نقش و جایگاه شهر اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي و برخورداري اين شهر از پتانسيل‌هاي چشم‌گير فرهنگي و مذهبي از جمله وجود حرم مطهر حضرت زينب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام)، آن را واجد یکی از کانون‌های برجسته مذهبی و زیارتی در ایران و بلکه در جهان اسلام نموده است.

حرم مطهر حضرت زینب (علیهاالسلام) در منطقه‌ی 14 کلانشهر اصفهان و مجاورت محلات زینبیه و ارزنان واقع‌ شده است. این منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در محدوده‌ی شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد؛

در سال 1390 هیات ‌امناء آستان با چشم ‌انداز تبدیل‌شدن به پنجمین قطب زیارتی کشور پس از حرم مطهر حضرت رضا (علیه‌السلام)، حرم حضرت معصومه (علیهاالسلام)، حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (شاهچراغ) علیه‌السلام و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) نسبت به تدوین اهداف و برنامه‌های خرد و کلان آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیه‌السلام اقدام نمودند.

یکی از سیاستهای در راستای رسیدن به چشم ‌انداز مصوب گسترش و توسعه کالبدی محدوده زیارتی حرم مطهر تعریف گردید. در همین راستا پس از مطالعات مشخص گردید که گسترش محدوده زیارتی بدون توجه به معضلات و مشکلات منطقه و هماهنگی با مدیریت شهری نه ‌تنها به رفع مشکلات و بهبود شرایط کمکی نمی‌کند بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات جدید و تشدید معضلات و کمبودهای منطقه خواهد شد. بنابراین تفاهم ‌نامه‌ ای مابین مدیریت شهری و مدیریت آستان مقدس در تاریخ نهم آبان ۱۳۹۲ مبنی بر تهیه طرح جامع محدوده پیرامون حرم مطهر با مساحت ۳۰ هکتار منعقد گردید و در تصمیمی مشترک ضرورت تهیه طرحی جامع با رویکرد بازآفرینی شهری و با محوریت حرم مطهر به تصویب طرفین رسید.

مطالعات طرح مذکور پس از بررسی قطب های زیارتی کشور، وضع موجود منطقه به انضمام پیوست فرهنگی جهت بررسی به مدیریت شهری اصفهان ارائه و پس از طرح موضوع در مراجع قانونی از جمله کمسیون ماده 5 استان اصفهان، کلیات طرح به وسعت 34 هکتار ومحدوده مداخله 19 هکتار در تاریخ 29/9/1394 تایید و تصویب گردید.

از پیامدهای متعدد طرح مذکور پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در رابطه با توسعه بقاع متبرکه و تبدیل‌شدن به قطب‌های فرهنگی، بازآفرینی شهری در قالب هویت بخشی به منطقه با محوریت حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها، ارتقاء کیفی و کمی حوزه بلافصل حرم مطهر با توجه به جایگاه شیعه و درشان مردم شریف اصفهان، تحقق منشور شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای توسعه پایدار، فراهم نمودن شرایط مطلوب برای ارتقای کیفی زندگی ساکنین و اهالی منطقه، کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده به ساکنان با توجه به عدم تأمین سرانه‌های موردنیاز منطقه شامل درمانی، بهداشتی، آموزشی، رفاهی و فراغتی، جلوگیری از فرصت سوزی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه موجود در منطقه که ساماندهی ترافیکی با کاهش تقاضای سفر در راستای کاهش ترافیک و تصادفات، ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی فرهنگی ویژه بایسته و شایسته مردم اصفهان، ایجاد فرصت‌های اقتصادی استثنایی برای مردم شهر اصفهان از جنبه‌های توسعه گردشگری مذهبی، ایجاد ارزش‌افزوده در منطقه و ارتقاء سطح درآمد ساکنین، زمینه ‌سازی برای ایجاد هزاران شغل با تحقق طرح و اجرای پروژه‌های متعدد، طراحی و ساخت مجموعه عظیم به ‌عنوان محرک توسعه در منطقه، جذب سرمایه‌گذاری ‌های داخلی و خارجی با توجه به تعداد پروژه ‌های قابل‌ تعریف، هدایت و ساماندهی درآمدهای حاصل از حضور زائرین و خیرین در منطقه، افزایش سطح رضایتمندی از خدمات و امکانات با رویکرد افزایش تعداد زائرین و گردشگران داخلی و خارجی بیان گردیده است.

اجرا و شروع عملیات اجرایی و ساخت روضه منوره

در سالروز با سعادت ازدواج حضرت زهرا(علیههاالسلام) و حضرت علی(علیه السلام) مورخ 13 شهریورماه 95 با برگزاری مراسم کلنگ زنی و دعوت از مسئولین ملی و استانی عملیات اجرایی پروژه توسعه روضه منوره آغاز که مرحله اول اسکلت بنای مذکور ساخته شده است.

روضه منوره حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) با مساحت 1500 مترمربع و با زیربنای بالغ بر 5000 مترمربع شامل گنبدخانه، رواق پیرامونی، ایوان جنوبی به ارتفاع 25/19 و ایوان شرقی و غربی به ارتفاع 80/13 متر، چهار مناره به ارتفاع 42 متر و گنبد آن 20/35 متر ارتفاع دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 1 = 5