کارشناس مسائل مذهبی گفت: از این جهت که بداخلاقی در خانه باعث دل شکستن و آزار دادن می‌شود، نوعی حق الناس است و موجب فشار قبر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی آستان حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) در اصفهان، با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به اینکه خانه و خانواده پیش از این که مکان تربیت کوچک ترها و فرزندان باشد، محل تربیت بزرگ ترها است، اظهار داشت: بسیاری از عیوبی که در زمان مجرد بودن از آن بی اطلاع بودیم، در خانه و خانواده و در زندگی متاهلی به آنها پی می‌بریم.

این کارشناس مذهبی با بیان روایتی از امام صادق(ع) در خصوص محک زدن شخصیت و رفتار افراد در سه موقعیت، گفت: امام صادق(ع) فرمودند، اگر می‌خواهید با کسی رفیق شوید در سه موقعیت فرد را محک بزنید، زیرا در این موقیعت‌ها افراد باطن خود را رو می‌کنند، در زمان مسافرت، هنگام عصبانیت، زیرا دیگر عقل کار نمی‌کند و ملکات و صفات باطنی بیرون می‌ریزد و در زمینه مسائل مالی می‌توان افراد را محک زد.

وی افزود: این روایت از این جهت بیان شد که هر سه راهی را که حضرت برای شناخت انسان‌ها مطرح فرمودند، در خانه و خانواده برای انسان پیش می‌آید و در هر سه مورد می‌توان فرد را شناخت.

بداخلاقی در خانه، نوعی حق الناس است

حجت الاسلام والمسلمین عالی ضمن مذمت اخلاق افرادی که بیرون از خانه اهل می‌باشند، اما در خانه فرد دیگری می‌شوند و تغییر می‌کنند، گفت: خوب است انسان همه جا و به خصوص در خانه اخلاق خوب داشته باشد، زیرا یک عمر افراد در خانه می‌خواهند با یکدیگر زندگی کنند، لذا اگر انسان بخواهد تندی نماید، خانه را به زندان تبدیل می‌کند، حتی گفته شده است که یکی از دلایل مهم فشار قبر نیز بداخلاقی در خانه و در فشار و تنگنا قرار دادن دیگران است.

وی با اشاره به داستان سعد بن معاذ و نحوه حضور پیامبر(ص) در تشییع جنازه او و فشار قبر آن به دلیل سوء خلق در خانه، عنوان کرد: تمام گناهان شهید بخشیده می‌شود و سعد نیز شهید شد، اما چگونه است که دچار فشار قبر شده است، در جواب باید گفت که یداخلاقی در خانه باعث دل شکستن و آزار دادن می‌شود، نوعی حق الناس است و سعد معاذ با این که شهید شد اما این حق الناس را به گردن داشت.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در حال حاضر زندگی‌های ماشینی اخلاق‌ها را تند کرده و در این سختی‌ها و گرفتاری‌ها است که معمولا اخلاق‌ها تند می‌باشد و ممکن است انسان در عصبانیت دلی را از خود برنجاند که جایگاه خدا باشد.

وی تأکید کرد: بسیاری از اوقات چوب‌هایی که انسان می‌خورد از همین امور دم دستی است، یعنی بیشتر مشکلات در عوالم ملکوت و جبروت نیست، بلکه مقابل خود انسان، یعنی در خانه و محل کار است و بسیاری از اوقات نیز دلیل این تندی‌ها، منیت انسان می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، منیت و غرور در انسان را عامل اصلی رنجش‌ها عنوان کرد و گفت: در این عالم تنها یک من وجود دارد و آن خداوند است و انسان چه چیزی است که بخواهد منیت و کبریایی داشته باشد، هم چنان که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) از آنجا که ذره‌ای منیت نداشتند، معدن اخلاق در خانه و خانواده خود بودند.

وی خاطر نشان کرد: اگر عیبی در انسان وجود دارد، یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه خود را اصلاح کند و رفتار و عادت زشت را از بین ببرد، در هر سنی که باشد، انجام نذر مجازات است که بزرگان نیز این کار را انجام می‌دادند.

وی افزود: در نذر مجازات، فرد نذر می‌کند که اگر در طول یک روز رذیله یا عادت زشت را انجام داد یک روز را روزه بگیرد و یک مجازات بازدارنده و سخت برای خود در نظر می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی، انجام این نذر را سبب قوی شدن اراده فرد دانست و یادآور شد: در این عمل انسان می‌داند اگر از نذر تخلف کند، باید مجازات را انجام دهد و زمانی که فرد موفق شد، اعتماد به نفس پیدا می‌کند و لذا آن گناه و صفت زشت را انسان می‌تواند در خود کنترل نماید.