ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. انس با قرآن، معرفت اسلامي را در ذهن ما قويتر و عميقتر مي کند . بدبختي جوامع اسلامي، به خاطر دوري از قرآن و حقايق و معارف آن است. آن کساني از مسلمانان که معاني قرآن را نمي فهمند و با آن انس ندارند، وضعشان معلوم است. حتي کساني هم که زبان قرآن، زبان آنهاست و آن را مي فهمند، به خاطر عدم تدبر در آيات قرآن، با حقايق قرآني آشنا نمي شوند و انس نمي گيرند

انس با قرآن، معرفت اسلامي را در ذهن ما عميقتر مي کند 

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
ماه مبارک رمضان بهار قرآن است. انس با قرآن، معرفت اسلامي را در ذهن ما قويتر و عميقتر مي کند . بدبختي جوامع اسلامي، به خاطر دوري از قرآن و حقايق و معارف آن است. آن کساني از مسلمانان که معاني قرآن را نمي فهمند و با آن انس ندارند، وضعشان معلوم است. حتي کساني هم که زبان قرآن، زبان آنهاست و آن را مي فهمند، به خاطر عدم تدبر در آيات قرآن، با حقايق قرآني آشنا نمي شوند و انس نمي گيرند. مي بينيد که آيه ي «لن يجعل الله للکافرين علي المؤمنين سبيلا» (1) – يعني خداوند مؤمنين را زيردست و زبون کفار قرار نداده است – در کشورهاي عربي و به وسيله ي مردم عرب زبان در دنيا خوانده مي شود، اما به آن عمل نمي گردد . در آيات قرآن، توجه و تنبه و تدبر نيست؛ لذا کشورهاي اسلامي عقب مانده اند .
انس با قرآن، يعني قرآن را خواندن و باز خواندن و باز خواندن و در مفاهيم قرآني تدبر کردن و آنها را فهميدن . فارسي زبانها مي توانند از ترجمه ي قرآن استفاده کنند و کلمات قرآني را به طور تقريب بفهمند و مضامين آيات قرآن را دريابند و در آنها فکر و تأمل کنند .
اگر در آيات قرآن تأمل بکنيم، اراده و استقامت ما قويتر و بيشتر از اين خواهد شد . همين آيات قرآني است که توانست در روزگاري، انسانهايي را تربيت کند که با دنياي کفر و ظلمات بستيزند . همين معارف است که ملت بزرگ ما را وادار کرد و مجهز نمود که با دنياي مدرن مظلم جاهليت – جاهليت مدرن و جاهليت قرن بيستم – مقابله کند . اميدواريم که ملت ما روز به روز به قرآن و حقايق قرآني نزديکتر بشوند .
پي‌نوشت‌ها:

1- نساء: 141.

منبع:حديث ولايت، جلد چهارم، ص 44 – 45.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

97 − 92 =