حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند

حجت الاسلام و المسلمین معمار منتظرین در ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) در حرم حضرت زینب(س) گفت: حضرت زهرا (س) چراغی را روشن کرد که خط امام و امامت است.

حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند

به گزارش روابط عمومی حرم حضرت زینب سلام الله علیها و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سعید معمارمنتظرین ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در حرم حضرت زینب بنت موسی بن جعفر با اشاره به مراتب موجودات عالم، ملاک عمل موجودات مرتبه پایین را تبعیت از شهوت و غضب بیان کرد و اظهار داشت: بر همین اساس هر انسانی که شهوت آن بدون این که تابع قواعد الهی باشد ظهور نماید از مرتبه حیوانیت بیرون نیامده ، زیرا دو جریان غضب و شهوت تابع غرایز است.

وی افزود: مرتبه بالاتر، عالم انسانیت است و امیرمومنان(ع) در تعریف انسان می فرمایند ” الإِنسانُ بِعَقلِهِ” و در روایت دیگری فرموده اند “ستون انسانیت عقل است” و تا انسان تابع عقل نشده هنوز در عالم انسانیت نیست.

کارشناس مذهبی با بیان این که عقل نور الهی است که خداوند از سر تفضل و بزرگواری در قلوب بنی آدم مستقر فرموده گفت: هر فردی که قوای شهوت و غضب خود را تابع عقل قرار داد، انسان است و از همین رو قرآن کریم می فرماید ” لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِها ” قلب هایی دارند که از آن استفاده می کنند و عقل خود را به کار می گیرند.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز عقل را در دو کلمه تعریف کرده و فرموده اند “العقل طاعة الله” عقل آن قوه ای است که انسان را در مقابل خداوند خاضع می کند و فرمودند” عاقل ترین افراد مطیع ترین آنها است”.

حجت الاسلام معمارمنتظرین با تأکید بر عدم خطای عقل انبیاء الهی تصریح کرد: اگر عقل تابع آراء بشری شد به طور قطع خطا خواهد کرد، زیرا علم بشر محدود است، اما اگر مطیع رأی خدا شد هر چه بیشتر اطاعت کند خطای آن کمتر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پلیدی ها و آلودگی ها بر افرادی ظاهر می شود که قوه عقل را به کار نگیرند، لذا بیشترین احتیاج مردم به عقل است و اگر عقل کامل شد تنها به دنبال محمد(ص) و آل محمد حرکت می کند و امام حسین(ع) در فرمایشی فرمودند “عقل به کمال نمی رسد، تا این که از حق تبعیت کند”.

حجت الاسلام معمارمنتظرین علت عصمت پیامبران الهی را تبعیت عقل، شهوت و غضب آنها از خدا و رضای الهی عنوان کرد و ادامه داد: آنها معصوم هستند زیرا از رضای الهی تبعیت می کنند و چون خداوند صاحب علم و قدرت مطلق است و در حریم خدا خطا محال است، هر فردی که تابع رضای خدا شود از خطا مبرا خواهد شد.

وی افزود: در تمام کتب اعیان اهل سنت این روایت آمده است که رسول خدا(ص) فرمود ” انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها “یعنی اگر همه انبیاء برای عصمت خود باید تابع رضای خدا باشند، حضرت زهرا(س) در مرتبه ای آفریده شده است که خداوند تابع رضای فاطمه(س) است و غضب خداوند نیز تابع غضب صدیقه طاهره است.

کارشناس مذهبی به دلیل معراج رسول خدا(ص) و هدف اصلی خلقت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: سرّ خلقت حضرت زهرا(س) در این کلمه است که “أَسْکَنْتُهُ فِی سَمَائِی وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ ” برای این که یازده امام معصوم از وجود آن حضرت خارج شوند و وجود حضرت، ظرف انتقال امام حسن مجتبی(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) و همه امامان پس از آنها باشد، لذا آنچه از خیر از ناحیه ائمه معصومین پس از امیرمومنان(ع) به عالم می رسد از وجود حضرت زهرا(س) است.

وی اضافه کرد: دلیل دیگری که حضرت زهرا برای آن به زمین آمده است این که خداوند اراده کرده ” لِیَمیزَ اللهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّبِ ” به وسیله مصائب حضرت، تبیین و تمیز انجام شود، زیرا خبیثان خود را در بین طیبان جا کرده اند و مصائب حضرت، خبیث را از طیب جدا کرد و لذا این سرّ مصائب حضرت است و خداوند، زهرا(س) را پیش از خلقت امتحان کرد و فاطمه زهرا (س) این مصائب را پذیرفت برای آن که ما غدیرخم را از سقیفه بنی ساعده تفکیک کنیم.

حجت الاسلام معمارمنتظرین تأکید کرد: حضرت زهرا(س) به اصل طهارت و اصل حقیقت یعنی وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) راضی شدند و هر فردی که حضرت را اذیت کرد و حضرت به آن غضب کرد، مغضوب خدا و فاطمه (س) شد.

حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند

حضرت زهرا(س) روشن کننده چراغ امامت هستند