سؤال1: سرمه كشیدن به چشم برای زنان در صورتی كه نامحرم ببیند چه حكمی دارد؟ 

جواب: به نظر مشهور فقها؛ آنچه برای خانم ها زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. (جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1707)
سؤال2: روغن زدن یا ژل زدن به موی سر جهت زیبایی و حالت مو چه حكمی دارد؟
جواب: ژل و روغن زدن به سر اشكالی ندارد ولی برای وضو باید محل مسح، آلوده به روغن نباشد.
سؤال3: پسرانی كه زیر ابرو بر می دارند آیا از نظر شرع اسلام جایز است؟ (مقلد مقام معظم رهبری)
جواب: اگر تشبه به زنان صدق نكند اشكال ندارد.
سؤال4: اگر عكاس مرد باشد جایز است از خانم ها بدون حجاب عكس بگیرد؟ اگر زن دارای آرایش غلیظ باشد و ظاهركننده عكس مرد باشد و آن را ببیند چه حكمی دارد؟
جواب: عكس گرفتن خانم ها بدون حجاب شرعی در نزد نامحرم حرام است. و نگاه مرد نامحرم به عكس زن چنانچه از روی لذت باشد حرام است و به نظر بعضی از فقها, نگاه به عكس زن نامحرمی كه او را می شناسد بدون قصد لذت نیز جایز نیست. (برگرفته از ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1183 و 1193 ؛ جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1732)
سؤال5: آیا آرایش دختر در حد رقیق اشكالی دارد؟
جواب: اگر صدق آرایش و زینت كند باید از نامحرم بپوشاند و فرقی بین رقیق و غلیظ نیست. (برگرفته از جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1707)
سؤال6: اگر خانمی با حجاب كامل اسلامی ولی آرایش كرده و بدون داشتن قصد بد از منزل خارج شود آیا مرتكب گناه شده است یا خیر؟
جواب: خانم ها باید صورت آرایش كرده خود را از نامحرم بپوشانند و جایز نیست با این حالت در بین نامحرمان رفت و آمد نمایند. (برگرفته از كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص138)
سؤال7: حكم خالكوبی در اسلام چیست؟
جواب: بعضی از فقها خالكوبی خانمها به جهت زیبایی را اجازه می فرمایند و برخی جایز نمی دانند. به نظر مرجع تقلید خودتان مراجعه فرمایید.
سؤال8: حكم از بین بردن خالهایی كه در بدن وجود دارد با دارویی كه به بازار آمده چیست؟
جواب: اشكال ندارد.
سؤال9: آرایش كردن زن در مجلس زنانه چگونه است؟
جواب: اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. (استفتائات امام (ره), ج3, ص257)
سؤال10: آیا حلقه ازدواج ، برای خانمها جزء زینت آلات محسوب می شود؟
جواب: اظهار آن (در برابر نگاه نامحرمان) جایز نیست. (استفتائات امام (ره), ج3, ص257)
ریش
سؤال11: ریش گذاشتن یا ریش تراشیدن چه حكمی دارد؟ با ادله و حدیث بیان كنید؟
جواب: از نظر اكثر فقها تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب, حرام است البته بلند گذاشتن آن واجب نیست بلكه همین مقدار كه نگویند ریش تراشیده كافی است.
– هر حكم شرعی از دو جهت قابل دلیل یابی است:
الف) دلیل شرعی؛ مقصود از آن، متون و نصوصی است كه حكم الهی را بیان می‎كند. این دلیل ها ابزار اصلی فقیه و كارشناس دینی است كه از طریق آن، می تواند حكم الهی را استنباط كند.
ب) فلسفه حكم؛ مقصود از آن این است كه چرا خداوند بر موضوع مفروض, فلان حكم را داده است. چنین كاوشی تحقیق فقهی نیست مگر در مواردی كه «كشف فلسفه حكم» در «استنباط حكم» دخیل باشد. در این رابطه باید چند نكته را در نظر داشت: اولاً فلسفه همه احكام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری می طلبد. لیكن به طور اجمال روشن است كه همه احكام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی در متعلق آنهاست. بنابر این در صورتی كه فلسفه حكمی را بالخصوص ندانیم بنابر قاعده كلی فوق از آن باید پیروی كرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد. ثانیاً در جست و جوی فلسفه احكام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیك برایش جست و جو نمود. این فرایند كه همیشه در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای طبی یا … باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی كه بسیاری از احكام، مصالحی معنوی دارند كه در حوزه هیچ یك از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خود قادر به اثبات حكم یا نفی آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مسأله حكمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنانكه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن «متقی شدن» است. در مورد تراشیدن صورت نیز از نظر طبی گفته اند: وجود محاسن برای محافظت از لثه ها و دندان ها و پوست صورت مفید است. حتی امروز یكی از راههای انتقال ویروس ایدز را تیغ زدن به صورت می دانند. لیكن به نظر می رسد فلسفه اصلی حكم اثری معنوی و روحی و نیز حفظ حالت طبیعی خلقت مرد باشد. (حكم شرعی درباره ریش از كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص74)
سؤال 12: در چه صورتی تراشیدن ریش حرام است؟ آیا كسانی كه ریش خود را می تراشند فاسق هستند یا خیر؟
جواب: تراشیدن ریش یا كوتاه كردن آن به طوری كه صدق ریش نكند, بنابر احتیاط واجب حرام است و اصرار بر گناه صغیره موجب فسق می شود. (استفتائات جدید امام (ره), ج2, ص31 ؛ ترجمه استفتائات رهبری چاپ وزیری, س1414)
سؤال 13: زدن ریش و سبیل چه حكمی دارد؟ و آیا این كار در جاهایی مثل صدا و سیما كه محل آموزش جوانان است تبلیغ فساد نیست در حالی كه جوانان سریع الگو می گیرند؟
جواب: تراشیدن ریش و كوتاه كردن مانند تراشیدن بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی كوتاه كردن سبیل مانعی ندارد و كسانی كه این كار را می كنند باید نهی از منكر نمود و جوانان هم باید الگوی خود را شخصیتهای متدین قرار دهند و به وظیفه شرعی خود عمل نمایند. (استفتائات جدید امام (ره), ج2, س80)
سوال 14: اینجانب آرایشگاه دارم, در منطقه ای هستم كه اكثر مراجعین ریش تراش هستند و كار دیگری هم از من ساخته نیست آیا ریش تراشی برایم مسؤولیت شرعی دارد؟
جواب: ریش تراشیدن حرام است علی الاحوط, و اجرت ریش تراشی نیز حرام است علی الاحوط. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)
بوی خوش
سؤال15: اگر مرد ادكلن یا عطر به خود بزند ،آیا از نظر شرع ایرادی دارد؟
جواب: استفاده از عطر برای مردها مستحب است و برای خانمها در خانه و برای شوهر مستحب است اما برای خانمها در خارج از خانه كه معرض برخورد با نامحرم است اشكال دارد. (توضیح المسائل مراجع, ج2, ص 449)
سؤال16: اگر زنی برای جلوگیری از بوی بد عرق به خود عطر بزند و بیرون بیاید و نامحرم این بو را حس كند چه حكمی دارد؟
جواب: اگر می داند كه بوی عطر موجب تحریك و توجه نامحرم می شود جایز نیست. (توضیح المسائل 12 مرجع, ج2, ص449؛ استفتائات مقام معظم رهبری)
طلا و جواهر
سؤال 1: حلقه طلا برای مرد چه حكمی دارد؟ و اگر كسی به علت نپوشیدن حلقه طلا مورد تمسخر قرار گیرد آیا جایز است؟
جواب: زینت به حلقه طلا برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است. می توانند از انگشتر عقیق و یا فیروزه زیبا و یا انگشتر پلاتین كه فلز دیگری غیر از طلاست استفاده كنند و برای رعایت احكام خداوند متعال نباید از حرف چند نفر ناراحت بود (جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س258؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س442 و 443)
سؤال 2: آیا طلای سفید بر مرد حرام است؟
جواب: پلاتین كه فلز دیگری غیر از طلاست برای مرد اشكال ندارد اما طلای سفید اگر همان طلای زرد یا خلیط نقره باشد برای مرد اشكال دارد. (استفتائات جدید امام (ره), ج1, س50 و 51)
سؤال 3: اگر زن حلقه ازدواجش كه به دستش است و یا ابروی برداشته شده او پیدا شود و از نامحرم نپوشاند چه حكمی دارد؟ (مقلد مقام معظم رهبری)
جواب: مواردی كه برای خانمها زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشیده شود و اگر پوشیده نشود حرام است و موجب گناه می باشد. (طبق سؤال از دفتر معظم له)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =