بقاع متبرکه ظرفیت بالای بصیرت افزایی در جامعه

حجت الاسلام روح الله بیدرام ظهر دوشنبه 11 مهرماه 1401 در همایش یاوران وقف که به منظور تکریم و تجلیل از اصحاب وقف در آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری همه واقفان با اوقاف و امور خیریه اصفهان اظهار داشت: ما واقفانی را در این شهر داریم که نه تنها خود واقف هستند، بلکه پیگیر امور دیگر موقوفات نیز بوده و همواره بدون هیچ چشمداشتی همکار و همراه ما بوده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۴۳ بقعه متبرکه در سطح شهرستان اصفهان ابراز داشت: این بقاع مامن و ملجا بی پناهان بوده و همواره مردمانی از دور و نزدیک و حتی از خارج از کشور در این بقاع متبرکه سکنی گزیده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان ادامه داد: بارها و بارها زائرانی را از دیگر کشورها داشته‌ایم که به آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها پناه آورده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه در محلات ابراز داشت: این اماکن ظرفیت‌های بالایی برای فرهنگسازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و مسئولان فرهنگی نباید از این ظرفیت غافل شوند.

حجت الاسلام بیدرام با اشاره به اینکه بقاع متبرکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارند، گفت: در شرایط فعلی نیز با توجه به برخی از رفتارهای ناهنچار در جامعه بقاع متبرکه ظرفیت برگزاری برنامه‌های روشنگری و بصیرت افزایی را دارند و باید به این امر توجه ویژه صورت گیرد.

وی گفت: باید با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در بقاع متبرکه شرایط روز جامعه را تبیین کرده و نقاط کور ذهن شهروندان را باز کنند.

آستان مقدس حضرت زینب تا ۲ سال آینده قطب زیارتی کشور می‌شود

همچنین، حجت الاسلام محسن صادق زاده، مدیر آستان حضرت زینب سلام الله علیها ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در این امامزاده اظهار داشت: بقعه قبلی حدود ۱.۵ هکتار زیربنا داشت که ساختمان آن مقداری هم خطرناک بود. اما با ورود جناب آقای دیانی امین اوقاف از سال ۱۳۹۰ طرح‌های توسعه‌ای در دستور کار قرار گرفت و به مدت ۵ سال مطالعات این طرح‌ها انجام شد و این طرح‌ها در قالب ۲۰ جلد کتاب تدوین شده که یکی از آنها به چاپ رسیده است.

مدیر آستان مقدس حضرت زینب سلام لله علیها اصفهان با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای مساحت زیربنایی آستان مقدس به چهار هکتار رسیده، ادامه داد: بر اساس پیش بینی صورت گرفته بنای این مجموعه به ۸۰ هزار متر مربع خواهد رسید.

وی با بیان اینکه صحن‌ها، رواق‌ها و شبستان‌های زیرزمینی تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد گفت: سعی ما بر این است که تا دو سال آینده آستان مقدس حضرت زینب به قطب زیارتی کشور تبدیل شود.

آیا مردم هنوز وقف می‌کنند؟

حجت الاسلام محمدحسین بلک نیز ضمن قدردانی از همه همکاران و فعالان عرصه وقف در استان اصفهان اظهار داشت: این روزها عده‌ای از ما سوال می‌کنند که آیا مردم هنوز وقف می‌کنند؟ باید بگویم بله وقف می‌کنند و مردم اصفهان بیش از دیگر مردمان کشور اهل وقف کردن هستند.

وی با بیان اینکه به صورت میانگین سالانه ۱۰۰ وقف جدید در استان اصفهان به ثبت می‌رسد، اضافه کرد: در گذشته افراد در کهنسالی وقف می‌کردند و امروز شاهدیم که جوانان به ثبت وقف روی آورده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته متمولان وقف می‌کردند، ادامه داد: این در حالی است که امروز شاهد حضور معلمانی در اوقاف هستیم که خانه خودشان را وقف می‌کنند و وقف همچنان جاری است.

برای ساخت بقاع هیچ اعتبار دولتی استفاده نمی‌شود

وی با بیان اینکه برای ساخت بقاع هیچ اعتبار دولتی استفاده نمی‌شود، گفت: نیمی از اعتبارات عمرانی از سوی خیران و نیمی دیگر از محل درآمد بقاع متبرکه تأمین می‌شود و بقاع هیچ مزاحمتی برای بیت المال ندارند.

وی همچنین به اجرای برنامه قرار دوازدهم همزمان با آخرین روز دهه وقف در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در این برنامه که دوازدهم هر ماه برگزار می‌شود بسته‌های معیشتی، ملزومات تحصیلی و بسته‌های بهداشتی به نیازمندان هدیه می‌شود. در طرح قرار دوازدهم مهر ماه نیز ۱۱۰ دستگاه ضد عفونی کننده برای استفاده در مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت.

مشاهده گزارش تصویری