اصل اجتماع دختر و پسرها در يك محيط في نفسه اشكال ندارد؛ ولي اگر بانوان حجاب كامل را رعايت نكنند و آقايان نگاه گناه آلود داشته باشند و محرمات ديگري از قبيل موسيقي حرام و مانند آن انجام گيرد، اجتماع آنان در آن محل جايز نيست.
اختلاط دانشجويان

پرسش 92. آيا در محيط دانشگاهي اختلاط بين پسران و دختران، اشكالي دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافي): اگر نگاه گناه آلود انجام نشود و ترس افتادن به حرام نباشد، اشكال ندارد؛ ولي با وجود آن سزاوار است كه مسوولان كشورهاي اسلامي، برنامه اي براي جدا ساختن مراكز تحصيلي پسران و دختران تنظيم كنند.1
آيات عظام بهجت و صافي: با توجه به اينكه اختلاط دختر و پسر، در معرض فساد است، جاير نيست.2
1- خامنه اي، استفاء، س646 و 638؛ تبريزي، استفتاءات، س 1592 و 1623؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س813؛ امام، استفتاءات، ج3، (وظايف اجتماعي زنان)، س 19؛ دفتر: نوري، وحيد، فاضل و سيستاني.
2- صافي، جامع الاحكام، ج2، س1656 و 1657 و 1658 و دفتر: بهجت.

جشن مختلط

پرسش 93. برگزاري جشن ها و مراسم در دانشگاه كه در آن دختر و پسرها مختلط، چه حكمي دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافي): اصل اجتماع دختر و پسرها در يك محيط في نفسه اشكال ندارد؛ ولي اگر بانوان حجاب كامل را رعايت نكنند و آقايان نگاه گناه آلود داشته باشند و محرمات ديگري از قبيل موسيقي حرام و مانند آن انجام گيرد، اجتماع آنان در آن محل جايز نيست.1
آيات عظام بهجت و صافي: با توجه به اينكه اختلاط دختر و پسر، در اين گونه اجتماعات در معرض فساد است، جايز نيست.2
1. العروه الوثقي؛ ج2، (النكاح)، م49؛ خامنه اي، استفتاء، س 646 و 638 و 626؛ تبريزي، استفتاءات، س 1592و 1594؛ مكارم، استفتاءات،ج1، س813 و 805؛ امام، استفتاءات، ج3، (وظايف اجتماعي زنان)،س 19؛ دفتر: سيستاني، وحيد، فاضل و نوري.
2. صافي، جامع الاحكام، ج2، س 1656 و 1656 و دفتر: بهجت.

شركت در تشكيل مذهبي

پرسش 94. در يك تشكيل مذهبي فعاليت دارم كه دختران و پسران در آن مختلط هستند! در بعضي مواقع احساس مي كنم كه ممكن است به گناه بيفتم، تكليف چيست؟
همه مراجع: اگر ترس افتادن به گناه و مفسده در بين باشد، حضور در اين تشكل ها جايز نيست.3 3. خامنه اي، استفتاء، س627؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س805 و 813، امام، استفتاءات، ج3.
(وظايف اجتماعي زنان)، س19، صافي، جامع الاحكام، ج2، س1664؛ تبريزي، استفتاءات، س1592 و 1594؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س 1755؛ نوري، استفتاءات، ج2، س674 و 656؛ سيستاني، sistani.otg ، (عشق)، س5؛ وحيد و بهجت.
اردوي دختر و پسر
پرسش 95. آيا دانشجويان دختر و پسر مي توانند به طور مشترك، به اردوهاي تفريحي و سياحتي مسافرت كنند؟
همه مراجع: با توجه به اينكه اختلاط دختران و پسران باعث مفسده است، بايد از آن اجتناب شود.1
1. دفتر: همه.

نشستن بر سر يك سفره

پرسش 96. آيا نشستن بر سر سفره اي كه نامحرم وجود دارد، حرام است؟
همه مراجع: اگر كلمات مفسده انگيزه رد و بدل نشود و از نگاه هاي حرام خودداري گردد و نيز ترس افتادن به گناه در كار نباشد، اشكال ندارد.2
2. خامنه اي، استفتاء، س806؛ تبريزي، استفتاءات، س 1592 و 1595 و 1622؛ امام، استفتاءات، ج3، (وظايف اجتماعي زنان)، س 13 و19؛ مكارم، استفتاءات،ج1، س 805، العروه الوثقي، ج2، (النكاح)، م49،صافي، جامع الاحكام، ج2، س 1668؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س 1720 و دفتر: وحيد، سيستاني، بهجت و نوري.

حضور بانوان در ادارات

پرسش97. آيا كار خانم ها در ادارات كه با نامحرم روبه رو مي شوند و گفت وگو مي كنند، اشكال دارد؟
همه مراجع: اگر حجاب شرعي رعايت شود و قصد لذت و يا ترس افتادن به گناه نباشد، اشكال ندارد.1
تبصره. اگر زنان بخواهند در اين گونه اجتماعات فعاليت و خدمت كنند، بايد علاوه بر حفظ حجاب، از آرايش چهره خود بپرهيزند. 1. صافي، جامع الحكام، ج2،س1664، تبريزي، استفتاءات، س1595؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س776؛ امام، استفتاءات، ج3، (وظايف اجتماعي زنان)، س 13؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1715؛ نوري، استفتاءات، ج2، س 656 و 674؛ العروه الوثقي، ج2، النكاح، م49؛ دفتر: سيستاني، وحيد و بهجت.

خلوت زن و مرد

پرسش 98. آيا خلوت كردن دو نفر نامحرم در يك مكان جايز است؟
به طور مثال آيا دختر و پسري كه مي خواهند با يكديگر ازدواج كنند، مي توانند در اتاق در بسته و خلوت با يكديگر در مورد مسائل آينده صحبت كنند؟
آيات عظام امام، خامنه اي ونوري: اگر كسي نمي تواند وارد آن مكان شود و آنان بترسند كه به حرام بيفتند، ماندنشان در آنجا حرام است.2
آيه الله صافي: اگر كسي نمي تواند وارد آن مكان شود، ماندن آنان در انجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفت و گوهاي علمي و ضروري مانند آن بپردازند.3
آيه الله مكارم: اگر كسي نمي تواند وارد آن مكان شود، بنابر احتياط واجب ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند وبه گفت وگوهاي علمي و ضروري و مانند آن بپردازند.4 2. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ نوري، توضيح المسائل، م2441و خامنه اي، استفتاء، س627.
3. توضيح المسائل مراجع، م2445.
4. توضيح المسائل مراجع، م2445.
آيات عظام بهجت، سيستاني و وحيد: اگر احتمال فساد برود، ماندن آنها در آنجا حرام است؛ هر چند طوري باشد كه كس ديگر نتواند وارد شود.1
آيات عظام فاضل و تبريزي: اگر كسي نمي تواند وارد آن مكان شود؛ در صورتي كه احتمال فساد برود، نشان در آنجا حرام است.2
پرسش 99. تنها بودن زن و مرد نامحرم در برخي مكان هاي عمومي (مانند كتابخانه ها و وسايل نقليه) چه حكمي دارد؟
همه مراجع: اگر احتمال فساد ندهند، ماندنشان در آنجا اشكال ندارد.3
تبصره. در مكان هاي ياد شده، نوعاً تردد انجام مي گيرد.
1. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ وحيد، توضيح المسائل، م2454؛ دفتر: بهجت.
2. توضيح المسائل مراجع، م2445.
3. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ نوري، توضيح المسائل، م2441؛ وحيد، توضيح المسائل، م2454 و خامنه اي، استفتاء، س 639 و 627.

ارتباط شغلي

پرسش 100. آيا ارتباط صميمي بين دختر و پسر در هنگام همكاري و يا ميهماني، اشكال دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافي): دوستي بين دختر و پسر جايز نيست؛ چون ترس افتادن به گناه در ميان است. اما ارتباط شغلي اگر باعث مفسده نشود و موازين شرع در آن رعايت گردد، اشكال ندارد.4.
آيات عظام بهجت و صافي: آري، جايز نيست.5 4. با استفاده از منابعي كه در عنوان «دوست داشتن جنس مخالف» آمده است.
5. دفتر: بهجت و صافي.
پرسش 101. كاركردن در محيطي كه يك مرد و زن وجود دارد و گاهي در بسته و باز مي شود، چه حكمي دارد؟
همه مراجع: اگر به هيچ وجه احتمال فساد ندهند، اشكال ندارد.1
تبصره. ميان فقيهان اختلاف نظر است كه آيا صرف اجتماع زن و مرد نامحرم، در مكان خلوت- به طوري كه كس ديگري وارد نشود- حرام است يا آنكه در كنار آن شرط ديگري (احتمال ارتكاب فساد) نيز لازم است؟ بسياري از آنان قيد دوم را لازم شمرده اند؛ ولي همگي در اين اتفاق دارند كه اگر در آن محيط تردد و رفت و آمد است؛ ولي باز احتمال فساد وجود دارد؛ در اين صورت ماندنشان در آنجا جايز نيست. البته به طور معمول اگر در باز و بسته مي شود و رفت و آمد انجام مي شود، احتمال فساد كم مي باشد.
1. توضيح المسائل مراجع، م2445؛ نوري، توضيح المسائل،م2441؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2454 و خامنه اي، استفتاء، س639 و 627.

تدريس خصوصي

پرسش 102. معاشرت با دختر عمو در حد استادي و تقويت درس، چه حكمي دارد؟
همه مراجع (به جز بهجت و صافي): دختر عمو مانند ساير زنان برشما نامحرم است. پس اگر ترس افتادن به گناه و مفسده در بين باشد، ارتباط و معاشرت با او جايز نيست؛ (هر چند براي تقويت درسي باشد).2
آيات عظام بهجت و صافي:جايز نيست.3 2. با استفاده از منابعي كه در عنوان «خلوت زن و مرد» آمده است.
3. دفتر: بهجت و صافي.
پرسش103. آيا براي تدريس خصوصي در منزل، مي توان براي دانش آموزان دختر، معلم مرد و براي پسر معلم زن استخدام كرد؛ در حالي كه هر دو در اتاق بسر مي برند و كس ديگري در آنجا نيست؟
آيات عظام امام، خامنه اي و نوري: اگر كسي نمي تواند وارد اتاق شود و آنان بترسند كه به حرام بيفتند، ماندنشان در آنجا حرام است.
آيه الله صافي: اگر كسي نمي تواند وارد اتاق شود، ماندن آنان در انجا حرام است؛ هر چنداحتمال فساد ندهند.
آيه الله مكارم: اگر كسي نمي تواند وارد اتاق شود، بنابر احتياط واجب ماندن آنان در آنجا جايز نيست.
آيات عظام بهجت، سيستاني و وحيد: اگر احتمال فساد برود، ماندن آنان در آنجا حرام است؛ هر چند طوري باشد كه كسي ديگر بتواند وارد شود.
آيات عظام فاضل و تبريزي: اگر كسي نمي تواند وارد آن مكان شود؛ در صورتي كه احتمال فساد برود، ماندنشان در آنجا حرام است.1
1. با استفاده از منابعي كه در عنوان «خلوت زن و مرد» آمده است.

نمايش و بازيگري

پرسش 104. آيا اختلاط زن و مرد نامحرم به منظور نمايش تئاتر و بازيگري- كه گاهي با مكالمات عاشقانه و مهيج شهوت همراه مي باشد- جايز است؟
همه مراجع: اصل بازيگري در تئاتر و سينما اشكال ندارد؛ ولي بايد از كارهاي خلاف شرع و مكالمات شهوت انگيز خودداري كرد.2 2. خامنه اي، استفتاء، س502؛ مكارم، استفتاءات، ج1 س822؛ نوري، استفتاءات، ج1، س451 و ج2، س569؛ صافي، جامع الاحكام، ج2، س1611؛ سيستاني، سايت، يازيگري، س1؛ دفتر، امام، وحيد، تبريزي، بهجت و فاضل.
پرسش 105. آيا بازي افراد در نمايش و فيلم ها در نقش زن و شوهر و يا خواهر و برادر و… جايز است؟
همه مراجع (به جز صافي): اگر باعث فساد (از قبيل مكالات شهوت انگيز، خلوت با اجنبي و …) نشود، اشكال ندارد.1
آيه الله صافي: جايز نيست.2
1. مكارم، استفتاءات، ج1، س1764؛ سيستاني، سايت، فيلم، س6؛ دفتر: همه.
2. جامع الاحكام، ج2، 1616.

دوست داشتن جنس مخالف

پرسش 106. اظهار دوستي به جنس مخالف در اين حد كه بگويد من تو را دوست دارم، چه حكمي دارد؟
همه مراجع: اين كار جايز نيست؛ چون ترس افتادن به گناه در ميان است.3
3. سيستاني، sistani.org . (عشق)، س1 و5 و محبت، س1، خامنه اي، استفتاء، س779، 640 و 651؛ صافي، جامع الاحكام، ج2، س1661؛ دفتر: همه.
دوست داشتن شخصيت هاي معنوي
پرسش 107. عشق ورزيدن به شخصيت هاي معنوي و ديني جنس مخالف و دوست داشتن آنها از روي محبت الهي چه حكمي دارد؟
همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.4
4. دفتر: همه.

تماس در تاكسي و بازار

پرسش 108. گاهي در بازار، نمايشگاه و و وسايل نقليه زن و مرد به يكديگر برخورد مي كند، در اينجا تكليف چيست؟
همه مراجع: اصل تردد در مكان هاي ياد شده و يا تماس بدن زن و مرد با يكديگر از روي لباس حرام نيست؛ ولي اگر ترس افتادن به گناه باشد و يا باعث تحريك شهوت و فساد گردد، جايز نيست.1
تبصره. اگر در تماس بدني، فشار و اتكا پيدا شود، بايد از آن پرهيز شود. 1. خامنه اي، استفتاء، س645 و 491؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س1665؛ نوري، استفتاءات، ج1.
س1031؛ تبريزي، صراط النجاه، ج2، س1152؛ العروه الوثقي، ج2، (النكاح)، م27، دفتر: وحيد، بهجت، فاضل،سيستاني و صافي.

تماس جنسي با نامحرم

پرسش 109. آيا تماس هاي جنسي با نامحرم- غير از دخول- حكم زنا را دارد؟
همه مراجع: خير، زنا محسوب نمي شود؛ ولي حرام است.2 2. العروه الوثقي، ج2، (المحرمات بالمصاهره)، م33.

دست دادن با نامحرم

پرسش 110. حكم دقيق مصافحه و دست دادن با زن نامحرم- به ويژه فاميل مثل دختر خاله ، دخترعمو و …. چيست؟
همه مراجع: دست دادن با زن نامحرم حرام است؛ خواه فاميل باشد و ياغير فاميل و خواه با قصد لذت باشد و يا بدون آن.3 3. خامنه اي، استفتاء، س493؛ تبريزي، استفتاءات، س1606؛ صافي، جامع الاحكام، ج2. س1660، مكارم، امام، نوري و فاضل، تعليقات علي العروه، (النكاح)، م40؛ بهجت، توضيح المسائل، م1934؛ سيستاني، منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م16؛ دفتر:وحيد.
پرسش 111. هرگاه در منطقه يا محيطي، رسم بر اين باشد كه هنگام برخورد با يكديگر مصافحه مي كنند (حتي زنان با مردان) و اگر اين كار را ترك كنند، اهانت و اسائه ادب نسبت به طرف مقابل محسوب مي شود؛ حكم دست دادن زن و مرد با اين فرض چيست؟
همه مراجع: دست دادن يا زن نامحرم جايز نيست و شعائر ديني بايد حفظ شود و با تفهيم حكم شرعي، حمل براساثه ادب از بين مي رود.1 پرسش 112. دست دادن به زن نامحرم به وسيله دستگش و مانند آن، چه حكمي دارد؟
آيات عظام امام و خامنه اي: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد؛ ولي بنابر احتياط واجب، نبايد دست را بر دست فشار دهند.2
آيات عظام بهجت، تبريزي، سيستاني، صافي، مكارم و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.3
آيه الله فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد؛ ولي بهتر است دست را به دست فشار ندهند.4
1. خامنه اي استفتاء، س515؛ تبريزي، استفتاءات، س1606؛ نوري، استفتاءات، ج2، س655؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س818؛ صافي، جامع الاحكام، ج2، س1660؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1717؛ بهجت، توضيح المسائل، م1934؛ سيستاني، منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م16؛ امام، تحرير الوسيله، ج2، (النكاح)، م20، دفتر:وحيد.
2. امام، تحرير الوسيله، ج2، (النكاح)، م20 و خامنه اي؛ استفتاء، س 479.
3. تبريزي، استفتاءات، س1606؛ مكارم، تعليقات علي العروه، (النكاح)، م20؛ سيستاني، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م16؛ صافي، هدايه العياه، ج4، (النكاح)، م20؛ دفتر؛ وحيد و بهجت.
4. فاضل، تعليقات عليالعروه، ج2، (النكاح)، م 20.
آيه الله نوري: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد؛ ولي نبايد دست را به دست فشار دهند.1
1. نوري، تعليقات علي العروه، (النكاح)، م40.

دست دادن با پيرزن

پرسش 113. آيا دست دادن با زنان كهنسال نامحرم-كه دست خود را براي مصافحه دراز مي كنند- گناه است؟
همه مراجع (به جز بهجت): آري، دست دادن با آنان جايز نيست.2
آيه الله بهجت: بدون قصد لذت، اشكال ندارد.3
2. تبريزي، صراط النجاه، ج2، س1695و 1173؛ امام، نوري، فاضل و مكارم، العروه الوثقي، ج2، (النكاح)، م35؛ دفتر: وحيد، صافي، سيستاني و خامنه اي.
3. بهجت، توضيح المسائل،م1943.

دست دادن با محارم

پرسش 114. آيا مي توان با زنان محرم دست داد؟
همه مراجع: آري، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.4
4. العروه الوثقي، ج1، (الستر) و ج2، (النكاح)، م40.

دست دادن با غير مسلمان

پرسش 115. دست دادن با زنان غير مسلمان چه حكمي دارد؟
همه مراجع: دست دادن با زنان غير مسلمان هم جايز نيست؛ خواه كافر حربي باشد يا كتابي (مانند يهود و نصارا).5 5. خامنه اي، استفتاء، س515؛ تبريزي، استفتاءات، س1606؛ مكارم، استفتاءات، ج2، س1024؛ سيستاني، sistani.org . (دست دادن)، س4؛ صافي، جامع الاحكام، ج2، س1660؛ بهجت. توضيح المسائل، م1934؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س1717؛ امام و نوري، تعليقات علي العروه، (النكاح)، م40؛ دفتر، وحيد.

دست دادن با دختر

پرسش 116. آيا دست دادن بادختران نابالغ جايز است؟
همه مراجع (به جز تبريزي، سيستاني و مكارم): اگر خوب و بد را مي فهمند، دست دادن با آنان جايز نيست.1
آيات عظام تبريزي، سيستاني: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.2
آيه الله مكارم: اگر خوب و بد را مي فهمند، دست دادن با آنان بنابر احتياط واجب جايز نيست.3
1. امام، تحرير الوسيله، ج2، (نكاح)، م24؛ صافي، هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م 24؛ نوري، فاضل، تعليقات علي العروه، (النكاح)، م35؛ بهجت، توضيح المسائل، م1943؛ دفتر: وحيد و خامنه اي.
2. سيستاني، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م23؛ تبريزي، النعلقه علي منهاج الصالحين، ج2، م1232.
3. دفتر: مكارم

بوسيدن دختر مميز

پرسش117. آيا بوسيدن و بغل كردن دختر بچه جايز است؟
همه مراجع (به جز سيستاني): اگر به شش سالگي رسيده باشد، بنابر احتياط واجب بوسيدن او- هر چند بدون قصد لذت- جايز نيست.4
آيه الله سيستاني: بدون قصد لذت اشكال ندارد؛ ولي احتياط مستحب آن است كه از بوسيدن او خودداري شود.5 4. صافي: هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م25؛ امام، تحرير الوسيله، ج2، (النكاح)، م25؛ تبريزي، صراط النجاه، ج5، س1247؛ دفتر: فاضل، نوري، مكارم، وحيد، بهجت و خامنه اي.
5. سيستاني، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م23.

بوسيدن محارم

پرسش 118. آيا بوسيدن محارم خود جايز است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.1
1. العروه الوثقي، ج1، (الستر) و ج2، (النكاح)، م41.

پرستار نامحرم

پرسش119. پرستار براي گرفتن نبض و فشار خون و … بايد به بدن زن نامحرم نگاه كند و به بدن او دست بزند، تكليف چيست؟
همه مراجع (جز تبريزي و سيستاني): با وجود زن پرستار، اين كار براي مرد پرستار جايز نيست؛ ولي اگر ضرورت باشد، اشكال ندارد.2
آيات عظام تبريزي و سيستاني: اگر براي انجام اين امور پرستار زن در دسترس نباشد و يا مهارت مرد در اين زمينه بيشتر باشد، اشكال ندارد.3
تبصره1. پرستار در نگاه و لمس، تنها بايد به همان قسمت از بدن كه معاينه به آن ارتباط دارد، اكتفا كند.
تبصره2. اگر معاينه با نگاه يا لمس محقق مي شود، بايد به همان اكتفا كند.

تزريقات

پرسش 120. آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است؟
همه مراجع (به جز تبريزي و سيستاني): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد.12. بهجت، احكام و استفتاءات، ص29، س3 و 4؛ مكارم، نوري، فاضل و امام، تعليقات علي العروه (النكاح)، م35، صافي، هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م 22؛ وحيد، توضيح المسائدل، م2250؛ توضيح المسائل مراجع، م2441 و خامنه اي، اجوبه الاستفتاءات، س1315.
3. تبريزي، صراط النجاه، ج5، س1023 و 1024 و استفتاءات، س1545، سيستاني، sistani.org (پزشكي)، س1 و منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م20 و 21.
آيات عظام تبريزي و سيستاني: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد.2 1. خامنه اي، اجوبه الاستفتاءات، س1303؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س803 و 1567؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091و 2087؛ بهجت، احكام و استفتاءات پزشكي، ص30، س4و 8؛ امام، استفتاءات، ج3، (نظر)، س42؛ نوري، استفتاءات، ج1، س933 و 966؛ صافي، هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م 22 و دفتر: وحيد.
2. تبريزي، صراط النجاه، ج5، س1023 و 1024و استفتاءات، س1545؛ سيستاني، منهاج الصالحين، ج3، (النكاح)، م 21 و sistani.org (پزشكي)، س1و5.

دندان پزشك نامحرم

پرسش 121. رجوع بيمار به دندان پزشك نامحرم، چه حكمي دارد؟
همه مراجع (به جز تبريزي و سيستاني): در صورتي كه دندان پزشك همجنس در دسترس نباشد و مراجعه ضرورت داشته باشد، اشكال ندارد.3
آيات عظام تبريزي و سيستاني: اگر دندان پزشك همجنس در دسترس نباشد، يا دندان پزشك نامحرم مهارتش بيشتر باشد، اشكال ندارد.4 3. بهجت، احكام و استفتاءات پزشكي، ص30، س4و 8، ص33، س18؛ نوري، استفتاءات، ج1، س42 و 43؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2091 و 2087؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س803 و 1567؛ صافي، هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م 22؛ دفتر: وحيد.
4. سيستاني، sistani.irg، (پزشكي)، س1 و منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م21، تبريزي، صراط النجاه، ج5، س1023 و 1024 و استفتاءات، س1545.

متخصص نامحرم

پرسش 122. در صورتي كه پزشك زن هم وجود دارد؛ ولي احتمال مي رود كه متخصص مرد بيماري را بهتر تشخيص دهد، تكليف چيست؟
همه مراجع (به جز سيستاني و تبريزي): تخصص بيشتر باعث نمي شود كه زن به پزشك مرد مراجعه كند، مگر آنكه ضرورت و احتمال خطر در ميان باشد.1
آيات عظام تبريزي و سيستاني: اگر تخصص پزشك مرد در آن بيماري بيشتر باشد، مراجعه به او اشكال ندارد.2
1. صافي، هدايه العباد، ج2، (النكاح)، م22، نوري، استفتاءات، ج1، س 933، امام، استفتاءات، ج3، (نظر)،س42 و 43 و 84؛ بهجت، احكام و استفتاءات پزشكي، ص30، س5 و 6؛ فاضل، جامع المسائل، ج1، س2089؛ خامنه اي، اجوبه الاستفتاءات، س1303؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س1572، دفتر: وحيد.
2. سيستاني، منهاج الصالحين، ج2، (النكاح)، م21و sistani.irg، (پزشكي)، س1، تبريزي، استفتاءات، س1545 و صراط النجاه، ج5، س1024 و 1023.

نجات نامحرم

پرسش 123. تماس با بدن نامحرم، براي نجات او چه حكمي دارد؟
همه مراجع: به مقدار ضرورت اشكال ندارد.3
3. العروه الوثقي، ج2، (النكاح)، م35 و 48.

مربي نامحرم

پرسش 124. در هنگام آموزش دست مربي به دست و بدن من مي خورد، اين چه حكمي دارد؟
همه مراجع: اگر به طور اتفاقي باشد، اشكال ندارد؛ ولي اگر از روي عمد باشد و يا مي دانيد هنگام آموزش دست مربي با بدن شما تماس مي يابد، بايد دست كش به دست كنيد.4
4. دفتر: همه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 6 = 2