شاه کلید تربیت فرزندان رفاقت است

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: یکی از اموری که پدر و مادر باید رعایت کنند، رفاقت با فرزندان است، در واقع شاه کلید تربیت رفاقت است

به گزارش روابط عمومی آستان, حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی عصر امروز در حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) در اصفهان با اشاره به این که فرزندان حق بزرگی به گردن والدین دارند و دنباله‌ها و آثار وجودی والدین هستند، اظهار داشت: والدین از دنیا می‌روند، اما فرزندان ادامه والدین هستند و با نسل و اولاد، گویا خود والدین حضور دارند و بد و خوب آنها به پای والدین نوشته می‌شود، بنابراین در برابر فرزندان مسئولیت دارند.

این استاد حوزه و اخلاق با بیان آیه “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً “در سوره مبارکه تحریم و لزوم حفظ خانواده از دخول در جهنم گفت: اولین نکته برای تربیت فرزندان این است که اول از همه خود باید عامل بود، یعنی اخلاق، تربیت و عرفان قبل از این که خواندنی یا شنیدنی باشد، دیدنی است، بنابراین این که پدر و مادر و هر مربی خود اهل عمل باشد بسیار مهم است.

وی افزود: گاهی در برخی از خانواده‌های متدین، بچه‌هایی بزرگ می‌شوند که اهل نماز و روزه و حجاب نیستند، علت این امر آن است که پدر و مادر بیرون از خانه ظاهر دینی را حفظ می‌کنند، اما در خانه، اخلاق دینی ندارند و اهل عمل نیستند.

عالی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق دینی به همراه رفتار دینی به ویژه در جوامع اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشورهای اسلامی این است که ادعای ما زیاد است، یعنی ادعای مسلمانی و شیعه امیرالمومنین(ع) بودن ما زیاد، اما اخلاق و رفتار ما طبق ادعا نیست.

وی اضافه کرد: اهل عمل بودن همه جا خوب است اما در خانه بهتر است و پدر و مادر جزو اولین نکات تربیتی که باید در خانه رعایت کنند این است که خود اهل عمل باشند و معروف است که می‌گویند بچه های ما آن چنان می‌شوند که ما هستیم، نه آن گونه که می‌خواهیم.

استاد حوزه و اخلاق فراهم‌سازی زمینه‌ها و بسترهای تربیتی در خانه را یکی دیگر از نکات تربیتی که والدین باید به آن توجه کنند، عنوان کرد و ادامه داد: در دستورات دینی ما گفته شده باید انسان پیش از ازدواج مراقب باشد و همسری که برمی‌گزیند درباره آن تحقیق کند و در هنگام عقد نیز آدابی که وجود دارد رعایت شود، زیرا زمینه‌ها و بستری است که بذر در آن کاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این که گفته شده زمانی که کودک به دنیا آمد بلافاصله اذان و اقامه در گوش آن گفته شود از آن جهت است که این اذان و اقامه نوعی واکسیناسیون روحی است و از جهت روحی در کودک یک مقاومت در برابر شیطان ایجاد می کند، لذا اولین ندایی که می شنود ندای توحید است.

عالی تاثیر مجالس روضه و اهل بیت(ع) در ضمیر ناخودآگاه و فطرت کودک را بسیار عمیق بیان کرد و افزود: نقل است که امیرمومنان(ع) زمانی که نماز شب می‌خواندند کودکی را کنار خود قرار می‌دادند تا رحمتی که نازل می شود شامل حال آن کودک نیز شود و یا به عنوان مثال این که گفته شده است با تربت سیدالشهدا(ع) کام کودک را برمی‌دارند از جهت تاثیر آن بر ضمیر کودک است.

وی با تاکید بر تاثیر تغذیه و لقمه حلال بر اولاد و نسل تصریح کرد: در دستورات دینی برای این که یک بستر دینی فراهم شود به تغذیه حلال بسیار توصیه شده است و خطاب آن پدران و نان آوران خانواده هستند، چرا که سلول‌های کودک مانند خشت‌های ساختمان باید مصالح سالم داشته باشد در غیراین صورت فرو می‌ریزد، در حالی که غذای حرام، حقوق‌ها و پول‌های حرام، باعث می‌شود فرزندان انسان در حوادث فروبریزند، هم چنان که امام صادق(ع) در فرمایشی فرمودند ” کَسبُ الحَرام یَبینُ فِی الذُّرِیَّةِ/  اثر درآمد حرام، در نسل آشکار می شود”.

استاد حوزه و اخلاق اضافه کرد:  پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) واسطه فیض هستند و فیض را از خدای متعال دریافت می‌کنند تا این که در این عالم، به دست انسان می‌رسد، یعنی در پشت پرده ملائکه در کار بوده‌اند و اول از همه آن کسی که رزق را به دست انسان رسانده است اهل بیت(ع) بوده اند.

وی اظهار داشت: این رزق درصورتی که حلال باشد فیض است و اهل بیت(ع) واسطه آن هستند، اما اگر حرام بود دیگر فیض نیست و واسطه آن شیطان است و طبیعی است که انسان با آن تاریک و آلوده می شود، از این جهت لقمه حرام، انسان را تاریک، کسل و  بی‌حال می‌کند.

عالی برپایی مجالس ذکر و روضه در خانه را یکی از بهترین بسترها و زمینه‌های تربیتی برای فرزندان بیان کرد و گفت: یکی دیگر از اموری که برای زمینه‌سازی در خانه برای فرزندان بیان شده برپایی مجلس ذکر در خانه است و البته هر مقدار که در وسع خانواده است، لذا روضه‌های خانگی بسیار با برکت است و برکت فراوانی را به خانه می‌آورد و بچه‌هایی که در آن خانه هستند از نور این مجالس بهره‌مند می‌شوند و این از اموری است که غیرمستقیم فرزندان را تربیت می‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از اموری که پدر و مادر باید رعایت کنند، رفاقت با فرزندان است، در واقع شاه کلید تربیت، رفاقت است، باید با فرزندان خود اول رفیق باشید ، چون اگر دومی باشید، فرزند درد و دل های خود را به دیگران می‌گوید و چه بسا آنها دلسوز نباشند.

استاد حوزه و اخلاق پیامبر را رفیق‌ترین فرد نسبت به خانواده خود عنوان کرد و گفت: پیامبراکرم (ص) شوخ ترین مردم با بچه‌هابود و امیرالمومنان(ع) نیز همین گونه بودند و در خانه شوخ ، صمیمی و رفیق با بچه‌ها بودند.