http://haramzeinabie.ir/fa حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر علیهاالسلام اصفهان » برکات ورود حضرت معصومه ( علیها السلام ) به قم زینبیه
۲۲ / ۰۹ / ۱۳۹۶

برکات ورود حضرت معصومه ( علیها السلام ) به قم

برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم

به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه ( علیها السلام ) به شهر قم، برخی از برکات حضور این بانوی گرانقدر درشهر قم را بخوانید.

بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه( علیها السلام ) به شهر مقدس قم می‌باشد که این بانوی گرانقدر در راه رسیدن به برادر بزرگوارشان امام رضا( علیه السلام ) در شهر قم وفات می‌کنند و در آن شهر مدفون می‌گردند که این اتفاق مایه برکت برای اهالی این شهر می‌شود، و در ادامه این طلب، به برخی از این برکات اشاره می کنیم:

۱- گسترش شهر قم

شهر قم به تدریج از شمال شرقى، به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشیده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه( علیها السلام ) که در حاشیه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در آبادترین قسمت آن واقع است.

۲- مورد توجه شدن قم

توجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به این شهر و کوچ بسیارى از افراد مشتاق اهل بیت علیهم السلام براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه( علیها السلام )در این شهر است.

۳- استحکام مذهبى قم

قم از جنبه مذهبى استحکام ویژه‌‏اى یافته و مرکز روحانیت ‏شیعه شد. و عده‏‌اى از بزرگترین علماى شیعه از آنجا برخاسته یا در آن اقامت کردند.

۴- کثرت سادات در شهر قم

بعد از دفن حضرت معصومه( علیها السلام ) عده بسیارى از فرزندزادگان امام حسن( علیه السلام ) و امام حسین( علیه السلام ) و موسى بن‏ جعفر( علیه السلام ) و على بن موسى الرضا( علیه السلام ) و از فرزندان محمد حنفیه و زید بن على بن الحسین( علیه السلام ) و اسماعیل فرزند امام صادق( علیه السلام ) از اطراف به قم روى آورده‌‏اند. از آنجا که این شهر از ابتدا مورد نظر آل على( علیه السلام ) بوده است و مردم قم نسبت‏ به اولاد پیغمبر(ص) ارادت و علاقه خاصى داشته‏‌اند، به تدریج‏ بعد از ورود حضرت معصومه( علیه السلام ) از نظر کثرت سادات، موقعیت‏ بى نظیر و یا کم نظیرى یافته است.

امروزه کثرت سادات قم، به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علویان و سادات است که بیشتر آن‏ها سید هستند، از جمله محله سیدان، محله موسویان و محله موسى سلام بر مردم قم! خداوند شهرهاى آنان را با باران سیراب کند و برکت‏ها را بر آنان نازل کند و بدى‏‌هاى آنان را به خوبى مبدل گرداند. آن‏ها اهل رکوع و سجود و قیام و قعودند. آنان فقیه و دانشمند و اهل درک حقایق و روایت و عبادت نیکو هستند.

مبرقع و همچنین وجود سادات برقعى و رضوى و چاووشى و غیره نشانگر این حقیقت مى‌‏باشد.

۵- توجه به امور امامزادگان

مردم قم از اوایل قرن سوم هجرى که فاطمه معصومه( علیه السلام ) در قم مدفون شد، در بزرگداشت مقابر اولاد پیامبر(ص) همان تلاش را کردند که در زمان حیاتشان از آنان به عمل مى‌‏آوردند. ساختن بناهاى مجلل و بارگاه و گنبد و وقف اموال در این راه از جمله این تلاش هاست. در دوره صفویه و قاجاریه، بعضى از جهانگردانى که به ایران آمده و از قم عبور کرده‌‏اند، در سفرنامه‏‌هاى خود امامزادگان قم را وصف نموده و حتى در پاره ‏اى از آن‏ها در تعداد امامزادگان افراط کرده‏‌اند.

۶- پرورش علماى بزرگ در شهر قم

یکى دیگر از برکات فاطمه معصومه( علیه السلام )، پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگ در این شهر مى‏‌باشد که به نام بعضى از آنان اشاره مى‏‌شود:

– على بن حسین بن بابویه قمى، پدر شیخ صدوق یا صدوق اول;

– محمد بن على بن بابویه قمى، معروف به شیخ صدوق و نویسنده نزدیک به ۳۰۰ کتاب در اصول و فروع;

– محمد بن حسن صفار، از یاران نزدیک امام حسن عسکرى( علیه السلام );

– احمد بن اسحاق قمى، وکیل امام عسکرى( علیه السلام ) در قم و سازنده مسجد معروف امام به دستور آن حضرت;

– احمد بن ادریس قمى، از محدثان شیعى;

– زکریا بن آدم، از اصحاب امام رضا( علیه السلام );

– ابوعبدالله محمد بن خالد برقى، ادیب، محدث و نویسنده کتاب‏هاى مهمى همچون: التنزیل و التعبیر، کتاب العلل، کتاب یوم و لیله.

– احمد بن محمد بن خالد برقى، منسوب به برقرود قم و نویسنده کتاب‏هاى فراوانى همچون: المحاسن، کتاب التبلیغ و الرساله، کتاب التراحم و التعاطف، و سایر تالیفات وى که به ده‏ها جلد بالغ مى‌‏شود.

– على بن ابراهیم قمى، مفسر معروف;

– خواجه نصیر الدین طوسى جهرودى معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام;

– صدر المتالهین شیرازى، که آثار برجسته فلسفى از جمله: اسفار اربعه، شواهد الربوبیه، شرح کافى و… را پدید آورد;

– ملا عبد الرزاق لاهیجى، فیلسوف وحکیم نامدار شیعه در قرن ۱۱ و صاحب کتاب‏هاى شوارق الالهام و گوهر مراد;

– حاج ملا مهدى قمى نراقى، نویسنده جامع السعادات;

– میرزا ابوالقاسم قمى (میرزاى قمى)، صاحب قوانین و داراى کرامات بى شمار.

وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمى و مردان سیاست و وزارت از این خطه ظهور نموده‌‏اند که تفصیل آن در جاى خود بیان شده است.

۷- حوزه علمیه قم

یکى دیگر از برکات مزار مقدس بانوى دو عالم، حضرت معصومه( علیه السلام ) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه مى‏‌باشد. تاریخ این کانون علم و فقاهت‏ به قرن‏ها قبل بر مى‌‏گردد. ابراهیم بن هاشم قمى، سعد بن عبدالله قمى، احمد بن اسحاق قمى، على بن بابویه قمى و ده‏ها محدث و عالم شیعى از اوایل قرن سوم هجرى به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.

هجرت ملاصدرا فیلسوف نامى شیعه به قم چهره دیگرى به این حرکت داد. سکونت مرحوم فیض کاشانى در قم و تاسیس مدرسه فیضیه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام، رشد فکرى و فضاى علمى این شهر را دگرگون نمود.

این رشد علمى همچنان رو به بالندگى بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسى مرحوم شیخ عبدالکریم حائرى پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحى تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمى بروجردى رحمه الله به قم، فعالیت‏هاى فرهنگى واجتماعى را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعى و همراهى آنان با حرکت‏ حوزه علمیه در شکوفائى آن نقش به سزایى داشت.

امروزه به برکت معنوى حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، مجمع بزرگى از مراجع، آیات عظام و فقیهان و مجتهدان در این شهر نورانى و ملکوتى ایجاد شده است که مورد توجه جهانیان مى‏باشد.

هم اکنون خیل عظیمى از طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامى در این حوزه مقدسه به تحصیل و تدریس اشتغال دارند که با زعامت مراجع تقلید و تدبیر مدیریت‏حوزه علمیه قم برنامه ریزى‏هاى خاصى براى توسعه و بارور نمودن هرچه بیشتر علوم اسلامى و تخصصى نمودن آن در حال انجام است که آینده روشن و بالنده‏ترى را نوید مى‌‏دهد. لازم به ذکر است این زمانى مى‏رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏شود، تا جایى که این شهر اسوه و الگوى شهرهاى دیگر گشته و هیچ کس در روى زمین باقى نمى‏‌ماند که از قم به او بهره‌‏هاى علمى و دینى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد.

رونق علمى شهر قم را امام صادق علیه السلام ده‏ها سال قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام به شهر قم، پیش بینى کرده و فرموده بود: «زمانى مى ‏رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏ شود، تا جایى که این شهر اسوه و الگوى شهرهاى دیگر گشته و هیچ کس در روى زمین باقى نمى‏ماند که از قم به او بهره‏هاى علمى و دینى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد» .

۸- انقلاب اسلامى ایران

از مهم‏ترین ویژگى‏هاى شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه( علیه السلام ) تشکیل هسته‏‌هاى مرکزى انقلاب اسلامى ایران در این نقطه حساس کشور مى‏‌باشد. شهر قم بستر قیام و انقلاب و پرورشگاه بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران است.

اکثر حوادث انقلاب اسلامى با این شهر مرتبط بوده است و البته به وقوع چنین حادثه‏‌اى در شهر قم در گفتار ائمه اطهار( علیه السلام ) نیز اشاره شده است و روایت معروف حضرت کاظم علیه السلام در این مورد، قابل انطباق با انقلاب اسلامى ایران است. مطمئنا اگر انقلاب با عظمت اسلامى – که از شهر قم ریشه گرفته و موج آن تمام نقاط عالم را تحت تاثیر قرار داد – مصداق منحصر به فرد این گفتار زیبا نباشد، حتما یکى از مصادیق آن خواهد بود; چراکه ویژگى‏هاى مورد ستایش امام هفتم( علیه السلام ) دقیقا در مورد رهبر و مردم ایران صادق مى‏‌باشد. آن ویژگى‏‌ها عبارتند از:

۱- رهبر آنان مردى از اهل قم است.

۲- رهبر آنان مردم را به سوى حق مى‏خواند.

۳- پیروان و طرفداران او اراده و استقامتى قوى و آهنین دارند.

۴- خستگى در آنان راه ندارد.

۵- طوفان‏‌هاى حوادث آنان را متزلزل نمى‏‌کند.

۶- توکل بر خدا دارند.

۷- به خاطر پارسایى پیروزند.

متن روایت چنین است که امام موسى کاظم علیه السلام فرمود: «رجل من اهل قم یدعوا الناس الى الحق، یجتمع معه قوم کزبر الحدید، لاتزلهم الریاح العواصف و لا یملون من الحرب و لایجبنون و على الله یتوکلون والعاقبه للمتقین»; مردى از اهل قم [به پا مى‏خیزد و] مردم را به حق فرا مى‏‌خواند. گروهى به یارى او بر مى‏خیزند که مانند قطعه‏هاى آهن هستند، تندبادها [ى حوادث و مشکلات] آنان را متزلزل نمى‏‌کند و از جنگ خسته نمى‏‌شوند و نمى‏‌ترسند و بر خدا توکل مى‏‌کنند. پیروزى نهایى از آن پرهیزکاران است‏» .

منبع:باشگاه خبرنگاران

در تاریخ ۲۲ / ۰۹ / ۱۳۹۶ توسطروابط عمومی آستان مقدس حضرت زینب ( علیها السلام ) | هیچ نظری »

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ها

آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی (ع)    -     POWERED BY ALA.org.ir