مراسم آیینی خطبه خوانی در حرم مطهر حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام

مراسم آیینی خطبه خوانی در حرم مطهر حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام با حضور بیش از 700 نفر از خادمین این آستان مقدس به مناسبت هفتمین روز شهادت امام حسین علیه السلام 26 مردادماه در صحن امام رضا علیه السلام برگزار گردید.

مراسم خطبه‌خوانی یکی از آیین‌های دیرینه‌ای است که تنها چندبار در سال در صحن و سرای حرم خواهر امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود و آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها سومین حرمی است که در کشور این آیین را برگزار می کند که یکی از آنها به مناسبت سوگواری هفتمین روز شهادت اباعبدالله حسین علیه السلام با اجتماع بزرگ خادمین افتخاری و خادمیاران رضوی برپا می شود.

در قالب این مراسم، تولیت و خدام آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها در حالی که در جایگاه های منظم همراه با لباس خادمی قرار می گیرند، گرداگرد بزرگ ترین صحن این حرم مطهر حلقه می‌زنند و با مرثیه‌سرایی، عزاداری و قرائت خطبه مخصوص امام حسین علیه السلام فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت زینب بنت موسی جعفر علیهم السلام تسلیت می‌گویند، این آیین به‌منظور بزرگداشت شعائر مذهبی و تکریم این امامزاده عظیم الشان برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده مدیریت این حرم مطهر در سخنرانی خود ضمن قدردانی از زحمات خادمین متذکر شد: اگر در این حرم برنامه های منظم و پرشور برگزار می شود و خیل زائران و مشتاقان اهل بیت علیهم السلام از فضاهای معنوی و زیارتی دلچسب استفاده می کنند، اگر اردوهای زیارتی متعددی به این حرم می آیند و به گفته خیلی از زائرین، این مکان آنها را به یاد حرم امام رضا علیه السلام می اندازد، علت اصلی آن حضور و تلاش وافر و دلسوزانه شما خادمین است و اگر شما حضور نداشتید چه کسی می توانست حرم را اداره کند؟

حجت الاسلام دیانی مدیرعامل بنیاد خیریه آلا نیز یکی از علل اصلی خادم شدن در امامزادگان و بقاع متبرکه را خدمت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دانست و خاطرنشان کرد: این مکان مقدس مصداق بارز ذکر خداست، چرا که این حرم محل عبادت، قرآن خواندن، به پا داشتن نماز و برگزاری عزاداری ها و تکریم اهل بیت علیهم السلام است.

گفتنی ست قرائت دسته جمعی صلوات خاصه، خطبه مخصوص امام حسین علیه السلام توسط خادمین و تعویض گل های بالای سر بقعه مبارک حضرت زینب سلام الله علیها از آیتم های برنامه بود که اجرا گردید.

مشاهده گزارش تصویری