مسعود مهدویان فر مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در جمع فعالین اجتماعی و فرهنگی منطقه 14 اصفهان بیان کرد: اگر مطالبه گری صحیح همراه بدنه اجتماعی نباشد و ظرفیت رسانه ای همراه این مطالبه ها نباشند، هم افزایی بین خیریه ها و نهادهای حکومتی محقق نمی گردد

مهدویان فر در این جلسه که با محوریت امور اجتماعی آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا علیهماالسلام تشکیل گردید گفت: در استان اصفهان براساس شاخص های فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و کالبدی 52 محله کم برخوردار شناسایی شده که نیازمند نسخه ی بازآفرینی شهری است. در مداخلات اجتماع محور اگر بخواهیم کار درستی انجام دهیم باید 5 ساحت شامل فرهنگی اجتماعی، امنیتی انتظامی، کالبد فیزیکی و شهری، اقتصادی و توانمندسازی اشتغال و حوزه بهداشت و درمان را به صورت یکسان در محلات کمتر برخوردار مدنظر قرار دهیم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان توجه به پیشگیری اولیه را از شاخص های فرهنگی دانست و بیان کرد: حوزه امنیتی انتظامی یکی از نیازهای مداخلات اجتماع محور به قوه قهریه و انتظامی است تا احساس امنیت در بین مردم به وجود آید. همچنین اصلاح کالبد و فیزیک شهری مانند ایجاد سایت های مادر و کودک، محوطه سازی فضای سبز، پاتوق سالمندی و مناطق پیشگیری از جرم از دیگر اقدامات است و در حوزه حرفه آموزی باید چرخه کامل اشتغال زایی مانند آموزش بازاریابی اجتماعی، فروش محصول و… انجام شود.

وی مطالبه گری صحیح را از ارکان مهم هم افزایی بین نهادهای حکومتی و خیریه های مردمی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: اگر ذهن ما یکی نباشد و احساس ضرورت ایجاد نشود، کار درست محقق نخواهد شد. باید مهندسی ذهن ما یکسان باشد و در جلسات مختلف هم مطالبه شود. مطالبه گری بسترساز فعالیت های ماست. البته دیدگاه من اقناع محور است به دلیل اینکه بسیاری از خیریه ها حسن فعلی دارند اما حسن فاعلی ندارند، مطالبه گری باید نقطه زن باشد

سید محمد سجاد زاده مدیر امور اجتماعی شهرداری اصفهان حلقه مفقوده حوزه آسیب های اجتماعی را عدم انسجام بین مجموعه های مختلف دانست و گفت: در منطقه 14 اصفهان با 12 محله و 280 هزار جمعیت هم افزایی بین خیریه ها صورت نگرفته است و مشکلات چرخه مددکاری حل نمی شود، باید چرخه برنامه اجتماعی را با یکیدیگر مرور و خلاءها را پیدا کنیم و به ظرفیت یکدیگر کمک کنیم چراکه لازم نیست همه فرآیندها در یک مجموعه اتفاق بیافتد. خیلی وقت ها کار زیاد است اما علمی اقدام نمی کنیم و در تشخیص مسئله به خطا می رویم، در حالی که تشخیص نیمی از درمان است اگر ما بفهمیم منشا شکل گیری اعتیاد کجاست از تولید محتوا تا اجرای برنامه ها، مسیر متفاوت تری را طی خواهیم کرد.