خبرگزاری فارس: توصیه‌های آیت‌الله مظاهری برای بهره‌مندی از فیوضات ماه‌های رجب، شعبان و رمضان رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان می‌تواند دل انسان را تبدیل به عرش الهی کند، به‌ شرط آنکه از هر موجودی غیر از خدای سبحان منقطع و به خداوند وصل شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله‌ حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان در کتاب ارتباط عاطفی خود با خداوند اظهار کرد: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرصتی برای دستیابی به ملکه تقوا است و کسی که توجه داشته باشد، می‌تواند در این سه ماه، ملکه عدالت و تقوا پیدا کند و می‌تواند برای چشم و گوش و زبان خود و مهم‌تر از آن برای دل خود، درب و دربان درست کند و اعضا و جوارح خویش را به کنترل درآورد.

وی در ادامه گفت: چنین کسی می‌تواند نفی خاطر داشته باشد. رسیدن به این مقام، به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، ولی نزول باران رحمت الهی، راه را هموار می‌کند و موانع را برطرف می‌سازد، لذا اینکه توصیه می‌شود همه به‌ویژه جوانان عزیز باید خود را در معرض نسیم رحمانی قرار دهند و از این فرصت‌های گران‌قدر بهره‌مند شوند، به خاطر این است که رسیدن به مقامات والای معنوی و عرفانی که در حالت عادی بسیار مشکل است، در این‌گونه فرصت‌ها میسّر می‌شود، در ماه‌های مبارک رجب، شعبان و رمضان، انسان می‌تواند راه صدساله را در یک‌شب بپیماید، به‌شرط آنکه خود را در معرض باران بی‌کران رحمت و مغفرت پروردگار قرار دهد.

آیت‌الله مظاهری ادامه داد: این ماه‌های عزیز، می‌تواند این واقعیت را به انسان یادآوری کند که دل او متعلق به خداوند یگانه است و صاحب اصلی قلب انسان، خدای تعالی است. یادآوری این حقیقت موجب می‌شود آدمی ‌مملکت دل خویش را از وجود اغیار تهی کند و کلید خانه را به دست صاحب آن بسپارد. خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: لَمْ یَسَعْنِی سَمَائِی وَ لَا أَرْضِی وَ وَسِعَنِی قَلْبُ عَبْدِی الْمُؤْمِن

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: بسیار شایسته است که هر انسانی در همه ایام سال به‌خصوص در این روزها و ماه‌های گرامی، قدری به این موضوع مهم بیندیشد که چرا دنیا و مشتهیات نفس و قدرت و ثروت و تجملات فریبنده، جای خدا را در دل‌گرفته است؟

وی ادامه داد: بالاترین گناه نزد اهل معرفت این است که آدمی غیر خدا را به دل خویش راه دهد. این نوعی غصب است و گناه آن از منظر علمای علم اخلاق و سالکان الی‌الله بسیار بزرگ است.

این مرجع عالی‌قدر ادامه داد: سه ماه رجب، شعبان و رمضان، فرصت مناسبی برای تمرین تقوا و فرصت مناسبی برای زدودن دل از اغیار و غاصبانی است که جای خدا را در قلب و دل آدمی گرفته‌اند و او را در زمره غافلان قرار داده‌اند.

وی افزود: شگفت‌آور است که همه انسان‌ها برای خانه‌های خود درب می‌سازند و قفل محکمی بر آن می‌نهند و کلید آن را در اختیار بیگانگان قرار نمی‌دهند تا مبادا غریبه‌ای بدون اجازه به خانه آنان راه یابد، ولی راه ورود به قلب و دل خویش را باز گذاشته‌اند و هر بیگانه و غاصبی به‌راحتی می‌تواند وارد خانه دل آنان شود و سرمایه دینی و معرفتی آنان را نابود سازد، در حالی‌که مراقبت و مواظبت از دل، بسیار مهم‌تر از مراقبت از خانه و لوازم زندگی است.

آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: دل انسان تجلی‌گاه خداوند است، عرش الهی است و اگر کسی بتواند از ورود غیر خدا به آن جلوگیری کند، تابش انوار ربوبی را در دل خویش به نظاره خواهد نشست. و همه این مقامات عالی‌مرتبه، با توجه، بیداری، ذکر و ارتباط با معنویات به دست می‌آید.

وی ادامه داد: خواندن نماز با حضور قلب، انس با قرآن کریم، ارتباط با دعا از طریق مفاتیح محدث قمی و بالاخره راز و نیاز حقیقی با پروردگار متعال، انسان را بیدار می‌کند و از ورطه غفلت نجات می‌بخشد. وقتی چنین شد، دل آدمی جایگاه و تجلی‌گاه خداوند می‌شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، می‌تواند دل انسان را تبدیل به عرش الهی کند، به‌شرط آنکه از هر موجودی غیر از خدای سبحان منقطع گردد و به خداوند وصل شود. انسان باید از همه‌چیز و همه‌کس، حتی از خودش ببرد و به خداوند متصل گردد. نور خدای تعالی وقتی در دل انسان متجلی می‌شود که او رشته دل خویش را به نیروگاه لایزال الهی وصل کرده باشد و انقطاع از تمام تعللقات و وابستگی‌ها، جمال منور وجه‌الله را در قلب آدمی می‌نشاند. بر اساس همین نکته، در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّی تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ.

اعراض از لغو و گناه، دست‌کم در سه ماه از سال

این مرجع عالی‌قدر در ادامه افزود: بیایید تعهد کنید، از خانواده خود تقاضا کنید، التماس کنید که حداقل در سه ماه رجب، شعبان و رمضان، حرف‌های بیهوده در خانه نباشد، این حرف‌ها اگر غیبت نباشد که هست، اگر تهمت نباشد که در بسیاری از موارد هست، اگر شایعه‌پراکنی نباشد که هست، حداقل لغو است و بیهوده و همین هم دل را می‌میراند. از چیزهایی که دل را می‌میراند و حال عبادت و رابطه با خداوند را از انسان می‌گیرد، کارهای بیهوده و حرف‌های بیهوده است. خداوند متعال در ابتدای سوره مؤمنون، یکی از صفات مؤمنین را اعراض از «لغو» برمی‌شمرد؛ «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (الَّذینَ هُمْ فی‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»

آیت‌الله مظاهری گفت: بنابراین همه باید حداقل در این سه ماه، مراقب زبان خویش باشند و از گفتار لغو و بیهوده پرهیز نمایند، مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی می‌گفتند به جهت کاری به مغازه یک نجار رفتم. در آخر کار گفت: هرکس به مغازه من می‌آید، من از او تقاضای نصیحت می‌کنم. شما هم نصیحتی بکنید. آقای اراکی می‌گفتند: به او گفتم: تقاضا دارم مواظب زبانت باش.

وی اذعان کرد: مراقبت از زبان خیلی مهم است. شخصی خدمت پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» آمد و گفت: یا رسول‌الله! مرا موعظه کنید. فرمودند: مراقب زبانت باش. باز گفت: مرا موعظه کنید. پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» باز فرمودند: مراقب زبانت باش. برای بار سوم، باز تقاضای موعظه کرد. گویا پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» از بی‌توجهی او ناراحت شدند. لذا فرمودند: وای بر تو! آیا مردم را جز درو شده‌‏هاى زبانشان در آتش می‌اندازد؟!

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: حرف‌های بیهوده فشار قبر را به دنبال خود دارد. حساب دروغ و غیبت و تهمت و نظایر آن‌که جداست. دروغ‌هایی که در بازار گفته می‌شود، حق‌الناس، کم‌کاری و بی‌کاری در ادارات، گناهان بزرگی هستند که ارزش عبادات را از بین می‌برند. گناه تحقیر ارباب‌رجوع و توهین و بداخلاقی نسبت به او و فریب دادن دیگران که جای خود دارد، کسی که در حین انجام‌ وظیفه در جهت حل مشکلات مردم تلاش نمی‌کند و گره در کار دیگران می‌اندازد، نمی‌تواند زمان افطار بگوید: «الهمَّ لَکَ صُمتُ و عَلی رِزقِکَ أفطَرتُ و عَلیکَ تَوکَّلتُ»، خداوند میزبان چنین شخصی نیست و لذا پاداشی نظیر تقوا یا خود خداوند برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود و قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا­یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوه»

آیت‌الله مظاهری در ادامه این بحث افزود: بسیاری از مردم سر سفره افطار یا هنگام سحر، گوشت مرده می‌خورند؛ زیرا یا غیبت می‌شنوند یا می‌گویند. بیایید این سه ماه به‌جای «ما لایعنی»، قرآن بخوانیم، دعا بخوانیم. به‌جای این تهمت‌ها، غیبت‌ها و شایعه‌ها، خودسازی کنیم، غیبت‌های سیاسی باید از خانه‌ها بیرون برود. امروزه در بسیاری از خانه‌ها غیبت و تهمت سیاسی و دامن زدن به شایعات رایج شده است. دو برادر بر سر اختلاف‌ نظر سیاسی مثل دو گرگ با هم می‌جنگند. فتنه‌ای به پا شده است که اعضای خانواده‌ها را با هم دشمن کرده است. بیایید در ماه مبارک رمضان آتش این فتنه را خاموش‌ کنیم.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه در تشریح ویژگی‌های ماه رجب افزود: ماه رجب خیلی فضیلت دارد؛ دو سه خصوصیات دارد که هیچ ماهی این خصوصیات را ندارد. به‌جز روز اوّل و دهم رجب که سالروز ولادت دو امام بزرگوار، امام محمدباقر و امام جواد «سلام‌الله‌علیه» است، یکی از خصوصیت‌های مهم ماه رجب، میلاد پربرکت امیرالمؤمنین علی «سلام‌الله‌علیه» است که آن‌هم بسیار ارزشمند است. خصوصیت دیگر ماه رجب مربوط به مبعث پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» است که آن‌ هم بسیار باعظمت است و شرح خصوصیات آن در این فرصت اندک نمی‌گنجد. ویژگی دیگر این ماه مبارک که در چندساله اخیر رایج شده و بسیار ارزشمند است، اعتکاف جوانان در مساجد در ماه مبارک رجب است. پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در مواقع مختلفی از سال معتکف می‌شدند؛ خصوصاً دهه آخر ماه رمضان. همه ائمه طاهرین «سلام‌الله‌علیهم» هم معتکف می‌شدند. لازم نیست این اعتکاف در مسجد جامع باشد؛ همین‌که انسان سه روز در مسجدی روزه بگیرد و معتکف شود، کافی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

51 + = 61