اولین باری بود که در یک کنفرانس بین المللی شرکت میکردم . اصلاً نمیتوانستم پیش بینی کنم که مهمانهای خارجی چه طور با من برخورد خواهند کرد. البته شنیده بودم که بین اروپاییها رایج است که وقتی با کسی آشنا می شوند، با او دست می دهند…

در آن زمان تنها کاری که به فکرم رسید، این بود که دستکشهایم را دستم کنم و وارد سالن کنفرانس شوم.
اما وقتی این موضوع را با بقیه ی دانشجوها در میان گذاشتم، آنها فقط به من خندیدند و گفتند:
دست دادن دست دادن است دیگر، با دستکش و بدون دستکش ندارد…. .
لطفاً نظر مراجع را در این مورد بیان کنید.
حکم دست دادن با نامحرم- به ویژه فامیل مثل دختر خاله، دختر عمو و…-:
آیات عظام؛ بهجت، تبریزی خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی: دست دادن با نامحرم حرام است؛ خواه فامیل باشد و یا غیر فامیل و خواه با قصد لذت باشد و یا بدون آن.(1)
دست دادن با نامحرم به وسیله دستکش و مانند آن:
آیات عظام امام و خامنه ای: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بنا بر احتیاط واجب، نباید دست را بر دست فشار دهند(2)
آیات عظام بهجت، تبریزی،سیستانی، صافی،مکارم و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد.( 3)
آیة الله فاضل: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ ولی بهتر است دست را به دست فشار ندهند.( 4)
آیة الله نوری: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشکال ندارد؛ نباید دست را بر دست فشار دهند.( 5)
در مورد دست دادن زنان با مردان در مناطقی که رسم بر این است که هنگام برخورد با یگدیگر مصافحه می کنند و ترک این کار اهانت و اسائه ادب محسوب می شود :
آیات عظام؛ بهجت، تبریزی خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی: دست دادن با نامحرم جایز نیست و احکام دین باید حفظ شود و با تفهیم حکم شرعی،حمل بر اسائه ادب از بین می رود.(6)

پی نوشتها :
1. دفتر همه مراجع
2.امام،تحریر الوسیله،ج2،م20 و خامنه ای، استفتاء،س479.
3.تبریزی،استفتاءات،س1606؛ مکارم،تعلیقات علی العروة،م40؛ سیستانی، منهاج الصالحین،ج،م16؛ صافی، هدایة العباد،ج2،م2؛ دفتر: وحید و بهجت.
4.فاضل، تعلیقات علی العروة، ج2،م40.
5.نوری، تعلیقات علی العروة،م 40.
6.خامنه ای، استفتاء،س515؛ تبریزی، استفتاءات،س 1606؛ نوری، استفتاءات،ج2،س655؛ مکارم، استفتاءات، ج1،س818؛ صافی، جامع الاحکام،ج2،س1660؛ فاضل، جامع المسائل،ج1،س1717؛ بهجت، توضیح المسائل،م1934؛ سیستانی، منهاج الصالحین،ج2،م16،امام، تحریر الوسیله،ج2،م20؛ دفتر:وحید.

منبع: نورپرتال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

60 + = 68