حجت الاسلام مسعود عالی:

هجمه سنگین شبهات به اصول و فروع دین اسلام

اصفهان - کارشناس مذهبی گفت:امروز هشاهد هجمه سنگین شبهات به همه اصول و فروع دین هستیم و بر این اساس لزوم عمق بخشی به اعتقادات و کسب معرفت در آخرالزمان ضرورتی تام دارد.

 

به گزارش روابط عمومی آستان ، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی بعدازظهر چهارشنبه در سلسله جلسات معنوی «یک ظهر بهاری» که در حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (ع) ، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین پیوندهایی که دستگاه ابلیس درصدد از بین بردن آن است پیوند بین مؤمنین و امام است، اظهار کرد: این پیوند مهم‌ترین پیوند است به نوعی که اگر فردی به امام و ولی خدا متصل نباشد، به طور قطع دچار انحراف می‌شود و بدون تردید صراط را گم می‌کند.

وی با بیان اینکه فیلسوف فرانسوی هانری کربن نیز به این ارتباط اشاره کرده است، گفت: هانری کربن پیش از انقلاب با علامه طباطبایی (ره) ارتباط داشت و مقالات بسیار ارزشمندی در فلسفه و عرفان شیعی نوشته است و خود نیز شیعه شد و جمله معروف و ارزشمندی دارد که می‌گوید تنها مکتبی که رابطه بین آسمان و زمین را دائم برقرار می‌داند، مکتب اهل بیت است.

این کارشناس مذهبی افزود: همواره حجت خدا و انسان کامل در زمین وجود دارد و زمین از خلیفه اللهی و حجت خدا خالی نمی‌ماند، هم چنان که در دعای ندبه نیز می‌خوانیم «کجاست آن وجود مقدسی که سبب اتصال بین زمین و آسمان است» و در منابع و روایات و دعاها به این مسئله بسیار اشاره شده است.

اعتقاد به زنده بودن منجی موعود در مذهب شیعه

استاد حوزه با تاکید بر تفاوت بین مذهب شیعه و سایر ادیان و مذاهب در اعتقاد به زنده بودن منجی موعود تصریح کرد: همه ادیان و مذاهب اعتقاد دارند که در آخرالزمان منجی خواهد آمد و جهان را پر از عدل می‌کند، اما آنها عقیده دارند که این منجی اکنون زنده نیست و نتوانستند این مسئله را باور کنند که یک انسان می‌تواند عمر طولانی داشته باشد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بر طبق اعتقادات شیعه، زمین نمی‌تواند خالی از حجت باقی بماند، لذا اعتقاد دارد که ولی خدا زنده در بین انسان‌ها و با جسم فیزیکی در حال زندگی است، لذا طول عمر مسئله‌ای نیست که باعث شود شیعه از این اعتقاد دست بردارد.

عالی با اشاره به هجمه سنگین شبهات به همه اصول و فروع دین در زمان حاضر، لزوم عمق بخشی به اعتقادات و کسب معرفت در آخرالزمان را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: اکنون شبکه‌های وهابی این مسئله را می‌گویند که شیعه عقیده خرافی دارد که یک انسان در بین آنها، بیش از هزار سال است که زندگی می‌کند، بنابراین اگر ما دلیلی بر رد این شبهه نداشته باشیم، کم کم برخی افراد دچار تردید می‌شوند.

هدف دار بودن خلقت از دلایل حضور ولی خدا

وی یکی از دلایل زنده بودن ولی خدا در زمان حاضر را هدف دار بودن خلقت بیان کرد و افزود: خداوند متعال، عالم را بی هدف خلق نفرموده و هدف خداوند از خلقت انسان، فساد و خونریزی و بندگی‌های شرک آلود نبوده است، بلکه هدف خدای متعال از خلقت انسان، بندگی خالص و بدون ذره‌ای شرک است.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه خاطر نشان کرد: اگر در این عالم حتی یک نفر نباشد که بندگی خالص خداوند را انجام دهد، هدف خدا تأمین نشده و عالم هدف ندارد، لذا حداقل یک نفر باید باشد که بندگی صددرصدی خدا را انجام دهد و آن یک نفر هدف خدا را تأمین می‌کند و ما به آن انسان کامل، حجت الله، ولی الله و معصوم می‌گوئیم.

این خطیب با تاکید بر واسطه گری فیض توسط امام و انسان کامل تصریح کرد: اگر ولی خدا نباشد هدف تأمین نمی‌شود و خداوند متعال دیگر به عالم فیض نمی‌رساند، یعنی باغبان عالم هستی، گلی در عالم دارد که نظیر ندارد و آن گل همان ولی خدا است و به واسطه آن گل به باقی عالم حیات و فیض می‌دهد.

وی یادآور شد: اگر حجت خدا در زمین نباشد زمین با اهل آن فرو می‌رود زیرا دیگر خدا فیض خود را نمی‌رساند و بر این اساس خداوند در زمان هر یک از ائمه اطهار به یمن و برکت وجود آنها به آسمان و زمین فیض می‌بخشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به یکی دیگر از دلایل حیات و زنده بودن امام زمان (عج) در زمان حاضر گفت: از دلایل دیگر این است که زمانی که خداوند می‌خواهد فیض خود را برساند تنها فردی که می‌تواند این فیض را دریافت نماید معصوم است، چرا که پروردگار عالم با سلسله مراتب، فیض خود را می‌رساند و از همین رو است که به پیامبر، ابوالقاسم گفته می‌شود.

حجت الاسلام عالی با بیان حدیث معراج و بخشیدن کنیه ابوالقاسم به پیامبر اکرم (ص) توسط خداوند متعال عنوان کرد: ابوالقاسم به معنای صاحب قسمت است، یعنی کسی که تقسیم در دست آن است و البته این کنیه پیامبر دلایل دیگری نیز دارد.

وی تاکید کرد: اعتقاد شیعیان به زنده بودن امام زمان (عج) همراه با دلیل است و یک نفر نیز نمی‌تواند دلیل بیاورد که عمر انسان تنها باید ۸۰ سال باشد، بلکه در گذشته نیز از آنجا که مردم سالم زندگی می‌کردند و زندگی ماشینی وجود نداشت عمرها طولانی بود، هم چنان که در قرآن کریم نیز دوران نبوت و رسالت حضرت نوح ۹۵۰ بیان شده و عمر حضرت بیشتر بوده و تا دو هزار سال نیز گفته‌اند.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه اضافه کرد: ولی خدا زنده است و طبق روایات بر فرش‌های شیعیان قدم برمی دارد و در بازارها راه می‌رود و هر سال امام مؤمنین در حج است و بر مردم سلام می‌کند، مردم حضرت را می‌بینند، اما امام را نمی‌شناسند.

امام زمان (عج) از پدر و مادر، دلسوزتر و مهربان‌تر به امت خود است

وی وجود بقیه الله الاعظم (عج) را همانند پدری مهربان و دلسوز برای شیعیان بیان کرد و گفت: حضرت در خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، با شیعیان خود شریک است و از پدر و مادر، دلسوزتر و مهربان‌تر به امت خود است، زیرا محبت امام زمان (عج) و اولیا خدا به مؤمنین، الهی است، یعنی محبت خدا آنجا جمع شده و معدن رحمت و محبت خداوند هستند.

عالی اعتقاد شیعه به زنده بودن ولی خدا را مایه امیدواری دانست و افزود: این اعتقاد که ولی خدا در بین شیعیان زندگی می‌کند، باعث می‌شود شیعه هیچ گاه به بن بست، ناامیدی و یأس نرسد، چرا که امام زمان (عج) در این جمع، هم چون پدر برای خانواده است و زمانی که حضور دارد، خانواده دیگر نگران نیستند.

وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ شیعه کوره راه‌هایی را عبور کرده که به مویی بند بوده اما پاره نشده است، چرا که وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) در حوادث کلان مراقب ملت ایران است.