خودخواهی منشا شکست انسان است

استاد حوزه علمیه گفت: خودخواهی منشا شکست انسان است که این صفت زشت با ازدواج و تشکیل خانواده کم و خانه محل ترویج خوبی ها می شود.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام «مسعود عالی» روزیکشنبه(13 فروردین) در برنامه یک ظهر بهاری در محل‌ حرم حضرت زینب اصفهان با اشاره به جایگاه خانواده و خانه در اسلام اظهارداشت: خانه به لحاظ فرصت هایی که برای انسان ایجاد می کند به یک مکان معنوی بزرگ تبدیل و مسیر سیر و سلوک را فراهم می سازد.

واعظ دینی و مذهبی کشور افزود: خانه محل عبادت، ریاضت و تربیت است که زن و شوهر در رفتار با همدیگر و فرزند پروری از آن استفاده کرده و به درجات بالایی می رسند.

وی با بیان اینکه خانه معبد است، ادامه داد: خودخواهی منشا شکست انسان است که این صفت زشت با ازدواج و تشکیل خانواده کم و خانه محل ترویج خوبی ها می شود و اینگونه فرد به درجات بالا و عالیه در دنیا و آخرت می رسد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه وقتی زن و مرد به همدیگر خدمت می کنند از جایگاه عبادی خانه بهره مند می شوند، تصریح کرد: حسن خلق و رفتار و اعمالی که کمتر در جاهایی مثل خانه اجرا می شود جنبه عبادتی را ترسیم می کند.

وی به جنبه ریاضتی و سیر سلوک خانه اشاره کرد و گفت: گذشت و مدارا در جمع خانواده و صبر و کوتاه آمدن در برابر ناملایمتی ها خود مصداقی از ریاضت است.

واعظ دینی و مذهبی کشور اضافه کرد: بسیاری از طلاق ها به دلیل اختلافاتی است که می توان با صبر و گذشت اختلاف رفع و زندگی ادامه پیدا کند.

به اعتقاد وی، پای مشکلات همدیگر ایستادند هنر است و نباید به خاطر یک مشکل مثل وسواسی و یا بیماری همسر را از خود جدا کنیم چرا که انسان در چنین وضعی به درجات بالا می رسد و زندگی را شیرین خواهد کرد.

حجت الاسلام عالی به جنبه تربیتی خانه نیز اشاره کرد و اذعان داشت: بسیاری از فضائل و خوبی ها را انسان در جمع خانواده می آموزد که کمتر تجربه آن را در جای دیگر دارد.

وی با بیان اینکه این جایگاه بلند برای خانواده تعریف شده و کمتر در نهادهای دیگری وجود دارد، خاطرنشان کرد: انسان اینگونه در محیط خانه به درجات بالا می رسد که برای ازدواج خیلی سفارش شده و هم اینکه در جمع زندگی بسیار خوبی را گسترش دهیم.

به گفته این استاد حوزه علمیه، شیطان هم به دلیل جایگاه مهم خانواده، این بنیان را هدف قرار داده تا بتواند به خواسته های دیگرش برسد.