در گفت‌وگوی خبرگزاری رضوی با یکی از حفّاظ حرم مطهر رضوی در چهارشنبه‌های امام رضایی، به برپایی آیین سنتی صفه خوانی در آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام اشاره می شود که علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می شود.

حسن محمدی یکی از حفّاظ بارگاه منور رضوی است که بیشتر دوران کودکی خود را در حرم مطهر گذرانده و اکنون سعادت حضورش در این مضجع شریف با سابقه ۲۰ سال خادمی به گونه دیگری سپری می‌شود.

او در بخشی از گفت و گو به آداب و شیوه اجرای آیین کهن قرآن‌خوانی «صفّه» می پردازد و می گوید: مراسم قرآن‌خوانی صفّه وقف «بیات مختاری» مربوط به سال ۱۲۷۶ هجری‌قمری است که هر روز در دو نوبت صبح بعد از طلوع آفتاب و شب بعد از نماز مغرب و عشاء با چینش ۱۴ رحل و قرآن، قرائت یک جزء قرآن و فقرات خواجه نصیرالدین طوسی به اجرا درمی‌آید. در گذشته این مراسم در رواق دارالحفّاظ برگزار می‌شد. اما در حال حاضر رواق دارالسلام محل برگزاری مراسم قرآن‌خوانی صفّه است.

در هر مراسم صفّه، هشت نفر از خدّام، هشت نفر از فرّاشان و هشت نفر از دربانان نیز شرکت می‌کنند، منتها کنار نشسته و فقط حفّاظ پشت قرآن می‌نشینند و مراسم را اجرا می‌کنند. خادمان دیگر بخش‌ها در واقع پس از تحویل کشیک در مراسم ما حضور می‌یابند و در گوشه‌ای از مراسم مستمع هستند.

خادم با سابقه حرم رضوی از  دیگر اعتاب مقدس که از این مراسم الگو گرفته اند گفت و خاطرنشان کرد: دو مورد را که من خبر دارم، یکی در حرم حضرت معصومه (س) و دیگری در حرم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها اصفهان است. مصطفی قربان‌زاده بچه مشهد بوده و از شاگردان خودم است که به او قرآن آموختم. آقای قربان‌زاده که اکنون ساکن اصفهان است، طی سفری که به مشهد داشت و شاهد این مراسم بود، ترغیب شد که عین همین مراسم را در زینبیه اصفهان به اجرا درآورد. او این مراسم را هر هفته چهارشنبه شب‌ها برپا می‌کند و هر هفته عکس آن را برای من هم می‌فرستد.