جلوه هايى از شخصيت امام هادی(علیه السلام ) (1) رسیدن به سبک زندگی اسلامی نیازمند بهره‌گیری از کلام طیبه ائمه (علیهم السلام) در کنار کلام الهی دارد.

ابوالحسن امام علی النقی الهادی( علیه السلام ) پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی حجه سال 212 هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صُریا» به دنیا آمد. پدرش پیشوای نهم، امام جواد( علیه السلام ) و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود. مشهورترین القاب امام، نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن الثالث نیز می‌‌گویند. امام هادی( علیه السلام ) در سال 220هجری پس از شهادت پدر گرامیشان در حالی که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید.

1. فروتنی؛

فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.(الکافی، ج2، ص124)

2. نقد پذیری؛

امام هادی ( علیه السلام ) به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بنده‌ای خواهد، هر گاه توبیخ شود، بپذیرد (و در صدد جبران نقص براید). (وسائل الشیعه، ج2، ص18)

3. انسان بی‌شخصیت؛

کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش. (بحارالانوار، ج72، ص300.)

4. حکمت ناپذیری دل فاسد؛

حکمت، اثری در دل‌های فاسد نمی‌گذارد. (بحارالانوار، ج75، ص370.)

5. خدا، آری. روزگار، نه!

روزی یکی از یاران امام هادی ( علیه السلام ) که بر اثر تصادم با حیوانی صدمه دیده بود، بر آن حضرت وارد شد و با اشاره به زخم‌هایی که برداشته بود، به روزگار بد می‌گفت. آن حضرت، خطاب به او سخنی به این مضمون فرمودند: روزگار را ملامت نکن؛ زیرا همه حوادث عالم به دست خداوند است و روزگار هیچ نقشی در پیدایش امور ندارد و غیر خداوند به گونه مستقل در زندگی مردم مؤثر نیستند و نیز فرمودند: «لاتَعُدْ و لاتَجْعَل للایام صنعاً فی حکم الله؛ یعنی برای روزگار اثر و نقشی در حکم خداوند، به حساب نیاور و قرار مده.». آن شخص با شنیدن سخنان امام، به واقعیت امر، آگاه شد و توبه کرد. (وسائل الشیعه، ج7، ص509)

6. شکرگزار و شکر

شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است. (بحارالانوار، ج71، ص417.)

7. پرهیز از تملق؛

امام هادی ( علیه السلام ) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود، فرمودند: از این کار خودداری کن؛ زیرا تملّق بسیار، بدگمانی به بار می‌آورد هنگامی که در نزد برادر مؤمنت مورد اعتماد و وثوق هستی، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان بده. (بحارالانوار، ج70، ص295.)

8. زیباتر از زیبایی

بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است. (بحارالانوار، ج75، ص370)

9. توقع بی‌جا

از کسی که بر او خشم گرفته‌ای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کرده‌ای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شده‌ای، انتظار خیرخواهی نداشته باش که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست. (بحارالانوار، ج75، ص370)

10. برداشت خوب از نعمت‌ها

نعمت‌ها را با برداشت خوب از آنها به دیگران ارائه دهید و با شکرگزاری افزون کنید، و بدانید که نفس آدمی روآورنده‌ترین چیز است به آنچه به آن بدهی، و باز دارنده‌ترین چیز است، از آنچه آن را بازداری.

11. خشم بر زیردستان

خشم به زیردستان از پستی است. (بحارالانوار، ج75، ص370)

12. عاق والدین

نافرمانی (فرزند از پدر و مادر) مصیبت مصیبت نادیدگان است. (مستدرک، ج15، ص194.)

13. تأثیر صله رحم در طول عمر

چه بسا شخصی که مدت عمرش سی سال مقدّر شده باشد، اما به خاطر صله رحم و پیوند با خویشاوندانش، خداوند عمرش را به 33سال برساند، و چه بسا کسی که مدت عمرش 33سال مقدر شده باشد، ولی به سبب آزردن خویشاوندان و قطع رحمش، خداوند عمرش را به سه سال برساند. (بحارالانوار، ج71، ص103.)

14. شوخی بیهوده

مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است. (بحارالانوار، ج75، ص369)

15. درک لذت در کاستی

شب بیداری، خواب را لذت بخش‌تر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد می‌کند. (بحارالانوار، ج75، ص 379)

16. تصمیم قاطع

افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیم‌گیری قاطع جبران کن. (بحارالانوار، ج75، ص 370)

17. آشکار نکردن برنامه‌ها

آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است. (تحف العقول، ص457)
منبع:شبستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 − 18 =