استاد انصاریان:

راهنمایی هر فرد به کار خیر، عبادت است

استادحوزه علمیه گفت: عبادت در اسلام به هر کار مثبتی که برای خدا انجام گیرد تلقی می‌شود و هر فعالیت و یا سخن مثبتی عبادت است.

به گزارش روابط عمومی آستان، شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، همزمان با ولادت امام رضا (ع) در حرم حضرت زینب خواهر امام رضا (ع) با شعار «خواهر خورشید قلب اصفهان»، اظهار کرد: در روایات اهل بیت (ع) نگاه کردن به قرآن گرچه نخوانیم عبادت است، نگاه به کعبه گرچه انسان کاری نکند عبادت است، نگاه کردن به صورت پدر و مادر عبادت است، زمانی که امیرالمومنین (ع)بین مردم بود نگاه کردن به چهره ایشان عبادت بود و هر گفته مثبت عبادت است.

وی افزود: شما یک نفر را به کار خیری راهنمایی می‌کنید عبادت است، شما به نیت پاک سمت مردم می‌روید عبادت است، کار مثبتی در اسلام نداریم که جنبه عبادت به آن داده نشده باشد، در حقیقت، همه عبادات را اندیشه در کارهای پررودگار برای این عالم خلقت می‌دانند.

انصاریان ادامه داد: امام هشتم (ع) می‌فرمایند که عبادت این نیست که عدد رکعات که می‌خوانید زیاد باشد این عبادت ریشه دار و مایه دار نیست، شما خیلی روزه بگیرید یا نماز مستحب بخوانید آن عبادت جان دار و پرواز دهنده روح، آن عبادت بالا برنده انسان تا رساندن به قرب الهی در این دنیا نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به عبادت‌های مقبول گفت: بنا به گفته امام علی(ع) اگر کارخدا، عمل و فعل خدا را در پهنه دشت آفرینش ببینی و درباره کار خدا اندیشه کنید تا هم یقین به پروردگار پیدا کنید و هم با اندیشه موجودات عالم، به این نتیجه می‌رسید که هر چه خدا آفریده مثبت با منفعت، با هدف درست است و در این کارخانه عالم برپا باشد یک سفره کامل و جامعی است که بخشی از چرخ‌های آن را موجوداتی می‌چرخانند که برای انسان پهن شود.

وی با اشاره به سخن امام رضا (ع) که می‌فرمایند عبادت واقعی فکر کردن به خلقت است، گفت: دوری دل از پروردگار مایه همه گناهان است و اگر دل نزدیک به خدا باشد چشم دل، حقیقت احکام و اخلاقیات اعمال را در پشت پرده می‌بیند جرأت گناه را از انسان می‌گیرد.

انصاریان خاطرنشان کرد: در کارهای خدا  فکر کنید تا هم خدا را درونتان بیابید و هم به خدا یقین کنید و هم جوار خدا باشید.