معرفی شخصیت های مدفون شده در جوار حضرت زینب (س)/شماره اول)

آیت الله العظمی سید ابوالقاسم نجفی دهکردی

?️این عالم، عارف و مجتهد بزرگ جهان تشیع در سال ۱۲۳۴ خورشیدی در شهرکرد دیده به جهان گشود. وی دومین فرزند سید محمدباقر معروف به ملا ابراهیم دهکردی است.پدرش در بین مردم شهرکرد به فردی با تقواو با خدا مشهور بود. اجداد وی به سجاد منتسب هستند.

?️سید ابوالقاسم دوران نوجوانی و جوانی از آخوند ملا محمدحسن اصفهانی مشهور به «کوهی»، دایی خود استفاده کرد و در مکتب‌خانه و مدرسه امامیه دهکرد تحصیل خود را آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل به اصفهان عزیمت کرد و در حوزه علمیه صدر بازار، از استادان پرآوازه آن عصر نظیر آیات و حجج اسلام آقا میرزا ابوالمعالی کلباسی، آقا میرزا محمدحسین نجفی، آخوند ملا محمد باقر فشارکی، آخوند ملاحسین نوری، حاج اسماعیل درکوشکی و حاج شیخ محمدباقر نجفی اصفهانی و ملا اسماعیل حکیم و دیگران تحصیل نموده و بهره‌های وافر برد.

?️وی در حوزه‌های علمیه سامرا و نجف به مدت هفت سال به افزایش اندوخته‌های علمی و ارتقا به مقامات فقهی و اصولی پرداخت.

?️ ايشان از شاگردان آيات عظام ميرزا محمدحسن شيرزاى، ميرزا حبيب‏ الله رشتى، شيخ زين‏ العابدين مازندرانى، حاج ميرزاحسين نورى و از مشايخ روايت آيت‌الله سيدشهاب‏ الدين نجفى مرعشى محسوب می شود.

?️او پس از بازگشت، در اصفهان به تدريس و تأليف و تبليغ مشغول شد و متجاوز از سيصد تن از فضلا در مجلس درس معظم له، در مدرسه صدر، حاضر می شدند.

?️آيت‌الله دهکردی مركز فتوا و مراجعه مردم و دارای تأليفات متعددی بود.

برخی از آثار ایشان عبارتند از:

  1. منبرالوسیله (این کتاب اخیراً به اهتمام مجید جلالی دهکردی در قم چاپ شده‌است)
  2. السوانح و اللوائح (تاریخ اقامت وی در شیراز)
  3. حاشیه بر تفسیر صافی و حاشیه بر وافی
  4. شارات السالکین یا واردات غیبیه
  5. جنّت المأوی در اخلاق
  6. حاشیه بر جامع عباسی
  7. ذخیره‌ای در ادعیه و ختومات
  8. رساله عملیه جهت مقلدین به نام هدایه الانام
  9. شرح فارسی بر کتب من لایحضره الفقیه

?️وی همچنین از رجال حدیث محسوب می‌ شد و دانشوران و آیاتی چون سید روح‌الله خمینی، مرعشی نجفی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمدتقی موسوی احمدآبادی، آقا رحیم ارباب و معلم حبیب‌آبادی از وی اجازه نقل حدیث و اجتهاد دریافت کرده‌اند.

?️اين فقيه وارسته در دي ماه ۱۳۱۳ در سن 81 سالگی در اصفهان درگذشت و پس از تشييع باشکوه در آستان مقدس حضرت زینب (س) داخل در بهشت رضای الهی شد.

?حرم مطهر حضرت زینب (س)/خواهر امام رضا علیه السلام
@haramzeinabie