جستاری بر زندگی ام البنین علیها السلام

حجت‌الاسلام عبدالملکی با اشاره به مکتب تربیتی حضرت ام‌البنین ( علیها السلام ) گفت: شاخصه‌‌ای که حضرت عباس ( علیه السلام ) را از دیگر امامزادگان متمایز کرده،کمالاتی است که در مکتب تربیتی مادر بزگوارشان فراگرفته است.

فاطمه کلابیه معروف به ام‌البنین ( علیها السلام )، همسر امام اول شیعیان، علی‌بن ابی‌طالب( علیه السلام ) و دختر حزام‌بن خال است. پس از درگذشت فاطمه‌زهرا ( علیها السلام )، حضرت علی( علیه السلام ) با معرفی برادرش عقیل، با فاطمه کلابیه ازدواج کرد. او را بخاطر داشتن چهار پسر به نام‌های: عباس، عبدالله، جعفر و عثمان (علیهم‌السلام)، ام‌البنین (مادر پسران) خواندند که هر چهار فرزند او در کربلا کشته شدند.

سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات این بانوی بزرگ اسلام است. بر همین اساس با حجت‌الاسلام «سید‌امیر عبدالملکی» خطیب و کارشناس مسائل مذهبی درباره شخصیت و ویژگی‌های حضرت ام‌البنین( علیها السلام ) به گفت‌و‌گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

صحبت در باب شخصیت وجودی فردی است که تا حدودی، هم‌کفو و همتای امیرالمومنین( علیه السلام ) است. شخصیتی که اثرگذاری او در تاریخ به‌گونه است که نمی‌توان، آن اثرات شایسته را از صفحات تاریخ شیعه حذف کرد. ایشان ابعاد گسترده و ویژه‌ای داشتند؛ ازجمله مهمترین آنها، اثرگذاری در روند تربیتی اولاد امیرالمومنین( علیه السلام ) بوده، تا جایی که می‌بینید فرزندی را تربیت می‌کند که در واقعه کربلا، چنان خوش می‌درخشد که سالیان زیادی از گذشت آن واقعه، هنوز به آن رشادت‌ها و فداکاری‌ها به‌خوبی یاد می‌شود.

موضوعی که درباره این شخصیت بسیار به چشم می‌خورد، محبتی است که او در راه اهل‌بیت( علیه السلام ) دارد؛ در زیارتنامه‌ ایشان، می‌خوانیم: «السلام علی من فقد عیناه فی حزن‌الحسین( علیه السلام )؛ سلام بر آن بانویی که بخاطر گریه زیاد به مصائب سید‌الشهدا( علیه السلام ) چشمان خود را از دست داد.»‌

آن شاخصه‌ای که باید بیش از گذشته به آن توجه شود، مکتب تربیتی و ادب حضرت است. در کتاب کبریت‌الاحمر آمده است که در بدو تولد عباس‌ابن علی ( علیه السلام )، زمانیکه ایشان، تازه سخن گفتن را فرا گرفته بود، حضرت ام‌البنین( علیها السلام ) او را نزد امیرالمومنین( علیه السلام ) بردند؛ این بانوی مکرّمه با انگشت به امیرالمونین( علیه السلام ) اشاره داشتند و از حضرت عباس( علیه السلام ) سوال کردند که ایشان چه کسی است؟ حضرت عباس( علیه السلام ) در پاسخ به سوال مادرشان فرمودند: «ابی»؛ به خودشان اشاره می‌کند و حضرت می‌فرماید: «امّی». در این کتاب آمده، ام‌البنین( علیها السلام ) به سیدالشهدا( علیه السلام ) اشاره کردند و حضرت عباس( علیه السلام ) در آن هنگام با قرار دادن دستان کوچکشان بر روی سینه خود، فرمودند: «سیدی و مولای».

فضائل عباس‌ابن ‌علی ( علیه السلام ) برگرفته از مکتب تربیتی مادر بزرگوارشان است

شاخصه‌‌ای که حضرت عباس( علیه السلام ) را از دیگر امامزادگان متمایز کرده است، همین مکتب تربیتی است که امام صادق( علیه السلام ) در زیارتنامه حضرت می‌فرماید: «السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع‌ لله و لرسول»؛ همان می‌شود که ایشان پس از گذشت سالها در رکاب سیدالشهدا( علیه السلام ) درحالیکه از اوامر او اطاعت می‌کند، شهید می‌شود و این تبعیت، مرهون زحمات تربیتی ام البنین( علیها السلام ) است.
از ویژگی‌های دیگر حضرت ام‌البنین( علیها السلام )، احترام به حضرت صدیقه( علیها السلام ) و اولاد این بانوی بزرگ اسلام است تا جایی که در کتب شیعه آمده است، ایشان پس از ازدواج با مولا، وقتی می‌خواستند به منزل امیرالمومنین( علیه السلام ) وارد شوند، درخواست می‌کنند تا اولا فاطمه( علیها السلام ) در مقابل منزل قرار گیرند وبه محض اینکه چهار نور در مقابل ایشان حاضر می‌شوند در تاریخ آمده، حضرت ‌ام‌البنین( علیها السلام ) خود را بر روی قدم‌های حضرت زینب( علیها السلام ) می‌اندازد و با این مضامین، عرضه می‌دارند: «من برای خدمت به شما آمده‌ام» و این مکتب تربیتی را تا آخر عمر شریفیشان رعایت کردند تا جایی که به حضرت عباس( علیه السلام ) یاد می‌دهند برادر و خواهرانش را با عنوان «خواهر و برادر» خطاب نکند.
یکی از تحریفات مکتب حضرت ام‌البنین( علیها السلام ) این است که برخی می‌گویند ایشان به امیرالمومنین( علیه السلام ) عرضه می‌دارند «مرا با نام فاطمه خطاب نکنید چراکه هروقت مرا با این نام می‌خوانید، فرزندان حضرت زهرا( علیها السلام ) ناراحت می‌شوند». در حالیکه این موضوع کاملاً اشتباه است. در عبارت و زیارتنامه ایشان به عنوان برترین فضائلش آمده‌: «السلام علی من لقبت‌ به لقب‌الزهرا فی بیت‌امیرالمومنین( علیه السلام )؛ سلام بر بانویی که در خانه امیرالمومنین( علیه السلام ) به لقب فاطمه نائل شد.»

منبع: تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

71 − = 64