معرفی نامه حضرت زینب: خواهر بزرگوار حضرت علی ابن موسی الرضا(عليه السلام)

حضرت زينب:يکي از دختران بلافصل امام موسي بن جعفر(عليه السلام) و خواهر امام رضا و احمد بن موسی(علیهما السلام) و حضرت معصومه: می باشد که مضجع شريف او در روستاي ارزنان – که هم اکنون به اصفهان متصل شده و نام زينبيه بر آن شهرت يافته- قراردارد.

این بارگاه باعظمت از دیر باز ملجاء و پناهگاه عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت از سراسر دنیا و خیل عظیمی از بزرگان و علماء مانند شيخ عباس قمي(صاحب کتاب گران سنگ مفاتیح الجنان) بوده و هست.

مضجع شريف حضرت زينب: بنابر تحقیقات شيخ ابوالحسن عمري ملقب به «ابن صوفي نسابه» در کتاب «المجدي في انساب الطالبيين» در روستاي ارزنان (زينبيه کنوني) واقع شده است که مرحوم ميرزا مهدي خان بدايع نگار نيز در کتاب خود «بدايع الانوار» اين مطلب را آورده است. در کتاب منتهي الامال -که یکی از معتبرترین کتب تاریخ تشیع می باشد- با نام بردن از اسامي دختران حضرت امام موسي بن جعفر(عليهم السلام) نقل شده است که حضرت زینب: دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) می باشد. همچنین مرحوم علامه ميرزا محمد علي معلم حبيب آبادي بنا به دستور آيت الله شيخ محمد حسين فشارکي شروع به تاليف کتابي با عنوان «کشف الخبيه عن مقبره الزينبيه»پیرامون معرفی این بانوی باکرامت نمود که با تحقيقات مفصل و با تقريظ آيت الله فشارکي به زيور طبع، آراسته شد همچنین در بهمن ماه سال 1370 علامه فقيد سيد مصلح الدين مهدوي نيز کتابي با نام «تاريخچه ارزنان و مقبره ی عليا جناب زينب خاتون» در معرفي منطقه و آستانه زينبيه نوشت و با مقدمه اي وزين از دکتر محمد باقر کتابي به چاپ رسيد.

 abuot-haram

علما، عرفا و مجتهدين بسیاری و حتی بزرگانی که از سایر کشورهای اسلامی خود را مشتاقانه به این مکان منیف می رسانند و بسیاری از بزرگان و محققان، پیاپی مردم را نسبت به زیارت این مضجع شریف ترغیب می نمودند و مردم نیز سالیان متمادی است که حاجات خود را به برکت این بانوی بزرگوار، از خدای رب العالمین دریافت نموده اند که در ادامه، به اختصار به دو نمونه اشاره می شود؛ هنگامی که نزدیکان حضرت آیت الله سيد ابوالقاسم دهکردي متوجه وصیت ایشان، مبنی بر دفن آن بزرگوار در جوار این مضجع باعظمت می شوند به ایشان توصیه می کنند که بنا بر شهرتی که تخت فولاد اصفهان داشته و همچنین اینکه بسیاری از علماء و بزرگان جهان اسلام در آن مدفون هستند، ایشان را نیز در آنجا دفن نمایند تا مقام علمی ایشان بیشتر شناخته شود، اما ایشان فرموده بودند حتی بزرگان و علماء تخته فولاد نیز آرزویشان این است که ای کاش در کنار این آستانه ی منوره آرمیده بودند و ایشان در نهایت بنا بر عمق ارادتی که به این امامزاده ی با عظمت داشتند، در این بارگاه باعظمت، به خاک سپرده شدند همچنین عارف بزرگ جناب میرزا اسماعیل دولابی هرگاه به اصفهان می آمدند، به محضر این امام زاده مشرف می شدند و با پای برهنه در صحن مطهر حاظر می شدند و می فرمودند نوری که از این آستانه به بالا رفته، آسمانها را روشن می کند.

در محضر آن بانوی بزرگواری هستیم که آوازه ی کراماتش شرق و غرب عالم هستی را فراگرفته و امروزه عاشقان زیارتش از اقصی نقاط ایران و جهان مشتاقانه خود را به صحن و سرای با صفای او می رسانند و عرض ادب میکنند. به کسی که دختر ولی الله و عمه ی ولی الله و خواهر ولی الله است.

این شرح بی نهایت کز زلف یار گفتیم                  حرفیست از هزاران، کاندر عبارت آمد