tahkim-khanevade93-khabarبه گزارش روابط عمومی آستان مقدس، همایش تحکیم خانواده با سخنرانی حجت الاسلام حسین دهنوی کارشناس برنامه گلبرگ شبکه 3 سیما و مسائل خانواده روز دوشنبه 6 بهمن ماه در مسجد حضرت زهرا ( علیها السلام ) حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر ( علیهما السلام ) برگزار گردید.

این همایش با قرائت قرآن کریم آغاز و سپس حجت الاسلام دهنوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام دهنوی در این همایش با اشاره به آیه ی ( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا ) گفت: انگیزه خدا از تشکیل خانواده، آرامش است.

در ابتدای عرایضم یه جمله ای به مجردهای عزیز عرض کنم که اگر می خواهید انگیزه خداوند از تشکیل خانواده مصداق پیدا کند، درست ازدواج کنید.ازدواج درست هم یعنی انسان محکوم احساسات و عواطف نشود. عاقلانه ازدواج و عاشقانه زندگی کند.ما انسانها برای احساس خوشبختی در زندگیمون به دو چیز نیاز داریم: 1- آسایش ، 2- آرامش. آسایش تأمین نیازهای مادی، جسمانی و فیزیولوزیک انسان است.

مشاور مسائل خانواده و امور مذهبی اظهار کرد: در قرآن کریم هم برای تأمین آسایش، آموزه های قرآنی داریم. ” ما انفقتم ” یعنی همین. که وظیفه آقایون اینه که از صبح بزنن بیرون، کار و تلاش کنن، لقمه نان حلالی بدست بیاورند و نیازهای مالی همسرشون رو تأمین کنند. این امر، شرعاً واجب و قانوناً لازم است. ولی کافی نیست. در روایت داریم پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: ” الکادُ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله ” وقتی مردی برای خانواده اش تلاش و زحمت می کشد، مثل مجاهد در راه خداست .

وی در اد امه گفت: در کشور ما اکثر خانمهای محترم ( چه شاغلین و چه خانه دارها ) ، همیشه می شورند و می روبند و می پزند. اینکه به فکر غذای مردتان، تمیزی و دکوراسیون منزل هستید، خیلی کار پسندیده و خوب و مورد تأیید است، لازم است، اما کافی نیست. در روایت پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : اگر زنی یک ” شیء ای ” را ، از جایی بردارد و به جای دیگر منتقل کند برای خوشحالی همسرش، خداوند به ازای این کار ثواب یک سال عبادتی که روزها روزه دار و شبها در حال شب زنده داری و تهجد بوده، به او عنایت می کند. در روایت دیگر می فرمایند: اگر خانم یک لیوان آب به شوهرش بدهد، ملائکه الله به اندازه یک سال برای این زن استغفار می کنند.چرا این امور لازم، اما کافی نیست؟ چون این کارها به همسر آسایش میدهد، در حالیکه ما به دو چیز نیاز داریم، آسایش و آرامش. اتفاقاً اونی که از نظر خداوند در قرآن کریم مهمتر است، آرامش است. چون انگیزه خداوند ” لتسکنوا الیها ” است.بنابراین ما نباید از دومین گزینه که انگیزه خداست، غافل بشیم. پس باید به همدیگر آرامش بدیم.

خداوند در ادامه آیه شریفه می فرماید، ” و جعل بینکم موده و رحمه” . و خداوند بین شما، مودت و رحمت قرار داد. مودت، یعنی عشق . رحمت یعنی مهربانی.یکی از مصادیق ” لتسکنوا الیها ” عشق ، مهربانی و عطوفت است.اگر به همسرمان محبت و مهربانی کنیم و عشق داشته باشیم، اقزون بر آسایش، به آرامش هم می رسیم.

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به روایات وارده از سوی امامان و پیشوایان دینی  تصریح کرد: اولیای الهی برای ایجاد عشق دستوراتی می فرمایند:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند اگر می خواهید در زندگی تان احساس عشق کنید و به آرامش برسید، کنار یکدیگر بنشینید. و آن محل ، محل رفت و آمد فرشتگان الهی می شود.در روایت دیگر می فرمایند: ” جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف فی مسجدی هذا “اگر آقا کنار خانمش بنشیند، از اعتکاف در مسجد من در نزد خدا محبوب تر است.در روایت دیگر می فرمایند اگر مرد به زن و زن به مرد نگاه محبت آمیز داشته باشند، خدای تعالی به آنها به دیده رحمت نگاه می کند.در جای دیگر می فرمایند : اگر زن و مرد کنار یکدیگر بنشینند و با یکدیگر کلام محبت آمیز داشته باشند، ثوابش برابر است با هفتاد حج مقبول.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق ایجاد عشق، ابراز محبت است. برادر عزیزم! محبت تان را به همسرتان ابراز کنید.خواهران بزرگوار به شوهرتان بگویید دوستت دارم. اما به آقایون بیشتر تأکید می کنم، چون خانمها محبت پذیرند، عشق ورزند و شدت عواطف دارند.ما آقایون اولاً کمرنگی عاطفی داریم، ثانیاً عشق بازیم، ثالثا اقتدارگراییم. خیلی کشته مرده جمله ” دوستت دارم” نیستیم.
اگه آقا به خانم نگه ” دوستت دارم ” افسردگی می گیره. عجیبه، چون عشق ورز هست.
پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ” قول الرجل للمراء انی احبک لا یذهب من قبلها ابدا “اگر مرد به زنش بگوید ” دوستت دارم ” تا ابد از دل زن بیرون نمی رود.حس زیباشناختی خانمها از طریق گوششون ارضا می شه، بهشون بگید دوستت دارم . دوست دارن بشنون.حس زیباشناختی مردها از طریق چشمشون ارضا می شه.اکثر قریب به اتفاق مردهای ما در زندگیشون به خانمهاشون نمیگن دوستت دارم . یه اقلیتی این جمله رو دو بار میگن. یک بار سر سفره عقد، یک بار هم توی بهشت زهرا.

وی با اشاره به آفت‌های دوستی‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: وقتی دختر و پسری با این شیوه ازدواج می‌کنند به سه آفت مبتلا می‌شوند که یکی از آن‌ها این است که چون پیش از ازدواج عاطفه و محبت خود را برای یکدیگر نثار کرده‌اند پس از ازدواج دیگر نمی‌توانند این چنین باشند.

حجت الاسلام دهنوی گفت: شاید شواهد علمی این مسئله را نشان ندهد، اما شواهد عینی نشان می‌دهد که زن و مردی که پیش از ازدواج با یکدیگر دوست بودند دیگر پس از ازدواج، یکدیگر را مثل سابق دوست نداشته و محبت بین آن‌ها برقرار نمی‌شود؛ بنابراین در چنین خانواده‌هایی آرامش وجود ندارد.

مشاور مسائل خانواده و امور مذهبی با اشاره به سوء ظن و بدگمانی بین زوجینی که ارتباط پیش از ازدواج داشته‌اند، اظهارکرد: کسانی که پیش از ازدواج با همسر خود ارتباط داشته‌اند، پس از ازدواج دچار اختلال هذیانی شده و از یکدیگر سلب اعتماد می‌کنند، چرا که به یکدیگر شک می‌کنند که شاید همسر آن‌ها به غیر از خود با کس دیگری نیز در ارتباط بوده است پس اگر بنای خانواده ای بر سوء ظن استوار باشد احساس آرامش در آنجا برقرار نمی‌شود.

به گفته وی، عشق خیابانی انسان را کر و کور می‌کند و چنین کسانی همواره در اضطراب و استرس به سر می‌برند، بنابراین اگر ازدواج به شیوه غلط انجام گیرد، آیات قرآن کریم که در خصوص مودت و رحمت و ایجاد آرامش است محقق نمی‌شود چون ازدواج باید عاقلانه و زندگی نیز عاشقانه باشد.

وی خطاب به متأهلین برای رسیدن به آرامش در زندگی، گفت: خوشبختی در سایه رسیدن توأمان آرامش و آسایش حاصل می‌شود .

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به اینکه انسان، هم نیازمندی‌های جسمانی و هم نیازمندهای روحی و روانی دارد، افزود: با چند چیز انسان در زندگی مشترک به آرامش دست می‌یابد چون خداوند بین زن و مرد مودت یعنی عشق و رحمت یعنی صفا و صمیمیت قرار داده است، پس مهم‌ترین مصداق ایجاد آرامش برقراری عشق و مودت است و در این راستا اگر تمام امکانات مادی در زندگی مشترک فراهم شود و آسایش به زندگی وارد شود، اما اگر عشق و صمیمیت نباشد طرفین احساس آرامش و خوشبختی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آنچه باعث ایجاد آرامش و آسایش پایدار در زندگی مشترک می‌شود رعایت حقوق همسران نسبت به یکدیگر است، افزود: یکی از راهکارهای ایجاد عشق در زندگی، رعایت حقوق معنوی همدیگر است. ما دوگونه حقوق داریم: حقوق مادی، حقوق معنوی.اگر حقوق مادی رو رعایت کنید، آسایش همسرتان رو فراهم کردید. اما اون نیاز به آرامش هم داره.چی به مرد آرامش میده؟ چی به زن آرامش میده؟  یکی از حقوق معنوی که زنان بر عهده آقایان دارند برخورد پسندیده و مبتنی بر کرامت انسانی است که باید از سوی آقایان در حق همسران خود رعایت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تمام احتیاجات مادی را برای همسر خود فراهم کنید و در مقابل، کرامت انسانی او را نادیده بگیرد مطمئن باشید که زنان شما هیچ گاه احساس خوشبختی، آرامش و امنیت حقیقی نخواهند کرد.یکی از حقوق معنوی مرد بر گردن زن، این است که زن از مردش اطاعت کند. جهاد زن خوب شوهر داری کردن است.

در پایان جلسه، عزیزان سوالات خود را پیرامون مباحث مطرح نمودند و حجت الاسلام دهنوی به سؤالات ایشان پاسخ دادند .

برای دیدن تصاویر این همایش بر روی عکس کلیک کنید

tahkim-khanevade93-tasvir

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =