img_4520

نشست تخصصی مادران با موضوع اصل الگوپذیری فرزندان با رویکرد تربیت دینی با حضور حضرت آیت الله حائری شیرازی عصر امروز ( دوشنبه ) 19 مهرماه در سالن اجتماعات کوثر حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهم السلام ) اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدس، در این نشست تخصصی که با همکاری مرکز احیاء اندیشه و سیره علوی برگزار شد، حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی؛ استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل خانواده به ایراد سخن پرداخت.

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به حدیث بهشت زیر پای مادران است، گفت: مادر به فرزند خود 9 ماه خون، 2 سال شیر و 3 سال غذا می دهد. بدون هیچ ناراحتی و اخمی فرزند خود را تمیز می کند. همه این کارها را با نشاط و خوشرویی انجام می دهد. پس مادر بزرگترین طلبکار فرزند است.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر حقوق فرزند به والدین خود، افزود: یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر و در واقع نخستین احسان و نیکی پدر و مادر نسبت به کودک، پس از تولّد، آن است که نام نیکو و مناسبی برای او انتخاب نماید تا هر وقت فرزند خود را صدا می زنند فرزند از اسم خود لذت ببرد.

وی با اشاره به اینکه مادر اگر لایق باشد هم مادر است و هم پدر، خاطر نشان کرد: شيخ مفيد در عالم رويا مشاهده كرد كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) دست حسن و حسين (علیهماالسلام) را گرفته و پيش او آورده است و مي فرمايد به اين دو فرزند فقه بياموز. شيخ مفيد پس از بيداري به حيرت و تفكر فرو مي رود، تا آنكه صبح همان شب، فاطمه مادر سيد مرتضي و سيد رضي، باخدمتگزاران خود كه دور او بوده اند، دو پسر خود را كه در آن موقع خردسال بودند پيش شيخ آورده و شيخ مفيد براي رعايت بزرگي اين زن به او سلام كرده و برمي خيزد تا پس از احترامات معمولي، فاطمه مادر كودكان، همان عبارت مذكوردر رويا را به زبان آورد و گفت: اي شيخ اين دو پسران من هستند، اينها را پيش تو آورده ام كه به آنان فقه تعليم دهي. در اين هنگام شيخ مفيد تحت تاثير قرار گرفت و خواب را به آن بانوي جليل القدر بازگو نمود و به تعليم و تربيت آن دو برادر والاگهر اهتمام تمام به كار برد تا به آن مقام عالي علم و اجتهاد نائل آمدند كه هر دو از ذخيره هاي ارزشمند اسلام و از نوادر و نوابغ روزگارشدند.

امام جمعه سابق شیراز با تأکید بر اهمیت قصه گویی برای فرزندان، ادامه داد: قصه ها دریچه هایی هستند که چشمان کودک و نوجوان را به روی دنیای بزرگ می گشایند و در بنیانگذاری شخصیت وی اثری عمیق دارند. قصه غذای روح است و در آن چندین الگو، سرمشق و روش اخلاقی، تربیتی و اعتقادی گنجانده شده است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اینکه در تربیت فرزند زور جواب نمی دهد بلکه احترام جواب می دهد، افزود: مادران نباید فرزندان خود را با دیکتاتوری تربیت کنند بلکه باید با رفاقت و محبت و احترام آنها را تربیت نمایند تا فرزند خود شخصیت پیدا کند و به وی صلابت بدهد.

برای دیدن تصاویر بر روی عکس کلیک کنید

img_4527

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

71 − 68 =