کارشناس مذهبی مطرح کرد

تنها راه رسیدن به خدا از مسیر امامت و ولایت است

اصفهان - کارشناس مذهبی با بیان اینکه تنها راه رسیدن به خدا از مسیر امامت است، گفت: خداوند فیوضات را به معصومین می دهد و ولی‌خدا یا مستقیم و یا توسط امامزادگان و اولیا الهی به ما می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی آستان ، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی بعدازظهر یک شنبه در ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» در حرم زینبیه اصفهان، با اشاره به اینکه پیوند مؤمنین با امام، ولی خدا تنها رسیدن به خداوند است که اگر قطع شود، ارتباط انسان نیز با پروردگار گسسته می‌شود، اظهار کرد: به این موضوع در زیارت جامعه کبیره نیز اشاره شده است که «اگر کسی خدا را بخواهد باید از طریق اهل بیت وارد شود».

وی با بیان اینکه تنها راه رسیدن به خدا از راه امامت و ولایت است و راه، جز این برای ما متصور نیست افزود: انسان تنها از طریق اتصال با انسان برتر یعنی معصوم می‌تواند به تعالی دست پیدا کند، معصوم نیز خود را به خداوند سپرده و صفات خدا در وجودش ظهور یافته است، در حقیقت خداوند معصوم را تربیت کرده و اسماً و صفات خود را به آنها داده است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: ما نیز باید به معصوم به عنوان موجود برتر وصل شویم تا صفات نیک را در وجود ما را رشد کرده و و رنگ معنوی آنها را بگیریم و به رشد و تعالی دست پیدا کنیم.

وی به رانده شدن شیطان از درگاه الهی به واسطه عدم اتصال به معصوم رانده شد، ابراز کرد: شیطان ۶ هزار سال خداوند را عبادت کرد اما خضوع در برابر ولی خدا را قبول نکرد و زمانی که پروردگار به وی فرمود که به حضرت آدم سجده کند، قبول نکرد و از درگاه خدای متعال برای همیشه رانده شد.

عالی تصریح کرد: به همین ترتیب اگر آدمی بخواهد از تمسک به ولی خدا دوری کند و خود به مقصد برسد، راه به خطا رفته و مانند شیطان از مسیر درست رانده می‌شود.

دلیل دریافت فیوضات از طریق معصوم و ولی خدا

وی در پاسخ به این سوال که چرا خداوند مستقیم این فیض را به بندگان نمی‌رساند، گفت: خداوند از این امر عاجز نیست اما ما عاجز از دریافتآن به شکل مستقیم هستیم، همان گونه که وحی را نیز نمی‌توانیم دریافت کنیم و با واسطه پیامبران الهی این فیض به ما می‌رسد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه گاهی شأن ائمه اطهار برآوردن حاجات بسیار مهم است، اظهار کرد: در داستان حضرت سلیمان در قرآن کریم می‌خوانیم که این پیامبر الهی از زیردستان خود برای انتقال تخت ملکه سبا درخواست کرد و این در حالی است که خود قدرت بر انجام این کار بود، بر این اساس باید توجه کنیم که گاهی برخی فیوضات از طریق امامزادگان، اولیا الهی و شهدا به ما می‌رسد.

جایگاه و شأن بالای حضرت زینب (س) خواهر امام رضا (ع)

وی با بیان اینکه بسیاری مواقع فیوضات از طریق امامزادگانی که غریب‌تر هستند به دست ما می‌رسد، به جایگاه و شأن بالای حضرت زینب، بنت موسی بن جعفر (ع) اشاره و گفت: ایشان خواهر امام رضا (ع) هستند که با حضرت معصومه (س) و جمعی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در سال ۲۰۰ هجری به ایران آمدند، این کاروان در با دشمن درگیر شدند و بسیاری از مردان کاروان به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) و برخی از خواهران حضرت در قم بار سفر را زمین گذاشتند اما حضرت زینب (س) و چند نفر از خواهران امام رضا (ع) به اصفهان آمدند، تاکید کرد: ما روایاتی داریم که به آن فاطمیات گفته می‌شود؛ این بانوی با عظمت (حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (ع)) فردی عالمه بوده و جز سلسله روایان احادیث است.

وی اضافه کرد در ارتباط با مکان دفع این بانوی عالمه، جناب محدث قمی که صاحب مفاتیح‌الجنان است تحقیق مفصلی انجام داد و به یقین رسید که قبر حضرت در همین نقطه در اصفهان قرار دارد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه به طور قطع از دلایل گسترش تفکر شیعه در ایران وجود همین امامزادگان است، اظهار کرد: این امامزادگان پس از شهادت امام رضا (ع)، همانند ایشان به دنبال گسترش تشیع در ایران بودند که تعداد این امامزادگان شناخته شده در ایران را حدود هشت هزار نفر است؛ در هر نقطه‌ای از کشور که این امامزادگان حضور دارند یک محفل برای توسل و ارادت به اهل بیت (ع) برپا شده است.