9 مراسم عزاداری و سوگواری شهادت مظلومانه امام دهم شیعیان، امام هادی (علیه السلام) با حضور جمعی از ارادتمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهار (علیهم السلام) در مسجد حضرت زهرا ( علیها السلام ) حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام ) برگزار شد.

مراسم عزاداری و سوگواری شهادت امام هادی (علیه السلام) یکشنبه 22 بهمن ماه  از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت زهرا ( علیها السلام ) حرم مطهر خواهر بزرگوار امام رضا ( علیه السلام ) و با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران آستان مقدس برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین میرمرشدی به تبیین سیره زندگانی امام هادی (علیه السلام) پرداخت.

حجت الاسلام میرمرشدی با بیان اینکه متوکل عباسی برای تحقیر امام هادی ( علیه السلام )، حضرت را در محل پستى كه به «خان الصعاليك» (كاروانسراى گدايان و مستمندان) معروف بود، وارد كردند، گفت: متوكل نسبت به بنى هاشم بد رفتارى و خشونت بسيار روا مى‏ داشت. او به آنان بدگمان بود و همواره آنان را متهم مى‏ نمود. وزير او «عبدالله بن يحيى بن خاقان» نيز پيوسته از بنى هاشم نزد متوكل سعايت مى ‏نمود و او را تشويق به بد رفتارى با آنان مى‏ كرد. متوكل در خشونت و اجحاف به خاندان علوى گوى سبقت را از تمامى خلفاى بنى عباس ربوده بود. متوكل نسبت به حضرت على – عليه السلام – و خاندانش كينه و عداوت عجيبى داشت و اگر آگاه مى ‏شد كه كسى به آن حضرت علاقه‏ مند است، مال او را مصادره مى‏ كرد و خود او را به هلاكت مى ‏رساند. به همین علت بارها حضرت و اطرافیانشان را شکنجه نمودند.

میرمرشدی با اشاره به جنايات و سختگيري هاى متوكل در مورد شيعيان، افزود: او در سال 236 قمرى دستور داد آرامگاه سرور شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين – عليه السلام – و بناهاى اطراف آن ويران و زمين پيرامون آن كشت شود و نيز در اطراف آن پاسگاه هايى بر قرار ساخت تا از زيارت آن حضرت جلوگيرى كند.

وی با اشاره به فرق انحرافی در دوران امامت امام دهم شیعیان، گفت: از جمله گروه هاى باطل و منحرفى كه در دوران امامت امام هادى – عليه السلام – فعال بودند، گروه غلات را بايد نام برد كه افكار و عقايد پوچ و منحط و بى اساسى داشتند و خود را شيعه وانمود مى‏ كردند. آنان درباره امام غُلّو نموده براى او مقام اوهيّت قائل مى‏ شدند و گاهى نيز خود را منصوب از طرف امام قلمداد مى‏ كردند و بدين وسيله موجبات بدنامى شيعيان را در ميان فرقه‏ هاى ديگر فراهم مى ‏كردند. امام هادى ( علیه السلام ) از اين گروه اظهار تبرى نموده با آنان مبارزه مى‏ كرد و تلاش مى‏ نمود كه با طرد آنان، اجازه ندهد لكه ننگى بر دامن تشيع بنشيند.

حجت الاسلام میرمرشدی با تأکید بر اینکه امام هادی ( علیه السلام ) علمای بزرگ و شاگردان عظیمی تربیت نمود، گفت: عصر زندگى امام هادى عصر اختناق و استبداد بود امام، براى فعاليت فرهنگى در سطح گسترده آزادى عمل نداشت و از اين نظر فضاى جامعه با عصر امام باقر – عليه السلام – بويژه عصر امام صادق – عليه السلام – تفاوت فراوان داشت ؛ اما آن حضرت در همان شرائط نامساعد، علاوه بر فعاليتهاى فرهنگى از طريق مناظرات، مكاتبات، پاسخگويى به سؤالها و شبهات، و تبيين بينش درست در برابر مكاتب كلامى منحرف، راويان و محدثان و بزرگانى از شيعه را تربيت كرد و علوم و معارف اسلامى را به آنان آموزش داد و آنان اين ميراث بزرگ فرهنگى را به نسلهاى بعدى منتقل كردند.

وی با اشاره به آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت در زمان امام علی النقی ( علیه السلام ) خطرنشان کرد: حضرت امام هادی ( علیه السلام ) با کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت، به طوری که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت پاسخ داده می شد و ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش های شیعیان با توجه به انحرافات و شبهات آن روز، جامعه شیعی را با تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام آماده نمود.

میرمرشدی در پایان افزود: امام هادى – عليه السلام – با آنكه در سامراء تحت كنترل و مراقبت قرار داشت، اما با وجود همه رنج ها و محدوديت ها هرگز به كمترين سازشى با ستمگران تن نداد. بديهى است كه شخصيت الهى و موقعيت اجتماعى امام و نيز مبارزه منفى و عدم همكارى او با خلفا، براى طاغوتهاى زمان هراس آور و غير قابل تحمل بود، و پيوسته از اين موضوع رنج مى‏ بردند. سرانجام تنها راه را خاموش كردن نور خدا پنداشتند و در صدد قتل امام برآمدند و بدين ترتيب امام هادى نيز مانند امامان پيشين با مرگ طبيعى از دنيا نرفت، بلكه در زمان «معتزّ»، مسموم گرديد، و در رجب سال 254 هجرى به شهادت رسيد و در سامراء، در خانه خويش به خاك سپرده شد.

همچنین در این مراسم آقای مهدی خیامبان بر مصائب امام هادی (علیه السلام) نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی کرد.

در پایان این مراسم، زائرین و مجاورین حرم مطهر مهمان سفره کریمانه امام علی النقی ( علیه السلام ) بودند.

برای دیدن تصاویر بر روی عکس کلیک کنید

8

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

63 − 57 =