پندارهاي غلط در مورد فعاليت بدني فعاليت بدني را مي توان هر جا و بدون هيچ وسيله اي انجام داد . جا به جا نمودن لوازم ، چوب ، كتاب ها و كودكان به عنوان فعاليت بدني تكميلي معادل بالا رفتن از پله ها مي باشند . پياده روي به عنوان فعاليتي كه بيشتر از هم انجام مي شود و بيش از همه توصيه نيز مي شود كاملاً بي نياز از اين موارد است .

نويسنده: محمد نوروزي

١- داشتن فعاليت بدني هزينه بالايي دارد . نياز به وسيله ، كفش و لباس مخصوص دارد .
گاهي بايد هزينه پرداخت تا ورزش كرد .
فعاليت بدني را مي توان هر جا و بدون هيچ وسيله اي انجام داد . جا به جا نمودن لوازم ، چوب ، كتاب ها و كودكان به عنوان فعاليت بدني تكميلي معادل بالا رفتن از پله ها مي باشند . پياده روي به عنوان فعاليتي كه بيشتر از هم انجام مي شود و بيش از همه توصيه نيز مي شود كاملاً بي نياز از اين موارد است . بيشتر مناطق شهري داراي پارك ، آب نما يا پياده روهايي ايده آل براي پياده روي ، دويدن يا ورزش و بازي هستند . نيازي نيست براي اين كارها به باشگاه ، استخر يا ساير مكان هاي ورزشي مراجعه كرد .
٢- سرم خيلي شلوغ است . فعاليت بدني وقت زيادي مي برد .
حداقل 30دقيقه فعاليت بدني متوسط در هر روز براي بهبود و حفظ سلامتي توصيه مي شود . البته اين به معناي قطع فعاليت بدني پس از نيم ساعت نمي باشد . بيشتر فعاليت ها را مي توانيد با كارهاي روزمره مثل محل كار ، مدرسه ، خانه يا بازي و تفريح تلفيق كنيد . بيشتر فعاليت ها را مي توانيد با امور روزانه خود انجام دهيد :10 دقيقه پياده روي سريع،3باردر روزيا20 دقيقه درابتداي صبح و10 دقيقه در طول روز. حتي اگر مشغله شما زياد باشد باز هم مي توانيد 30 دقيقه فعاليت در روز را به برنامه هايتان اضافه كنيد .
٣- كودكان طبيعتاً داراي تحرك بالايي هستند و به ندرت يك جا مي نشينند . نيازي به صرف وقت و انرژي براي آموختن چيزهايي در مورد فعاليت بدني به آنها نيست . به اندازه كافي فعال هستند .
مطالعات اخير در مورد كودكان سراسر جهان نشان داده كه آنها در مناطق شهري فقير در حال غيرفعال شدنند . وقت و منابع مصروف براي آموختن ورزش به آنها قطع مي شود و بازيهاي كامپيوتري تلويزيون جاي تفريحات فعال آنان را مي گيرد . تخمين زده كه در بسياري از كشورهاي چه توسعه يافته و در حال توسعه بيش از 3/2 جوانان از تحرك بدني ناكافي برخوردارند . فعاليت بدني ناكافي در كودكان مي تواند عواقب طولاني مدتي روي سلامتي به جاي بگذارد .
فعاليت بدني منظم باعث فوايد جسمي ، روحي و اجتماعي بسياري براي جوانان مي شود . فعال بودن به صورت بالقوه باعث كمك به جوانان و كودكان در داشتن استخوانها ، عضلات و مفاصل سالم مي شود . وزن بدن را تنظيم كرده و چربي را كاهش مي دهد و عملكرد موثر قلب و شش ها را فراهم مي كند .
بازي ، ورزش و ساير فعاليتهاي بدني اين فرصت را به جوانان مي دهد كه ابراز وجود كنند ، خودشان را باور كنند و موفقيت و همكاري جمعي را تجربه كنند . همچنين اينها كمك مي كنند تا از اضطراب و افسردگي پيشگيري شود .
انجام ورزش و فعاليت هاي بدني هدايت شده و منظم مي تواند پذيرش ساير رفتارهاي بهداشتي نظير پرهيز از سيگار ، الكل و مواد مخدر و رفتارهاي خشن را تسريع كند . الگوهاي فعاليت بدني كه در كودكي و دوران بلوغي كسب مي شوند بيشتر در طول زندگي باقي مي مانند و پايه اي براي زندگي فعال و سالم هستند .

فوايد فعاليت بدني

فوايد فعاليت بدني منظم براي سلامت بسيار است . حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني متوسط ، مثلا” پياده روي سريع ، براي بدست آوردن بسياري از اين اثرات كافي است . اگر چه ، با افزايش سطح فعاليت ، فوايد آن نيز افزايش مي يابد .

فعاليت بدني منظم :

خطر مرگ و مير قبل از بلوغ را كاهش مي دهد .
خطر مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي يا سكته مغزي را كاهش مي دهد كه مسؤول يك سوم تمام مرگ ها هستند .
خطر ايجاد بيماري قلبي يا سرطان روده ها را تا ٥٠% كاهش مي دهد .
خطر ابتلاي به ديابت نوع ٢ را ٥٠% كاهش مي دهد .
كمك مي كند تا احتمال ابتلاي به فشار خون بالا را كه يك پنجم جمعيت بالغ دنيا را گرفتار كرده كاهش يابد .
خطر ايجاد دردهاي ناحيه كمر را كاهش مي دهد .
باعث ترفيع سلامت روحي و رواني مي شود . اضطراب ، استرس و احساس افسردگي و تنهايي را كاهش مي دهد .
كمك مي كند تا از عادات خطرناك مثل مصرف سيگار ، الكل و سوءاستفاده از مواد مخدر و رژيم غذايي بد و خشونت مخصوصا” در كودكان و نوجوانان جلوگيري شود .
كمك مي كند تا وزن بدن را تنظيم كرده و خطر چاقي را ٥٠% نسبت به افرادي بي تحرك كاهش مي دهد .
كمك مي كند تا استخوانها ، عضلات و مفاصل سالمي داشته باشيم و افراد دچار حالات ناتوان كننده مزمن را از نظر قدرتي تقويت مي كند .
مي تواند به درمان حالت هاي دردناك مثل كمردرد و زانو درد كمك كند .
همه ما ميدانيم كه فعاليت بدني – مثل پياده روي ، دوچرخه سواري و بازيهاي مختلف باعث مي شود شما احساس خوبي داشته باشيد ولي فعاليت بدني منظم فوايد بسيار ديگري نيز دارد . اين كار نه تنها باعث بهبود و حفظ سلامت مي شود ، بلكه اثرات مفيد اقتصادي و اجتماعي خود را دارد . فعاليت بدني منظم به كشورها و اقتصاد كمك مي كند تا هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي كاهش يابد ، توليد افزايش يابد ، مدارس بهتر شوند ، غيبت از محل كار و تعويض شغل كمتر شود و مشاركت در ورزش و تفريحات سالم افزايش يابد . در بسياري كشورها ، هزينه هاي بهداشتي به علت نبود فعاليت بدني و چاقي بالاست .

منبع:سايت انجمن درمانگران ايران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 2 = 6