مدیر مسئول مؤسّسه فرهنگی هنری منتظران منجی (عج الله):

نقش داشتن در جامعه سازی و تمدن سازی امری ضروری است

حجت الاسلام شجاعی نقش داشتن در جامعه سازی و تمدن سازی را امری واجب و ضروری دانست و گفت: یکی از بخش های تمدن سازی که پایه همه بخش های دیگر بوده خانواده است و لذا باید سعی کنیم مهارت های بخش خانواده را فراگیریم.

به گزارش روابط عمومی حرم حضرت زینب سلام الله علیها و به نقل از خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی، امروز در همایش ۵۰۰ نفری خادمین حرم حضرت زینب سلام الله علیها اخت الرضا(ع) که با موضوع«خودشناسی مقدمه خدمت» و با هدف توان افزایی و مهارت افزایی خادمان این حرم برگزار شد با اشاره به برخی از اصولی که باید خادمان حرم های مطهر مدنظر داشته باشند اظهار داشت: در وهله اول باید بدانیم ذکر،عبادت و خدمت قانون دارد و خداوند برای هر یک قوانینی را قرار داده است و یاد خدا و یاد معصومین(ع)، یک مقوله زبانی و فکری نیست، بلکه ابتدا مذکور، یاد ذاکر می کند و بعد ذاکر فرصت و سعادت ذکر می یابد.

وی افزود: به دلیل آن که ما این معرفت را نداریم این توهم را پیدا می کنیم که ما سلام می دهیم، در حالی که تا معصوم قبول نکند فردی نمی تواند به آنها سلام کرده یا خدمت کند.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با بیان این که هیچ گاه انسان در ذکر و خدمت از خدا یا معصوم طلبکار نیست گفت: این خودشیفتگی بسیار خطرناک است که انسان تصور کند از خداوند به دلیل خدمت یا عبادت، طلب دارد.

این سخنران لازمه پذیرایی از زائران برای ایجاد خاطره ای خوب از زیارت را شناخت از خود عنوان کرد و ادامه داد: گاهی اوقات ما به دلیل عبادت، حجاب و نماز، خود را بهتر از دیگر بندگان خدا می دانیم و این بسیار خطرناک است، هم چنان که امام صادق(ع) می فرمایند فردی که خود را بهتر از دیگران می داند متکبر و مستکبر است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است زمانی که گفته می شود باید با مردم مهربان باشیم این مسئله یک زیرساخت و پایه معرفتی دارد، که بر مبنای آن انسان ها از روح خدا آفریده شده اند و بخش انسانی ما را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی با اشاره به پنج بخش یا من وجودی در انسان عنوان کرد: منِ فرشته ای یا منِ عقلی ، منی است که در انسان می خواهد شبیه فرشته ها شود و منِ دیگر، منِ فوق عقلی و یا منِ فوق تجرد یا انسانی است و تفاوت آن با من های دیگر آن است که از محدودیت منتفر است.

کارشناس دینی با تاکید بر لزوم خودشناسی و شناخت انسان نسبت به خود تصریح کرد: این وجه از من، کمال بی نهایت را می خواهد، یعنی وجود مطلق یا هستی بی نهایت را می خواهد و انسان در بخش انسانی، عاشق بی نهایت است که در عربی به آن الله می گویند و در واقع در بخش پنجم انسان عاشق الله می شود زیرا بی نهایت است.

وی خاطر نشان کرد: خداوند می فرماید ” أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ” قلب یعنی انسان با بی نهایت آرام می شود، علت آن این است که خداوند از روح خود در انسان دمیده است و روح خدا بی نهایت است و جنس همه انسان ها از جنس خدا بوده و روح خدا نام دیگری به نور محمد(ص) و آل محمد(ص) دارد.

کارشناس دینی دلیل وجود چنین روحی در همه انسان ها را بندگی خدا عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که موضوع بندگی بیان می شود، انسان بسیار شرافت پیدا می کند، و نام دیگر خدا که بسیار جلوه می کند و هزار بار در قرآن آمده است مشخص می شود و این نام، ربّ است، به معنای این که خداوند مربی انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی فلسفه خلقت و آفرینش را تربیت خلیفه الله بیان کرد و گفت: خداوند انسان را آفریده تا آن را تربیت کند و آن را شبیه خود نماید و خلیفه الله و مظهر خدا شود و لذا اگر قرار است انسان تربیت شود نیاز به مربی دارد، بنابراین دنیا بدون معصوم دیگر انسانی نیست و اگر کسی بخواهد انسانی زندگی کند به متخصص معصوم و در واقع به خلیفه الله نیاز دارد.

این سخنران، فلسفه غدیر را نیز از همین باب دانست و افزود: خداوند متعال می فرماید ” الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا “یعنی خداوند به اسلام بدون امام و معصوم راضی نیست و آن را قبول ندارد.

وی اضافه کرد: مردم دنیا با الله مشکل ندارند، بلکه با ربّ مشکل دارند، یعنی نمی خواهند خداوند و معصوم را مربی خود قرار دهند، لذا اگر قرار است شبیه خدا و معصوم شویم بر اساس فرمایش پیامبر اکرم(ص) باید اخلاق آنها را بگیریم و آن اخلاقی که اخلاق انسان را زودتر شبیه خدا می کند رحمانیت و رحیمیت است.

وی عنوان کرد: از خصوصیات دیگر انسان مومن، آرامش و شادی است، لذا زائری که به حرم می آید باید خادم را با لبخند ببیند، یعنی زمانی که زائر وارد حرم می شود خادم باید حالت رحمانیت، رحیمیت، آرامش و شادی را به زائر منتقل کند.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی تاکید کرد: یکی از اموری که خادمان بسیار می توانند پیرامون آن کمک کنند بحث مربوط به امام زمان(عج) و تمدن سازی است، چرا که باید اکنون به ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور خورشید ولایت عظما کمک کنیم.

وی نقش داشتن در جامعه سازی و تمدن سازی را امری واجب و ضروری دانست و گفت: یکی از بخش های تمدن سازی که پایه همه بخش های دیگر بوده خانواده است و لذا باید سعی کنیم مهارت های بخش خانواده را فراگیریم.

کارشناس دینی فهم امیدوارنه آینده و ساخت آینده را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بیان کرد و افزود: هر کس این مسئله را درنیافته به معنای آن است که دین را نفهمیده است و دین یعنی انسان چه میزان می تواند به امام زمان(عج) کمک کند، بنابراین اکنون وظیفه ما بیش از هر زمان دیگر استغاثه و کار کردن برای حضرت و تمدن سازی است.