نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی و خانواده با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور دکتر زینب اختری

همزمان با سفر استانی ریاست جمهوری به اصفهان، نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی و خانواده با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور دکتر زینب اختری و فعالین این حوزه در حرم مطهر حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام برگزار گردید.

فعالین حوزه اجتماعی فرهنگی اصفهان با طرح موضوعاتی همچون ضرروت اصلاح و توسعه آموزش های حین ازدواج، تغییر ذائقه فرهنگی نوجوانان و افزایش مخاطرات سلامت در ابعاد روانشناختی، دولت و مراکز کاهش آسیب های زنان، تمرکز بر محله محوری و توسعه روستایی، چالش ها و آسیب های اجتماعی کودکان کار دختر، اشتغال بانوان به بررسی مسئله و ارائه راهکارهای عملیاتی با دکتر اختری پرداختند.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور تدوین سند تحول در حوزه زنان و خانواده را در دولت یازدهم عنوان نمود و به هشت چالش اساسی که در این سند به آن پرداخته شده است اشاره کرد و گفت: در این سند ویژه بانوان به بحث فرزندآوری و خانواده پرداخته شده که ذیل آن چالش، عامل و راهبرد آن تعریف گردید و در راهبردها، اهم اقدامات مشخص شده است.

▫️اختری رویکرد سازمان اجتماعی را رویکرد تحول آفرین خواند و متذکر شد در چرخه تحول آفرین محوریت خانواده است نه فرد و ما در این سند ناظر به نقش زن در خانواده و نقش اجتماعی او هستیم و جایگزین تفکر فمنسیم و دیدگاه‌های سنتی بحث الگوی سوم یعنی نه زن شرقی و نه زن غربی را مدنظر قرار دادیم. آقای دکتر وحیدی به شدت در حوزه زنان مخصوصاً زنان آسیب دیده یا زنان در معرض آسیب دغدغه مند هستند و معتقدند یک دختر نباید یک شب هم شب بیرون از خانه و بی پناه باشد

او در پاسخ به کودکان کار اتباع خاطرنشان کرد: با تأکید ریاست جمهوری جناب آقای رییسی روی بحث سازمان ملی مهاجرت کار می شود و علاوه بر مباحث کودکان کار، مسائل ورود و خروج، خانواده، کارت های هویت و… بررسی می شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور بحث مهاجرت از روستا و حاشیه نشینی را از مهم ترین مسائل اکنون دانست و بیان کرد: وزارت کشور قرارگاه جهاد روستایی را تشکیل داده است تا به عوامل آن بپردازد چرا که در کلیشه ذهنی که برای فرد ایجاد شده تفاوتی است بین اینکه اگر روستایی باشد یا شهری.

▫️زینب اختری توانمندسازی مجموعه های مردمی را نسبت به خودشان و کار تشکیلاتی از دغدغه های خود عنوان نمود و گفت: با مجموعه های فعال در حوزه زنان و خانواده مسئله شناسی رخ داد که این دوره ها و توانمند افزایی ها اتفاق بیافتد ان شاءالله به صورت پایلوت اجرا می کنیم و به زودی به اصفهان هم می رسد. در حال حاضر 3000 سمن در حوزه خانواده و زنان ثبت شده که در حال غربالگری و درجه بندی آنها هستیم.

وی در پایان خطاب به متصدیان مجموعه های مردمی گفت: از شما صبوری، پیگیری، مطالبه و حمایت می خواهیم تا تمام مشکلات مرتفع شود.

مشاهده گزارش تصویری