IMG_4767 منطقه 14 شهرداری اصفهان یکی از محروم ترین مناطق شهرداری اصفهان است و مردم آن مشکلات اجتماعی ویژه ای را تحمل می کنند،البته با ارایه خدمات شهری می توان برای حل این مشکلات گام های مؤثری برداشت.

این منطقه در شمال کلان شهر اصفهان یکی از متراکم ترین مناطق از نظر جمعیتی است که دارای شدیدترین و حادترین شاخصه های فرسودگی شامل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری بناها می باشد.
از طرفی رشد روز افزون مهاجرت از داخل و خارج شهر اصفهان به این منطقه به دلیل بهای اندک املاک و اراضی، شرایط مناسبی را برای ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی به وجود آورده است، از این رو توجه بیشتر به منطقه 14 شهرداری اصفهان بسیار مهم و با اهمیت است.
به منظور آگاهی از فعالیت های انجام شده و برنامه های آینده این منطقه ، با ” علی شمسی – مدیر منطقه 14 شهرداری اصفهان” به گفتگو نشستیم.
محدوده ای از موقعیت جغرافیایی منطقه 14 را برای خوانندگان ارایه کنید.
منطقه 14 شهرداری اصفهان از شمال به اراضی هادی گُل، از جنوب به اتوبان شهید اردستانی، از غرب به خیابان آل بویه و از شرق به انتهای نهر ارزنان منتهی می شود.
مساحت این منطقه 1938 هکتار است که 940 هکتار آن در محدوده قانونی و 998 هکتار آن در محدوده حریم منطقه قرار دارد. متوسط تراکم جمعیت 193 نفر در هکتار است و دارای 12 محله می باشد.

مدت زیادی بود که منطقه 14 شهرداری اصفهان مورد بی توجهی قرار می گرفت و این منطقه از نظر زیرساخت ها در محرومیت به سر می برد، برای رفع این محرومیت پروژه های شاخص مدنظر منطقه 14 کدامند؟

من در همین جا از همه مدیران و شهروندان خواهش دارم که واژه “محروم” را از گفتمان خود حذف کنند چون انرژی منفی برای شهروندان به همراه دارد.

اهم پروژه های عمرانی سال 95 شامل: آزادسازی طرح ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام )، احداث ورزشگاه ارزنان، آزادسازی حلقه حفاظتی در محدوده منطقه 14 که خواسته به حق شهروندان این منطقه است، مشارکت در احداث مجموعه ورزشی – فرهنگی شهرک امام حسین(علیه السلام)، تملک برای تعریض خیابان مهدیه، احداث پایانه شمال شهر، آزادسازی خیابان 45 متری جنب حوزه علمیه ، تملک تعریض خیابان محوری اصفهانی ، احداث سالن رزمی امام خمینی (ره)، خیابان سازی باند جنوبی خیابان عاشق اصفهانی شرقی، مشارکت در تملک و اجرای طرح های سودان ، احداث پارک و ایستگاه ثابت بازیافت تقاطع آل بویه و بلوار ایمان ، احداث و تجهیز ورزشگاه عمان سامانی، احداث پارک و زمین ورزشی بازی آزادی 3، احداث خیابان 14 متری حدفاصل کوچه شهید اکبری تا حافظ، احداث پارک جنب امامزاده احمدرضا ، احداث پل عابر پیاده در خیابان بعثت، احداث سرویس بهداشتی در پارک های سلمان – جلوان و شهید مغنیه و مشارکت در احداث ورزشگاه سرپوشیده و فرهنگسرای هسته می باشد که در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

در شمال منطقه 14 زمین های بایر زیادی وجود دارد ، چه برنامه ای برای آنها دارید؟

این زمین ها در خارج از محدوده قانونی واقع شده اند ، در این زمین ها در شهرک هادی گُل تعدادی ساختمان با تراکم زیاد ساخته شده که خارج از محدوده قانونی است و ما دنبال هستیم با معاونت شهرسازی برای احیا و انجام طرح های ویژه در زمین هایی که به خط مرزی خدماتی متصل هستند، مذاکره کنیم.

سرانجامِ خیابان محوری اصفهانی چه می شود؟

این خیابان اعتباری داشته که در 3 ماهه اول سال اعتبار آزادسازی آن به اتمام رسید، پس از آن مکاتبه ای با شهرداری مرکزی اصفهان برای اصلاح بودجه و گرفتن اعتبار برای ادامه آزادسازی خیابان انجام شده است.
خیابان محوری اصفهانی ترافیک زیادی دارد و درصدد هستیم در اسرع زمان با توجه به اینکه این خیابان دارای مغازه های ریزدانه زیادی است، آن را تملک کنیم.

بسیاری از محله های این منطقه به خاطر ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر اصولی با مشکلات زیادی رو به رو هستند ، از لحاظ سرانه خدمات هم کمبودهای زیادی دارند ؛ برنامه شما برای رفع مشکلات چیست؟

من از شهردار اصفهان که برای این منطقه دغدغه ویژه دارند، درخواست می کنم نسبت به اصلاح بودجه منطقه 14 اقدام کنند.
احداث 7 ورزشگاه طی سال 95 در دستور کار برنامه های ما قرار گرفته که از این 7 ورزشگاه 3 ورزشگاه آن به صورت روباز است که یکی از آنها با پیشرفت 50 درصدی در حال احداث است و تا دو ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شرایط از نظر امکانات فرهنگی در منطقه 14 شهرداری اصفهان چگونه است؟

سرانه فضای سبز در اصفهان 26.2 مترمربع است اما متأسفانه در منطقه 14 شهرداری اصفهان سرانه فضای سبز هر شهروند 7.32 مترمربع می باشد یعنی کمتر از یک سوم .
ازاین رو احداث پارک آزادی و پارک امامزاده احمدرضا را در دستور کار قرار داده ایم. در محله سودان نیز زمین بسیار مناسبی برای احداث فضای سبز وجود دارد که با همفکری خدمات شهری در برنامه ریزی های ما قرار گرفته است.

ردیف بودجه ای که برای اقدامات عمرانی در نظرگرفته شده ، چقدر است؟

منطقه 14 شهرداری اصفهان منطقه ای در حال توسعه است که بودجه مصوب آن 54 میلیارد تومان است و با نظر مساعد شهردار اصفهان 19 میلیارد تومان نیز برای محرومیت زدایی منطقه در نظر گرفته شده است که در مجموع بودجه امسال منطقه 73 میلیارد تومان می باشد.

فکر می کنید چقدر بودجه نیاز دارید که برنامه های مدنظر شما محقق شود؟

حداقل برای امسال 30 میلیارد تومان دیگر نیاز است تا بتوانیم حداقل کمک را به مردم منطقه از نظر امکانات رفاهی داشته باشیم.

یکی از راهکارهایی که شهرداری می تواند ارتقا یابد استفاده از بخش خصوصی است، آیا به نظر شما سرمایه گذاران حاضر به انجام سرمایه گذاری در منطقه 14 شهرداری اصفهان هستند تا بسیاری از پروژه ها را به ثمر برسانند؟

قبل از اینکه وارد منطقه 14 بشوم احساس می کردم سرمایه گذاران کمتر برای سرمایه گذاری به سراغ این منطقه می آیند ولی پس از قبول مدیریت منطقه به این باور رسیدم که اینگونه نیست و سرمایه گذاران زیادی مایل به سرمایه گذاری در منطقه 14 شهردای اصفهان هستند.
البته حوزه مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان نیز به یاری منطقه 14 آمده اند.
تعداد 2 صحرای بزرگ در منطقه 14 وجود دارد که زمین های مساعد آن شناسایی شده اند و مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است که به زودی چند طرح مشارکتی در این نقطه از شهر احداث خواهد شد.

عبور خودروهای سنگین از خیابان عاشق اصفهانی و منطقه زینبیه امنیت شهروندان را تهدید می کند، برای این موضوع چه فکری دارید؟

این موضوع یکی از خواسته های به حق شهروندان است. احداث رینگ چهارم در برنامه ویژه شهرداری اصفهان قرار دارد و با احداث این رینگ خیابان عاشق اصفهانی، خیابان آیت الله مکاری ، از میدان فرزانگان تا سه راه نقشینه نجات خواهند یافت .
من هم از مدیران می خواهم برای احداث رینگ چهارم همدلی کنند تا هر چه سریعتر مشکلات موجود در منطقه 14 مرتفع شود.

طرح های در نظر گرفته شده برای خیابان عاشق اصفهانی به کجا رسید؟

باند جنوبی خیابان عاشق اصفهانی احداث شده و کلنگ باند شمالی آن نیز به زمین زده شده و پیمانکار در حال آغاز کار است که این پروژه تا 3 ماه آینده در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام ) در چه مرحله ای قرار دارد؟

در این رابطه با خیّری مواجه شده ایم که جای خوشحالی دارد بخش خصوصی وارد این موضوع شده است .
حدود 19 هکتار در طرح توسعه حرم قرار گرفته که برای 4 هکتار آن را بخش خصوصی و خیریه وارد عمل شده اند و خوب کار می کنند ، شهرداری هم برای تملک اقداماتی را انجام داده است.
از سوی دیگر دو خیابان 45 متری جنب حرم و ادامه ی خیابان درویشی را در دستور کار قرار داده ایم تا رفت و آمد مردم با سهولت انجام شود.
برای اتمام فعالیت های اطراف حرم هنوز نمی توان زمان مشخصی را اعلام کرد، چون در جلسه هفته آینده با بررسی فعالیت های انجام شده ، به جمع بندی نهایی خواهیم رسید.

4 کیلومتر از رینگ حفاظتی شهر در منطقه 14 شهرداری اصفهان قرار دارد، آیا در این بخش برای انجام آزادسازی ها مشکل دارید؟

برای رینگ چهارم یک بحث فنی با استانداری اصفهان وجود دارد در رابطه با اینکه مقداری از این زمین ها در حوزه شهر برخوار واقع شده است .
این طرح در دست بررسی است تا به نتیجه نهایی برسد و هنوز به طور قطع نمی دانیم چند کیلومتر از رینگ در محدوده منطقه 14 قرار دارد .
استارت آزادسازی ها برای رینگ را از پل شهید اردستانی زده ایم و بخشی که در محدوده قرار دارد را برای آزادسازی اقدام کرده ایم. مذاکرات اولیه آن انجام شده و مالکان زمین های واقع شده در طرح نیز ، به شهرداری دعوت شده اند.

آزادسازی انتهای خیابان عمان سامانی مشکلات زیادی را برای ساکنان آن به همراه داشته است، چه زمانی این آزادسازی ها به اتمام می رسد؟

متراکم ترین محله منطقه 14 شهرداری اصفهان “خیابان عمان سامانی” است و بیشترین ترافیک را در این نقطه شاهد هستیم . خوشبختانه خیابان 36 متری انتهای خیابان عمان سامانی در نظر گرفته شده که ترافیک خیابان های 8 متری لاله، عمان سامانی و سودان به این خیابان ریزش پیدا خواهد کرد و ترافیک زینبیه را نجات می دهد.

این طرح در دست بررسی است و امید است در بودجه سال آینده نیز ردیف اعتباری خوبی را در نظر خواهیم گرفت.احداث خط دوم ایستگاه قطار شهری به کجا رسید؟

خط دوم ایستگاه قطار شهری از انتهای خیابان شهید آیت الله غفاری استارت خورده و 2 ایستگاه زینبیه و عاشق اصفهانی در این مسیر پیش بینی شده که برای آزادسازی آن جلساتی برگزار شده است.
اقدامات انجام شده برای تحقق این مهم تاکنون قابل قبول بوده است ، البته ترافیک حاصل از اقدامات اجرایی برای قطار شهری مردم را تا حدودی اذیت می کند که از صبر و حوصله مردم تشکر می کنم.

پروژه های آماده بهره برداری منطقه کدامند و جایگاه منطقه 14 در طرح” هر هفته، چند افتتاح” کجاست؟

پروژه های آماده بهره برداری شامل: فرهنگسرای دارک ، باند شمالی خیابان ابوریحان شرقی، ساماندهی خیابان آزادی ، باند شمالی خیابان عاشق اصفهانی، سرویس بهداشتی محمد طاهر و پارک شهید خطیبی می باشند.
در طرح” هر هفته، چند افتتاح” پروژه های ذکر شده آماده بهره برداری هستند، ضمن اینکه پروژه هایی هم برای کلنگ زنی آماده شده اند که شامل خیابان 14 متری شهید اکبری، احداث زمین ورزشی پارک آزادی، باند جنوبی خیابان عاشق اصفهانی و ورزشگاه عمان سامانی است.

به نقل از ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 2 =