پدر و مادر احترام فرزندان نسبی و سببی خود را نگه دارند

استاد حوزه علمیه قم گفت: پدر و مادر احترام بچه های نسبی مثل دختر و پسر خود و سببی مثل عروس و دامادشان را نگه دارند.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام «مسعود عالی» روزیکشنبه(20 فروردین) در برنامه یک ظهر بهاری در آستان مقدس حضرت زینب به اصل احترام در خانواده پرداخت و اظهارداشت: پدر، مادر و فرزندان از ارکان خانواده هستند که حق و حقوقی نسبت به همدیگر داشته و باید احترام را رعایت کنند.

استاد اخلاق و واعظ برجسته کشوری افزود: احترام به والدین جز سفارشات دین و از توصیه های قرآن است ولی توجه به فرزندان هم مورد توجه بوده و پدر و مادر احترام بچه های نسبی مثل دختر و پسر خود و سببی مثل عروس و دامادشان را نگه دارند.

وی ادامه داد: والدین نباید به فرزندان خود زور بگویند و نظر خود تحمیل کنند بلکه محیط خانواده باید سرشار از احترام و محبت باشد.

حجت الاسلام عالی همین احترام بزرگترها و رعایت حقوق بچه ها را زمینه ساز توسعه فرهنگ ادب و دوستی دانست و اذعان داشت: رفتار والدین الگویی برای فرزندان است.

وی در خصوص احترام به پدر و مادر گفت: این مقوله مخصوص والدین مسلمان نیست بلکه قرآن به صورت کلی گفته، احترام به پدر و مادر و تفاوتی بین دین و رفتار آن ها نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: احترام کردن پدر و مادر فقط در دوران حیات نیست بلکه بعد از مرگ نیز باید احترام بشوند و سر قبر آنان بروند.

به گفته وی، برخی از فرزندان به دلیل بی احترامی پس از مرک دچار عاق والدین شده اند و این موضوع ضرورت تداوم احترام در دوران پس از مرگ است.

حجت الاسلام عالی دعای پدر و مادر و احترام به آنان را برای ل مشکلات چاره ساز دانست و یادآورشد: حفظ احترام و توجه به آنان مایه برکت خواهد بود.