قالب یک طرح جامع در محدوده 30 هکتار در پیرامون حرم مطهر در تاریخ 9 آبان 1392 مورد تفاهم و توافق شهرداری اصفهان و مدیریت آستان مقدس قرار گرفت.

مهرداد کیهان‌فر در ادامه به گزارشی اجمالی از روند اجرایی شدن طرح توسعه حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) پرداخت.

در ادامه این مراسم، محمد صالح طیب نیا؛ مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء، گفت: با توجه به اهداف و آرمان های بنیاد، ورود بنیاد به منطقه زینبیه ضروری تشخیص داده شد و ما با چشم انداز تبدیل شدن آستان مقدس به مهم ترین قطب زیارتی استان و پنجمین قطب زیارتی کشور وارد این حوزه شدیم.

طیب نیا با ابراز امیدواری از بهره برداری از فاز نخست پروژه توسعه حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) در مدت یکسال، گزارشی از رسالت بنیاد خیریه آلاء و دلیل ورود یافتن این بنیاد در توسعه بقعه حرم مطهر را ارئه نمود.

پس از صحبت های مدیرعامل بنیاد خیریه راهبری آلاء، کلیپ طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) پخش شد.

در ادامه این مراسم، محمدرضا دیانی؛ مدیر آستان مقدس حضرت زینب ( علیها السلام )، به ایراد سخن پرداخت و ضمن اشاره به این که یکی از نقاط حاد منطقه ای و آسیب های اجتماعی، منطقه زینبیه و پیرامون آن است و درعین حال حدود 35 درصد هیأت های مذهبی شهر اصفهان در این منطقه تجمع می کنند، اظهار داشت: منطقه، بافت عجیبی دارد. بسیار محروم است و زمینه کار در آن بسیار فراهم است و به قول معروف ما با یک تیر چند نشان را می زنیم، اصل و اساس، خدمت به اهل بیت ( علیهم السلام ) است و نزد اهل بیت ( علیهم السلام ) برای ما به یادگار می ماند.

محمدرضا دیانی با اشاره به تأکید معنوی بسیاری از علما بر خدمت به حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام)، افزود: از بُعد توسعه شهری، منطقه، منطقه محرومی است. ابزار توسعه می خواهد که مهم ترینش این حرم است.

وی ادامه داد: روزانه هزار توریست عراقی و عرب و حتی سال های قبل از قطیف و بحرین به این منطقه می آمدند اما ما ابزار و امکانات اسکان و پذیرایی نداشتیم و اگر امکانات فراهم شود، زائران افزایش می یابند.

دیانی گفت: در ابتدا، از بُعد فرهنگی، فضا بسیار امنیتی بود ولی اکنون مبارزه فیزیکی به فضای نرم تبدیل شده است. ما هنوز اعتراف می کنیم که هیچ کاری نکرده ایم و در نقطه صفر هستیم و مدیون مردمی هستیم که در خانه های 30 یا 40 متری زندگی می کنند ولی الحمدالله طرح جامع تهیه شد و از استاندار محترم خواهش می کنم که دستور دهند گزارشات پیشرفت را به شما ارائه دهند. ما به مردم قول داده ایم انها را بی خانمان نکنیم، هرچه دارند همین زینبیه است. ان شاالله با کلنگ زنی این پروژه، در رزومه و کارنامه خدمتی که به اهل بیت ( علیهم السلام ) می شود ثبت و ضبط گردد.

پس از دیانی، دکتر صمصام شریعت؛ معاون شهرسازی شهرداری اصفهان، ضمن اشاره به این که توسعه حرم حضرت زینب (علیها السلام) کار بزرگ و در سطح کشور نمونه است، اظهار داشت: قطعاً این اقدام بدون همکاری دستگاه ها و همکاری مردم نمی تواند تحقق یابد و البته  پشتوانه روحانیت معظم را لازم دارد.

سیدجمال الدین صمصام شریعت افزود: منطقه 14 اصفهان یکی از مناطق حاشیه نشین و کمتر توسعه یافته است که قرار است به یک قطب گردشگری و زیارتی تبدیل شود. منازل اطراف آن پتانسیل پذیرش گردشگران داخلی و خارجی را ندارد و لزوم چنین پروژه ای بیش از پیش حس می شد.

وی گفت: سیاست و رویکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان نیز رسیدگی ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته است و از اهداف اولیه شهرداری است که بتواند به مردم خوب و ایثارگر این منطقه خدمت کند و منطقه را به سطحی برساند که با سایر مناطق اصفهان برابری کند، به همین دلیل به پروژه های محرک توسعه که هم جنبه فرهنگی و هم جنبه اجتماعی داشته باشد نیاز دارد.

صمصام شریعت با اشاره به ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی درنتیجه اجرای طرح توسعه حرم حضرت زینب (علیها السلام) گفت: بُعد چهارم بقعه، ایجاد فضای شهری تعریف شده است، یعنی فضایی که برای مناسبت های مختلف، مناسب باشد و بتواند به خواسته های فرهنگی جامعه بپردازد و به عبارتی در این طرح علاوه بر توسعه حرم، فضای شهری تحقق می یابد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: برای اجرای پروژه موفق، علاوه بر اقدام کارشناسی و طراحی، نظرسنجی از مردم حائز اهمیت است و طرح هایی که نظرسنجی و پشتوانه مردم را نداشته باشد به انحراف می روند. خوشبختانه در این کاری که در منطقه زینبه انجام می شود تا حدود زیادی نظر مردم لحاظ شده و خواسته های مردم درنظرگرفته شده است زیرا مردمی که در یک منطقه زندگی می کنند به دلیل این که کلیه مسائل و مشکلات را لمس کرده اند، بهتر از هر طراح و بهتر از هر پژوهشگری نیازهای منطقه را تشخیص می دهند و میدانند به چه صورتی باید نیازها را برآورده کرد. بنابراین طرحی موفق خواهد بود که علاوه بر مطالعه و طراحی، خواسته های مردم در ان لحاظ شود و نظرسنجی شود.

وی گفت: امیدواریم این پروژه به عنوان یک محرک توسعه، اشتغال ایجاد کند و به یک قطب گردشگری زیارتی تبدیل شود، اما تمام این موارد به همکاری کلیه دستگاه ها نیاز دارد.

صمصام شریعت افزود: بیش از 700 خانه در طرح آزادسازی قراردارد که کار کمی نیست و ما نمی خواهیم برای یک کار خیر و ثواب و توسعه حرم، دچار کار حرام شویم و خدای ناکرده حق و حقوقی که برای آزادسازی داده می شود کمتر باشد. مردم می خواهند در این مکان عبادت و زیارت کنند از نظر شرعی نیز درست نیست که کوچک ترین حقی از کسی تضییع شود، بنابراین نمی خواهیم مردمی که بزرگ شده این منطقه هستند به راحتی این محل را ترک کنند و از سویی دیگر جابجایی جمعیت کار مطلوب و کارشناسی نیست و مردم نیز تمابل دارند در محل خوشان اسکان داشته باشند، به همین جهت باید فکری برای این آزادسازی کرد به اضافه اینکه اگر ما بخواهیم برای آزادسازی پول بدهیم این پول به هیچ عنوان برای خرید واحد مسکونی جدید ساکنان کفایت نمی کند و اراضی کشاورزی واقع در حریم را نیز به مخاطره خواهند انداخت.

وی تصریح نمود: ما در قبال این 30 هکتار آزادسازی، حدود 15 هکتار زمینی که متعلق به شهرداری است را در همین محل درنظر گرفتیم. این زمین را از نظر موقعیت و شرایط فیزیکی به نحوی است که اولاً چسبیده به محدوده است، ثانیاً از شمال ان یک شبکه فشار قوی رد شده که الزاماً به دنبال شبکه های فشارقوی، باید خیابان احداث شود وحریم ایمنی آن باید رعایت شود. سمت شمال فشارقوی را که مِلک شهرداری بوده به عنوان فضای سبز مانع توسعه پیش بینی کردیم و در سمت جنوب فشارقوی که شاید پوسته ای باشد به عمق 100 متر که حدود 20 متر از آن داخل محدوده است و خط حریم بجای این‌که بیاد داخل خیابان چهارده متری، چه بهتر که روی خط فشارقوی باشد و اگر ما بتوانیم این پوسته را را معوض بدهیم دقیقاً به تعدادی که نیاز به آزادسازی داریم می توانیم معوض بدهیم و هم چنین علاوه بر پروانه رایگان، و برای احداث بنا به آن ها مبلغی کمک می کنیم تا جابه جایی جمعیت اتفاق نیفتد و علاوه بر این که این پروژه ویژه، محرک توسعه است، ایجاد اشتغال می کند و مصداق بازآفرینی شهری نیز هست.

در ادامه این مراسم، دکتر رسول زرگر؛ استاندار اصفهان اظهار داشت: هیچ کس بیش تر از من وظیفه نداشت که در این مراسم شرکت کند زیرا من بعد از حدود 35 یا 36 سال فعالیت، به خادمی آقا امام رضا (علیه السلام) مفتخر شدم. من به عنوان خادم امام رضا (علیه السلام) باید خادم بیت امام رضا ( علیه السلام ) باشم و ایشان خواهر امام رضا ( علیهما السلام ) هستند. اینجا که ایستاده ام مثل این که لباس خادمی را پوشیده ام و کنار درب طلا ایستاده ام.

وی افزود: اصفهان شهر خداست، شهر مردم خداباور و مردم متدین و ولایتمدار است، شهر مردم شهیدپرور است.

رسول زرگرپور به کنگره نکوداشت آیت الله مظاهری در شهر قم اشاره و تصریح نمود: روز پنج شنبه ما به دیدار تعدادی از مراجع تقلید رفتیم، آنچه این مراجع عالیقدر به ویژه آیت الله مکارم شیرازی درباره اصفهان گفتند من تا به حال نشنیده بود و نمی دانستم که جایگاه علم و فقاهت اصفهان اینقدر بالاست و به واقع وضعیت دین باوری و تدین در شهر اصفهان و در کشور کم نظیر است و من معتقدم این به دلیل وجود بقعه های متبرک است.

زرگرپور ضمن اشاره به این که در پروژه بزرگ توسعه حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(علیهم السلام)، سه اتفاق بزرگ تر می افتد، ادامه داد: اول این که ما معتقدیم که محور توسعه استان، گردشگری است و یکی از محورهای گردشگری، گردشگری فرهنگی مذهبی است و برای این که گردشگری فرهنگی مذهبی شکل بگیرد این بقاع متبرکه جزء زیباترین و پیشرفته ترین این نقاط باشند. دوم این که مگر ما شعار نمی دهیم که مستضعفان ولی نعمت های ما هستند! مگر ما شعار نمی دهیم که نباید شمال شهر و جنوب شهر داشته باشیم، مگر ما شعار نمی دهیم که باید توازن منطقه ای وجود داشته باشد! آیا زنبیه دو سال قبل در شأن اصفهان بود! نه بخاطر مردمش زیرا مردم این منطقه جزو پاک ترین و بهترین مردم هستند. حدود 80 درصد خیرین ما به این منطقه می آیند. بنابراین یکی از اهداف این پروژه این است که توازن منطقه ای را برقرار کند و چهره محرومیت را از این منطقه بزداید. سوم این که این کار توسط بخش غیردولتی اتفاق می افتد که بسیار ارزشمند است.

استاندار اصفهان در پایان، خاطرنشا کرد: من به عنوان خادم اهل بیت ( علیهم السلام ) خودم را موظف می دانم هر کاری از دستم برمی آید انجام دهم. تمام این کار بزرگ یک طرف و خنده بر لبان مردم این منطقه یک طرف ارزش دارد. حق مردم این منطقه را بیش از حقشان دهید که می دهید و اگر یک مورد تکدر در بین مردم پیش آید تمام ثواب این کار از بین می رود.

در پایان این مراسم و پس از قرائت زیارت نامه حضرت زینب ( علیها السلام )، کلنگ عملیات اجرائی پروژه بقعه جدید حرم مطهر مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام ) توسط دکتر زرگر؛ استاندار اصفهان، حجت الاسلام صادقی مدیرکل اوقاف استان اصفهان، حجت الاسلام اسماعیل پور رئیس اداره اوقاف شهرستان اصفهان، صمصام شریعت؛ معاون شهرسازی شهرداری اصفهان، علی شمسی؛ مدیر شهرداری منطقه 14 اصفهان، مهندس صلواتی؛ عضو شورای شهر اصفهان و محمدرضا دیانی؛ مدیر آستان مقدس حضرت زینب ( علیها السلام ) زده شد.

برای دیدن تصاویر بر روی عکس کلیک کنید

IMG_4686

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

40 − 39 =