beykدر مسیر اتوبان شهید آقابابایی از زیر گذر پل تمدن عبور کرده و به سمت شمال اصفهان می آیم به بالای پل فرودگاه که می رسم گنبدی فیروزه ای با پرچمی سبز که در اهتزاز است چشم نوازی می کند از همان جا دست ادب بر سینه می گذارم و زیر لب می گویم: السلام و علیکِ یا زینب بنت موسی بن جعفر c. جلوتر می روم، بعد از میدان جوان روی تابلویی نوشته شده به سمت پارکینگ حرم مطهر، ماشین را داخل پارکینگ گذاشته و با حالتی شعف انگیز به ورودی باب القبله می رسم. در آستانه آن تعظیم کرده و سلام می دهم و زیر لب می گویم: بی بی جان قربان خودت و برادر غریبت امام رضا علیه السلام برم …

معرفی نامه:

حضرت زينب علیها السلام يکي از دختران بلافصل امام موسي بن جعفر علیه السلام  و خواهر بزرگوارِ امام رضا علیه السلام  ، احمد بن موسی و حضرت معصومه علیهم السلام  می باشد که مضجع شريف او در شمال شهر اصفهان قراردارد. این بارگاه باعظمت از دیر باز ملجاء و پناهگاه عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت از سراسر دنیا بوده است و بسیاری از بزرگان ارادت خاصی به این بانوی جلیل القدر داشته اند تا انجا که شیخ عباس قمی (صاحب کتاب گران قدر مفاتیح الجنان) هنگام نوشتن کتاب منتهی الآمال، گروهی از محققین و شاگردان خود را به این مکان مقدس فرستاده و در این کتاب حضرت زينب علیها السلام  را دختر بلافصل امام موسي بن جعفر علیهم السلام   معرفی کرده است.

مضجع شريف حضرت زينب علیها السلام  بنابر تحقیقات شيخ ابوالحسن عمري ملقب به «ابن صوفي نسابه» در کتاب «المجدي في انساب الطالبيين» در شمال شهر اصفهان واقع شده است که مرحوم ميرزا مهدي خان بدايع نگار نيز در کتاب خود «بدايع الانوار» اين مطلب را آورده است. در کتاب منتهي الامال -که یکی از معتبرترین کتب تاریخ تشیع می باشد- با نام بردن از اسامي دختران حضرت امام موسي بن جعفر علیهم السلام   نقل شده است که حضرت زینب علیها السلام دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام  می باشد.

علما و مجتهدین شهر اصفهان از جمله آیت الله سید ابوالقاسم دهکردی و بسیاری از بزرگان و محققان دیگر مردم را پیاپی نسبت به زیارت این مرقد شریف تشویق می کردند و خود نیز بنابر ارادت زیادی که به این امام زاده ی باعظمت داشتند وصیت نمودند که در این آستان  مقدس به خاک سپرده شوند.

همچنین مرحوم علامه ميرزا محمد علي معلم حبيب آبادي بنا به دستور آيت الله شيخ محمد حسين فشارکي شروع به تحقيقات مفصل و تاليف کتابي با عنوان «کشف الخبيه عن مقبره الزينبيه»پیرامون معرفی این بانوی باکرامت نمود و با تأیید آيت الله فشارکي به چاب رسید.

در بهمن ماه سال 1370 علامه فقيد سيد مصلح الدين مهدوي نيز کتابي با نام «تاريخچه ارزنان و مقبره ی عليا جناب زينب خاتون» در معرفي منطقه و آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام به نگارش درآورد و با مقدمه اي وزين از دکتر محمد باقر کتابي چاپ شد.

در ادامه گفتگو با محمد بیک مدیر اجرائی آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام  را می خوانید:

محمد بیک ضمن  معرفی آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام  گفت: ما خادمین این بارگاه نورانی رسالت خود قرار داده ایم تا آستان مقدس حضرت زینب علیها السلام  دختر بزرگوار حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام  مجموعه ای باشد مبتنی بر آموزه های دینی تا سیره و سنت پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت پاک و مطهرش را در جهان اسلام و سراسر عالم منتشر کند. این مجموعه متعهد است به اجرای نیت های واقفین و ناذرین و خدمتگذار به زائرین و مجاورین. هم چنین آستان مقدس با برخورداری از فن آوری روز و ظرفیت های ممتاز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جهت حفظ و حراست از قداست این حرم شریف و خدمت به محرومان و نیازمندان و توسعه و بهسازی روزافزون این کانون علم و معنویت کوشا می باشد.

وی در ادامه افزود: از طرفی با توجه به چشم انداز این آستان در افق سال های آتی که می خواهد پنجمین قطب زیارتی – فرهنگی و گردشگری مذهبی کشور باشد. فعالیت های عمرانی و توسعه حرم را در اولویت های مهم و اولیه خود قرار داده است که ماه ها توسط تیم تحقیقاتی آستان با بررسی منطقه و تحلیل فضاهای زیارتی – فرهنگی به طرح توسعه جامعی که در برگیرنده مساجد، رواق ها ، شبستان ها، سالن اجتماعات، کتابخانه، موزه، صحن های امام رضا علیه السلام  ، حضرت زهرا علیها السلام   و… رسیده که ان شاءالله در آینده ای نزدیک شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر حرم مطهر این بانوی بزرگوار خواهیم بود.

مدیر اجرائی آستان با اشاره به اهداف مذهبی و فرهنگی آستان گفت: با توجه به افق اهداف پیش بینی شده آستان؛ که دستیابی به جایگاه برتر در حفظ، احیا، تعمیق و ترویج مبانی فرهنگی، مذهبی، معنوی، تربیتی، و اخلاقی و گردشگری دینی و تبدیل شدن به یکی ار کانون های ممتاز در معرفت افزایی و محبت آفرینی نسبت به ائمه معصومین ( علیهم السلام ) در استان اصفهان می باشد، در کنار طرح توسعه عمرانی حرم مطهر و همزمان با فعالیت های کارگاهی از برگزاری مناسبت های مذهبی – ملی راه اندازی مرکز آموزش آستان – مرکز مشاوره – تشکیل معاونت اجتماعی غافل نشده و به لطف الهی تمامی این فعالیتها در حال انجام شدن است و همچنین امور مربوط  به رفاه زائرین، اداره امور داخلی و پشتیبانی آستان نیز به نحو مطلوب و با ساختاری منسجم صورت می پذیرد که به اذعان مجاورین و زائرین این بارگاه با عظمت رضایت بخش بوده و همگی را مرهون الطاف بیکران پروردگار و عنایت دختر موسی بن جعفر می باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 84 = 94