کارشناس دینی گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند، صراط تنها یکی است و این گونه نیست که چند صراط داشته باشیم و در روایات است که “الصراط هو علی بن ابیطالب”، صراط، راه امیرمومنان(ع) و راه معصوم است.

به گزارش روابط عمومی آستان ، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین پیوندهایی که محبوب خدا است، پیوند بین مومن و امام است، اظهار داشت: سعی شیطان بر این است که مومنین را از رهبر الهی و معصوم جدا کند، چرا که اگر این پیوند قطع و سست شود به همان مقدار دین انسان سست می‌شود.

این کارشناس مذهبی، با بیان اینکه راه رسیدن به خداوند تنها یک راه است، گفت: اینگونه نیست که ده‌ها را برای رسیدن به خدا وجود داشته باشد و امامت یکی از آن راه‌ها باشد، بلکه امامت تنها راه رسیدن به خداوند است و هیچ راه دیگری غیر از این وجود ندارد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود: صراط تنها یکی است و این گونه نیست که چند صراط داشته باشیم و در روایات است که “الصراط هو علی بن ابیطالب”، صراط، راه امیرمومنان(ع) و راه معصوم است.

استاد حوزه عبمیه، با تأکید بر اینکه راه دستیابی به کمال از مسیر ولی خدا می‌گذرد، تصریح کرد: ولی خدا، انسان برتر است و فرد باید خود را به انسان برتر بسپرد تا به کمال دست یابد، لذا اگر انسان این دو جمله را باور کند در مقابل ولی خدا تسلیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معصوم دارای سه خصوصیت است که هیچ فردی آن سه را ندارد، عنوان کرد: اول این است که علم معصوم بی‌خطا است، در مقابل، علم بشر است که از ابتدا پیشرفت زیادی داشته، اما با تمام این پیشرفت‌ها، علم بشر خطا و ضایعات دارد، اما علوم انبیاء، اولیا و معصومین هیچ گونه خطایی نداشته و ندارد، چرا که متصل به حقیقت هستی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی، بهره‌گیری معصوم از علم حقیقی و حقیقت هستی را موجب دریافت حقایق عالم بیان کرد و گفت: در برخی از روایات آمده که گیاهان خاصیت خود را به ولی خدا می‌گویند و معصوم می‌تواند این را بفهمد و حقیقت هستی با معصوم حرف می‌زند، هم چنان که سر سوزنی از علوم انبیاء و اولیاء به برخی از افراد رسیده است و آنها غوغا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: دومین خصوصیت معصوم این است که عمل معصوم نیز خطایی ندارد، در قرآن می‌خوانیم، زمانی که حضرت ابراهیم(ع) در پیری به مقام امامت رسید، حضرت از خداوند درخواست کرد ” قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‌”، خداوند متعال نیز یک فرمول بیان فرمود: “قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ” امامت به ظالم نمی‌رسد، یعنی اگر فردی ذره‌ای ظلم در زندگی داشته باشد، امام نمی‌شود و در واقع باید معصوم باشد.

این کارشناس مذهبی، به تحلیل نادرست برخی از افراد و روزنامه‌های معلوم الحال درباره امکان نقد ائمه معصومین اشاره کرد و یادآور شد: برخی در روزنامه‌هایی که چاپ می‌شود از امیرمومنان(ع) و امام حسین(ع) انتقاد کردند و اظهار کردند اگر امیرمومنان(ع) همانند معاویه سیاستمدار بود، می‌توانست حکومت را ادامه دهد، اما از عدالت گفت، لذا تنها ماند.

وی عنوان کرد: اینگونه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این افراد متوجه نشده‌اند امام در این عالم چه کاری انجام می‌دهد و هدف امام را درنیافتند، در حالی که امام، کوروش و یا اسکندر نیست که بخواهد فتح آب و خاک کند و قصد امام، تنها گرفتن حکومت و قدرت نیست، بلکه امام دل‌ها را فتح می‌کند، همانند امیرمومنان(ع) که این کار را انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، سومین خصوصیت ولی خدا را محبت، عاطفه سنگین و سرشار نسبت به مردم بیان کرد و ادامه داد: خداوند بی‌جهت ولایت خود را به هر فردی نمی‌دهد، بنابراین سرپرستی مردم را به فردی می‌دهد که دلسوز باشد و محبت آن از همه بیشتر است و خیانت نمی‌کند، از این جهت به معصوم ولایت داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در روایت از امیرمومنان(ع) است که فرمود: ” أَنَّ الله خَلَقَ مِائَهْ رَحْمَهْ” / رحمت خداوند متعال صد جزء دارد، “جعل منها واحده فی الدنیا” خداوند یکی از آن صد را به عالم دنیا فرستاد و دنیا گنجایش آن ۹۹ جزء دیگر را ندارد و برای قیامت است و هر چه محبت در این عالم وجود دارد، محصول آن یک جزء است و هر ۱۰۰ جزء رحمت خود را به محمد و آل محمد(ص) داد، یعنی ائمه اطهار(ع) ظرفیت تمام رحمت خداوند را دارند.

این کارشناس مذهبی، افزود: ائمه معصومین(ع) معدن رحمت می‌باشند و در زیارت جامعه کبیره نیز می‌خوانیم ” ومَعْدِنَ الرَّحْمَةِ ” یعنی تمام رحمت نزد آنها است