از مدینه تا کربلا همراه با سیدالشهداء(علیه السلام) یکی از بهترین بهره هایی که از قیام اباعبدا…(علیه السلام) می شود برداشت کرد؛ الگو گیری از این قیام برای ایجاد نظامات اجتماعی می باشد. آنقدر خون اباعبدا… جوشش دارد که بهترین ذخیره برای قیام آخرین حجت الهی است. ما با قدرت خون امام حسین (علیه السلام) می توانیم قالب تمدن شیعه را در دنیا ایجاد کنیم. کمتر از این نباید از خون اباعبدا… انتظار داشت. ما می توانیم با بهره گیری از پیام ها و درس ها و عبرت های عاشورا نظامات اجتماعی زندگی خودمان را ایجاد کنیم و الگوی تمام صحنه های زندگی خودمان را از ایشان بگیریم. از نظامات خانوادگی گرفته تا نظامات تربیتی، مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی. هر چیزی که شأنی برای انسان و اجتماع داشته باشد را می شود با بهره گیری از قیام امام حسین، ساختارش را ایجاد کرد؛ البته این حرف صرفاً و فعلاً هنوز در مرحله ادعا است هر چند تا حدی مجاهدت هایی شده است، اما هنوز خیلی با قله نهایی فاصله داریم.
بهترین کرسی نظریه پردازی – در تمام زمینه ها- منبر اباعبدا… الحسین است. مثالی را مطرح می کنیم: جایگاه نشاط در زندگی چیست؟ از قیام امام حسین چقدر می شود درس نشاط گرفت؟ این عنوان می تواند موضوعی باشد برای تحقیق و پایان نامه های رشته های علوم تربیتی.

نشاط موضوعیت دارد نه شادی

فرق نشاط و شادی در زندگی چیست؟ آیا آن چیزی که در اسلام موضوعیت دارد شادی است یا نشاط؟ اگر بتوانیم این را متوجه بشویم؛ بخش عظیمی از تمدن غرب را زیر سوال برده ایم. آنها خودشان را می کُشند که برای انسان ها شادی ایجاد کنند. فکر می کنند گمشده انسان، شادی است. انواع و اقسام کارها را برای اینکه شادی ایجاد کنند، انجام می دهند. برنامه تلویزیونی پخش می کنند، بچه ای راه می رود یک دفعه صورتش به دیوار می خورد و همه می خندند! نمی دانند چه کار کنند که مردم را شاد کنند.
هر روز موسیقی جدید می سازند که انسان ها را شاد کنند! هر روز فیلم های جدید، هر روز یک نوع موادِ مخدر جدید و … نمی دانند چکار کنند؟ اما با وجود همه این کارهایشان، باز هم غم و غصه مردم را فرا می گیرد.
بنابراین شادی موضوعیت ندارد بلکه نشاط موضوعیت دارد. رابطه نشاط و شادی عموم و خصوص من وجه است. نشاط در مجلس اباعبدا… هم حاصل می شود؛ از کسی که در هیات شرکت کرده بپرسید چه حسی دارد؟ می گوید احساس “وجدی” به من دست داده، شاد نیستم، از غصه اباعبدا… ناراحتم ولی دلم هم نگرفته و کسل نیستم.
اگر خدا و اهل بیت به ما می گویند گناه نکنید به این خاطر است که ما باچیزی که نشاط را می گیرد مانوس نشویم و آن لذت ظاهری و موقت ما را فریب ندهد. کسی که در زندگی نشاط نداشته باشد می تواند جهادی درس بخواند؟ کسی که در زندگی اش آدم کسلی است در تدبیر امور دنیایی خودش می تواند موفق باشد؟ وقتی خاطرات جبهه را می خوانیم، متوجه می شویم مردان با خدا، چقدر نشاط داشتند.

نشاط یاران اباعبدالله

یکی از اصحاب اباعبدا… شب عاشورا شوخی می کرد. به او گفتند الان که وقت شوخی نیست! جواب داد الان بر بنده یک حالت نشاطی وارد شد فردا جایگاه من در بهشت است. ببینید این چه مکتبی است؟ می داند که فردا می میرد اما با نشاط است. دین اسلام برای نشاط خیلی ارزش قائل شده است. در روایت داریم مومنی که کسل است نه دین دارد و نه آخرت.
چه کار کنیم با نشاط شویم؟ سبک زندگی خود را باید تغییر دهیم. مثلاً کسی که بین الطلوعین بیدار نباشد دور نشاط را باید خط بکشد. برنامه زندگی ما باید تغییر کند. بعضی از این دختران بد حجاب که اینقدر به خودشان می رسند و وقت می گذارند، یا همین پسر ان که خودشان را بزک می کنند، ته دلشان غصه دارند؛ چون نشاط ندارند. اینها دارند خودشان را با شادی های ظاهری ارضا می کنند. اگر می خواهیم فرهنگ امام حسین را زیر بنای سبک زندگی خودمان بکنیم بحث نشاط زندگی یکی از آن مولفه ها ست.
بحث اصلی ما پیرامون دو مسئله است:
مسئله اول: می شود نظامات اجتماعی خودمان را با الهام گرفتن از قیام اباعبدا… الحسین تغییر دهیم که اگر این کار را نکنیم باختیم.
مسئله دوم: باید چه کار کنیم؟
باید جهادی باشیم. روح قیام اباعبدا… جهاد فی سبیل ا… است. باید زندگی خودمان را در همه عرصه ها جهادی کنیم. جهادی عمل کردن یعنی چه؟ در یک کلمه یعنی از خود خواهی خارج شدن. از تمام منیات و اعتبارات خود به خاطر اباعبدا… گذشتن.
در جهادی عمل کردن تلاشمان همراه با سختی است اما در راه حسین نباید خسته شد. در سفر اخیر آقا به خراسان شمالی یکی از بحث های ایشان درباره سبک زندگی این بود که چرا در ادارات کم کاری است؟ ساعت کاری 8ساعت است اما آمار مفید 2 ساعت! چون جهادی کار نمی کند. اگر تمام کارمند های محترم جهادی کار کنند مملکت ما گلستان می شود. بلکه جهان گلستان می شود.

رابطه روضه وجهادی عمل کردن

روضه قاسم بن الحسن شنیدن و جهادی نشدن، عجیب است! کسی در روضه های ابالفضل بزرگ شود و جهادی نشود، عجیب است! شنیدن این روضه ها انسان را جهادی می کند.
برای جهادی شدن باید ازخودگذشتگی کرد. هر لحظه در امتحان از خود گذشتگی هستیم. هر لحظه باید در مبارزه با منیت های خود باشیم. مومنی که از ترس حرف و حدیث های دیگران دست به ابتکار کارهای جهادی و مورد نیاز اجتماع نزند جهادی نیست. بخاطر اینکه کسی به او توهین نکند وارد کار نمی شود. پس ” لا یخافون لومه لائم “کجاست؟
همه قشنگی انسان در از خودگذشتگی است. هرچه داریم باید برای خدا بدهیم. آن وقت می توان گفت که به مقام عبودیت رسیدیم. ازخودگذشتگی یعنی تمام توانایی ها، دارایی ها و زیبایی ها را در راه خدا بدهی.
چرا آمار طلاق می رود بالا؟ یکی از دلایلش این است که زن و مرد خود را فدای زندگی مشترک نمی کنند. اگر برای خدا معامله کردی، ازدواج کردی، عهد بستی باید پایبندبمانی. خودت را فدا کنی.

باید خود را قربانی کرد

فلسفه قیام اباعبدا… این است، خودت را برای خدا خرج کردن. آن هایی که باختند خودشان را برای اباعبدا… خرج نکردند .مهمترین رمز موفقیت شهدا این بود که بازاری های خوبی بودند. بلد بودند جنسشان را به چه کسی بفروشند. رفتند و گشتند در این بازار مکاره دنیا دیدند این جنس گران بهای جان خودشان را به غیر از خدا کسی نمی خرد. الله اشتروا المومنین بانفسهم .
باید خود را قربانی کرد، باید هر چه داریم برای امام حسین بدهیم.، هرچه داریم برای امام زمان بدهیم، هر چه داریم برای ولی فقیه بدهیم، برای هر کسی که در راه ولی فقیه هست، خود را باید فدا کرد.
خدا قربانی را از چه کسی قبول می کند؟ انما یتقبل الله من المتقین. خدا فقط از متقین قربانی قبول می کند. هرچه خدا به تو داده باید با دست خودت آن را فدا کنی. خودتان را برای قربانی امام حسین آماده کنید. تواضع به خرج دهید.”یا ایها الذین هادوا ان کنتم زعمتم اولیاء ا… فتمنوا الموت ان کنتم صادقین” اگر راست می گویید خیلی انسان ارزشی هستید فتمنوا الموت. قاسم ابن الحسن خیلی زیبا این آیه را تفسیر کرد. کاری بکنید که خدا بیشتر شما را دوست داشته باشد که اگر خدا شما را دوست داشته باشد، مشتری شما می شود. چه کار کنیم که خدا ما را دوست داشته باشد؟ احب ا… من احب الحسین. حسین را بیشتر دوست داشته باشید. در روضه شرکت کردن موجب ازدیاد محبت به امام حسین می شود. ولی یادتان نرود که امام صادق می فرماید: الحب فرع المعرفه. محبت نتیجه معرفت است. معرفت خود را نسبت به امام حسین بیشتر کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =