کارشناس مذهبی گفت: از آنجایی که خدای متعال در قرآن کریم پس از دستور به بندگی اولین دستورالعمل را احسان به والدین ذکر کرده، مشخص می‌شود این راه سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به خدا است.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» آستان مقدس حضرت زینب با اشاره به اینکه یکی از ارکان خانواده پدر و مادر هستند، اظهار داشت: خانواده سه رکن دارد که یک رکن اصلی و اصیل آن پدر و مادر هستند که ریشه خانواده می‌باشند و رکن دیگر آن همسران و یک رکن نیز فرزندان هستند.

این کارشناس مذهبی، با بیان اهمیت جایگاه پدر و مادر در خانواده و لزوم رعایت حقوق آنها در زمان حیات و ممات، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: “اگر کسی می‌خواهد عمر طولانی و رزق زیاد داشته باشد، نسبت به والدین خود احسان نماید”، لذا والدین مایه برکت هستند، چه در دنیا زنده باشند و یا سال‌ها از دنیا رفته باشند و به ویژه اگر از دنیا رفته باشند بیشتر به فرزندان خود احتیاج دارند، چرا که دست آنها کوتاه است و به فرزندان خود امید دارند.

وی افزود: در روایتی از امام باقر(ع) آمده است: “برخی از فرزندان هستند تا زمانی که پدر و مادر زنده می‌باشند به آنها خوبی می‌کنند، اما وقتی پدر و مادر از دنیا رفتند فرزندان، آنها را فراموش می‌کنند و پس از مرگ پدر و مادر، عاق والدین می‌شوند، در حالی که برخی نیز زمانی که در دنیا هستند ممکن است مورد نفرین والدین قرار گیرند، اما پس از آن که پدر و مادر از دنیا رفتند از آنجا که برای آنها دعا می‌کنند و خیرات می‌فرستند، پدر و مادر آنها را دعا می‌کنند و عاق برطرف می‌شود”.

استاد حوزه علمیه، با تأکید بر این که با مرگ والدین همه چیز تمام نمی‌شود، بلکه زندگی آنها ادامه دارد، تصریح کرد: پدر و مادر مومن یا کافر باشند و حتی اگر فاسق باشند، فرق نمی‌کند، چرا که در قرآن کریم خداوند می‌فرماید ” بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً ” یعنی نفرموده است تنها پدر و مادر مسلمان یا مومن مورد احسان قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در روایات از امام صادق(ع) است که می‌فرماید: “سه چیز است که مسلمان و کافر یا مومن و غیر مومن ندارد و بین‌المللی است، یعنی از هر دین و ملیتی که باشد باید رعایت شود، اول وفای به عهد است، یعنی اگر با فردی عهد بستید پای عهد خود بایستید و دوم ادای امانت می‌باشد که اگر فردی امانتی داد، در امانت خیانت نکنید و سوم نیز احسان به پدر و مادر است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، با اشاره به آثار وضعی برخی از گناهان، گره افتادن در کارها را از آثار ظلم نسبت به پدر و مادر عنوان کرد و ادامه داد: در دعواهای خانوادگی که دو طرف دعوا ذوالحقوق می‌باشند، باید بسیار مراقب بود و حتی اگر انسان فهمید حق با چه کسی است، باید در تنهایی خطای طرف مورد خطا را تذکر دهد تا موجب دل‌شکستگی نشود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات دلیل اینکه برخی از دعاها بالا نمی‌رود این است که موانعی وجود دارد و یکی از این موانع، دلگیر بودن پدر یا مادر است.

این کارشناس مذهبی، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در خصوص نفرین والدین، گفت: امام رضا(ع) می‌فرماید: “یکی از آثار نفرین پدر، انقطاع نسل است” و در روایتی از امیرمومنان(ع) است که “در کنار قبر پدر و مادر خود دعا کنید، که آنها نیز برای انسان دعا می‌کنند”.

وی اضافه کرد: برخی از جوانان می‌آیند و سوال می‌کنند که چه کاری انجام دهیم تا زودتر به خدا برسیم و چه عملی بهترین عمل است، در قرآن کریم آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره خداوند متعال ابتدا می‌فرماید “و إِذْ أَخَذْنا میثاقَ بَنی‌ إِسْرائیلَ ” ما از بنی اسراییل پیمان و میثاقی گرفتیم که ” لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ ” جز خدا را نپرستید و بنده خدا باشید ” وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً “یعنی اگر می‌خواهید بندگی خدا کنید، اول عمل در بندگی، احسان به والدین است.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: شیخ طوسی در تفسیر تبیان آورده است، از اینکه خدای متعال پس از اینکه دستور بندگی داده است، اولین دستورالعمل را احسان به والدین ذکر کرده، مشخص می‌شود این راه سریع‌ترین راه است.

وی تأکید کرد: یک نکته‌ای که باید اینجا گفته شود، این است که پدر و مادر نیز مراقب حرمت خود باشند و نباید از این حرمت استفاده شود و به فرزند زور بگویند، یعنی هم باید احترام فرزندان نسبی را رعایت کنند و هم باید احترام فرزندان سببی مانند عروس و داماد را رعایت نمایند.