انعکاس رسانه‌های جهان درباره عملیات محرم از آنجا که تمام دنیا دست به دست بر علیه ایران یک پارچه شده بودند، از انعکاس واقعیت‌ها خودداری می‌کردند و یا به صورت اشاره، آن هم به گونه‌ای که به نفع صدام باشد، اخبار را نقل می‌نمودند.
تمام تحلیل‌ها با آنچه اتفاق افتاده بود مغایر بود، امّا آرام آرام بعضی از خبرگزاری‌ها به شکست صدام اشاره‌ای داشتند. از سویی مردم شجاع ایران با غیر واقعی نشان دادن اخبار جهانی، به آنها اعتنایی نکردند و چون، خود در صحنه حاضر بودند یا فرزندانشان که از تمام شهرها و روستا ها عملیات را به نتیجه رسانیدند، شاهدان پیروزی بودند، این امر ذره‌ای در اعتقاد و روحیه و ثبات آنان اثر نگذاشت.

مجموعه خبرگزاری‌ها در اخبار خود چنین نقل می‌کنند:

رادیو آمریکا

مقامات ایرانی مدّعی شدند که نیروهای ایرانی به پیروزی بزرگی نائل شده بودند و به کلیه هدف‌های خود دست یافته‌اند، اما در اعلامیه منتشره از رادیو بغداد ادّعا شده که تلاش عبث ایرانی‌ها برای عبور از مرز خنثی شده است.(12/8/1361)

رادیو آلمان

ایرانی‌ها اعلام داشته اند که نیروهای ایران در جریان تهاجم جدید در جبهه مرکزی جنگ، منطقه مرزی تحت اشغال عراقی‌ها را دوباره تسخیر کرده‌اند، اما صدام حسین، رئیس جمهور عراق، در برابر شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی اعلام داشت که حمله ایرانی‌ها درهم شکسته شده است.(12/8/1361)

مجله اخبار آمریکا

در حقیقت عراق از نظر تاکتیکی و نظامی در ایران برتری دارد و نیروهای هدایتش تقریباً دست نخورده و در نبردهای اخیر به شیوه ای کاملا ً موثر عمل کرده‌اند. (16/8/1361)

رادیو صدای آمریکا

افسران عراقی مدّعی هستند که نیروهایشان منظّم سازمان یافته و به خوبی مجهز هستند و اکنون که در خاک خود می‌جنگند، حتی یک متر آن را به ایران نخواهند داد.(16/8/1361)

رادیو بی بی سی

علی رغم حضور تعدادی خبر نگار خارجی در ایران، هنوز یک گزارش مستقل برای تأیید ادّعاهای ضد و نقیض طرفین جنگ در دست نیست.(18/8/1361)

با این حال تعدادی از خبرگزاری‌ها مجبور به بیان واقعیت شدند:

مفسّر روزنامه اکونومیست نوشت:
در بغداد فضای دلسرد کنننده‌ای حکم‌فرماست و از تبلیغات پرشور و هیجان رادیو تلویزیون عراق که قبل از فتح خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، وجود داشت دیگر خبری نیست. آنچه بیش از خبر های جبهه و جنگ باعث نگرانی و افسردگی عراق شده است، شواهد سیاسی حاکم بر عزم راسخ ایران بر ادامه جنگ است.(16 8/1361)

روزنامه گاردین با انتشار خبر پیروزی ایران می‌نویسد:

حملات شدید ایرانیان آن چنان شکاف بزرگی در خط دفاعی عراق به وجود آورده که نیروهای عراقی در مقیاس نزدیک خطوط مقدّم شهرهای عراق، کوت و العماره، را ترک کرده و از صحنه نبرد گریخته‌اند.(20/8/1361)
احمد سکوتوره رئیس کمیته میانجی‌گری اسلامی در مصاحبه با روزنامه «عکاظ» چاپ عربستان می‌گوید : «ما به بن بست رسیده‌ایم. یک تحوّل جدید در جنگ خلیج[فارس] به وجود آمده است».(النهار العربی و الدوی شماره 783)
در پی تغییر و اعلام خبر عملیات، بسیاری از خبرگزاری‌ها، مثل خبرگزاری فرانسه، یونایتد پرس، مجله عربی الحوادث چاپ لندن و اسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی، اخبار عملیات محرم را مخابره و چاپ کردند.

بیانات حضرت امام خمینی(ره)

در پی تفسیرها و اظهارات کینه توزانه بیگانگان و حامیان صدام، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ایران اسلامی بیاناتی را داشتند.
حضرت امام خمینی(ره) چند روز پس از عملیات پیروزمندانه محرم و سروصداهای جهانی که برای روی پا نگه داشتن صدام داشتند، فرمودند:
«شما ببینید که صدام چه کار کرده که امروز در دام افتاده است و نمی‌داند چه کار کند؛ مثل آن کسی است که ادّعای پهلوانی می‌گیرد و هر وقت که می‌رفت بیرون یک کسی پیدا می‌شد او را کتک می‌زد و یا زمین می‌زد، برمی‌گشت (خانه) مادرش را کتک می‌زد. صدام در هر جبهه‌ای که سیلی خورده است و در هر جبهه‌ای که شکست خورده است، دنبال او یک دسته از این عراقی‌های بیچاره را که تحت ظلم او هستند و دست و پا می‌زنند از آنجا بیرون کرده است و یا به جبهه برده و با سلاح‌های دور زن خودش همه آن افراد شهرهای عربی نشین را که محترم هستند اینها را هدف قرار می‌دهد و یا به شهرهای ایران حمله می‌کند این همان مسئله است. هر وقت شکست می‌خورد یک چنین قضیه‌ای است الآن شکست فاحشی خورده است. منتظر باشید که باز اگر خدای ناخواسته بتواند او در شهرهای مرزی یک جنایتی بکند و دوستان منافقش هم در داخل و این برای این است که اذهان را از این شکست (بلکه بتواند) منصرف کند.»

اطلاعیه ستاد تبلیغات جنگ

ستاد تبلیغات جنگ نیز با توجه به تمام تبلیغات جهانی دشمنان و عملیات انجام شده اطلاعیه‌ای را به تمام جهان مخابره می‌کند:
بسمه تعالی
«رژیم پوسیده صدام کافر که با یورش‌های برق‌آسای سپاهیان اسلام در شکل استراتژی جدید آزاد سازی باقیمانده اراضی اشغال شده به لرزه افتاده است، هذیان گویان از یک سو ادّعا می‌کند که تمام اراضی میهن اسلامی را تخلیه کرده و در مرزهای بین المللی مستقر است و با قرارداد 1975 سر تسلیم فرود آورده است و از سوی دیگر در رسانه‌های گروهی خود ادّعا می‌کند که حملات ایران در باقیمانده اراضی اشغال شده را سرکوب کرده و در عمق خاک ایران در منطقه عین خوش در حال نبرد با رزمندگان اسلام می‌باشد و عجیب‌تر آن که برای جلوگیری از پیشروی نیروهای اسلام در مناطق اشغالی از کشورهای مرتجع منطقه، خواستار اعزام نیرو و ارسال کمک مادی می‌گردد.
ستاد تبلیغات جنگ از کلیه خبر نگاران خارجی این بار نیز دعوت می‌نماید تا برای پی بردن به عمق یاوه‌گویی‌های رژیم کافر عراق و وقوف و اذعان بر صحّت و دقّت اخبار منتشره در رسانه‌های گروهی جمهوری اسلامی ایران با مراجعه به اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد اسلامی، آمادگی خود را برای عزیمت به جبهه ی غرب دزفول اعلام دارند.»
وَسَیَعْلَمُ الّذینَ ظَلَموُا اَیْنَ مُنْقَلبٍ یَنْقَلِبوُنَ
ستاد تبلیغات جنگ(11/8/1361)

بیانیه رژیم بعث عراق

رژیم عراق در پی شکستی که از این عملیات خورد، سعی کرد خود را پیروز واقعه و ایران را متجاوز معرفی کند؛ بیانه‌ای از طرف رژیم بعث عراق صادر می شود و آنچه را حامیان او به صورت حدس و گمان و نقل تأیید نشده، طرح می‌کردند خود وجود عملیات را به اثبات می‌رساند.
«به گزارش خبرگزاری خلیج از بغداد، نیروهای عراقی، تعرّض نیروهای ایرانی به مواضع ارتش چهارم عراق در منطقه مقابل استان «نیسان »را شکست داده و نیروهای ایرانی را نابود کردند. سخنگوی نظامی عراق می‌افزاید دشمن در یک تلاش نومیدانه برای گذشتن از مرزهای بین‌المللی عراق، شب گذشته و صبح امروز به مواضع ارتش چهارم تعرّض کردند. وی افزود این جنگ همچنان ادامه دارد و نیروهای عراقی همچنان سرگرم دادن درس‌هایی به تجاوزکاران هستند».(11/8/1361)
عراق بیانیه فوق را صادر کرد امّا با اخطار عراق سازمان‌های کشتیرانی قصد تحرکاتی در دریا را دارد که این مطلب گویای شکست سخت عراق است؛ لذا به گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد اخطار عراق به کشتی‌های خارجی بیان می‌کند که:
«عراق امروز به شرکت‌های کشتیرانی اخطار کرد تا از نزدیک شدن به منطقه عملیات نظامی در زاویه شمال (خلیج فارس) که بنادر ایرانی در آن واقع شده‌اند، خودداری نماید. این خبرگزاری به نقل از یک سخنگوی نظامی گفت: عراق هیچ مسئولیت اخلاقی یا مادی در قبال تخطی از این اخطار از سوی کشتی‌ها را نخواهد پذیرفت ..».(11/8/1361)
در همین حال که عراق شکست ایران را اعلام می‌دارد، در خبرهای بعدی خود دچار تناقض می‌شود و نمی‌تواند حقیقت را انکار کند. لذا؛ خبرگزاری اینتر نشنال از قول عراق می‌گوید: عراق اعلام داشت نیروهای ایرانی در جبهه موسیان به اندازه یک تا پنج کیلومتر به داخل خاک عراق نفوذ کرده‌اند. ایران نیز اعلام نمود عراق به طور کامل مناطقی که در سپتامبر 1980 تصرف نموده بود، تخلیه کرده است.(مترجم خسرو محمودی شماره 1967-17/8/1361)

روزنامه انگلیسی واشنگتن پست نیز چنین می‌نویسد:

حمله محرم، آخرین نمونه از حملات ایران است که ظرف 20 ماه جنگ، توسط ایرانی‌ها به آن اقدام شده است؛ جنگی که توانایی دو قدرت خاورمیانه را تحلیل برده و این تهدید وجود دارد که کشورهای همسایه نیز درگیر آن نشوند.
این روزنامه در ادامه می‌افزاید:
همان طور که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند، حمله ایران سراسری نبوده و هیچ درگیری عمده‌ای در اطراف بصره گزارش نشد. هدف از این عملیات باز پس‌گیری خاک ایران بود و ظاهراً ایران تصمیم ندارد به داخل خاک عراق نفوذ کند.
ایران گفت: نیروهایش عراق را از منطقه بین فکه و دهلران در 320 مایلی جنوب تهران بیرون رانده‌اند. بر اساس این گزارش، ایرانی‌ها همچنین چاه‌های نفت منطقه را از عراق باز پس گرفتند…(مترجم خسرو محمودی شماره 1963 -12/8/1361 -3/11/1982)

بیانات احمد سکوتوره

از آنجا که همه حامیان صدام از حملات ایران به وحشت افتاده بودند، احمد سکوتوره، رئیس کمیته میانجی‌گری اسلامی، وقتی راه به جایی نمی‎‌برد، طی گفتاری با روزنامه عکاظ چاپ عربستان می‌گوید:
…ما به بن بست رسیده‌ایم. یک تحول جدید در جنگ خلیج[فارس] طرفداری کامل عربستان سعودی از عراق و جنگ می‌باشد و این در حالی است که بیشتر ریاض بر پیوند در باقیماندن با ایران تاکید می‌کند. این جانبداری به مثابه گامی در راه عربی کردن جنگ با ایران به شمار می‌رود که با اعلام آمادگی سودان مشارکت نظامی در آن آغاز شده است. (منبع النهار العربی ولدوی،10/8/1361، شماره 783)

پیام آیت الله خامنه‌ای به احمد سکوتوره

«احمد سکوتوره» با اعلام شکست خود از برقراری صلح و قضاوت‌های یک طرفه‌اش تلاش می‌کند جنگ را عربی کند؛ لذا پس از تلاش‌های بی نتیجه‌اش، آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به احمد سکوتوره می‌نویسد:
«مأموریت‌های کنفرانس اسلامی، الهام گرفته از آمریکاست و ایشان گفته‌اند که حقوق قانونی ایران به نفع عراق نادیده انگاشته شده است.» (منبع گاردین مترجم خسرو محمودی، 11/8/1361، شماره 1972)
منبع مقاله : shohada-esf.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 1 =