حجت الاسلام والمسلمین عالی؛

اولین رفیق فرزندان باشید

 

کارشناس مذهبی گفت: رفاقت شاه کلید تربیت است، لذا باید اولین رفیق فرزندان خود باشید، چون اگر دومی باشید، فرزند درد دل های خود را به دیگران می گوید و چه بسا آنها دلسوز نباشند.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی عصر شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با اشاره به این که فرزندان حق بزرگی به گردن والدین دارند و دنباله ها و آثار وجودی والدین هستند اظهار داشت: والدین از دنیا می روند اما فرزندان ادامه والدین هستند و با نسل و اولاد، گویا خود والدین حضور دارند و بد و خوب آنها به پای والدین نوشته می شود، لذا در برابر فرزندان مسئولیت دارند.

کارشناس مذهبی با بیان آیه ” یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً “در سوره مبارکه تحریم و لزوم حفظ خانواده از دخول در جهنم گفت: اولین نکته برای تربیت فرزندان این است که اول از همه خود باید عامل بود، یعنی اخلاق، تربیت و عرفان قبل از این که خواندنی یا شنیدنی باشد، دیدنی است، لذا این که پدر و مادر و هر مربی خود اهل عمل باشد بسیار مهم است.
وی افزود: گاهی در برخی از خانواده های متدین، بچه هایی بزرگ می شوند که اهل نماز و روزه و حجاب نمی باشند، علت این امر آن است که پدر و مادر بیرون از خانه ظاهر دینی را حفظ می کنند، اما در خانه، اخلاق دینی ندارند و اهل عمل نیستند.

عالی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق دینی به همراه رفتار دینی به ویژه در جوامع اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در کشورهای اسلامی این است که ادعای ما زیاد است، یعنی ادعای مسلمانی و شیعه امیرالمومنین(ع) بودن ما زیاد می باشد، اما اخلاق و رفتار ما طبق ادعا نیست.

وی اضافه کرد: اهل عمل بودن همه جا خوب است اما در خانه بهتر است و پدر و مادر جزو اولین نکات تربیتی که باید در خانه رعایت کنند این است که خود اهل عمل باشند و معروف است که می گویند بچه های ما آن چنان می شوند که ما هستیم، نه آن گونه که می خواهیم.

عالی، فراهم سازی زمینه ها و بسترهای تربیتی در خانه را یکی دیگر از نکات تربیتی که والدین باید به آن توجه نمایند عنوان کرد و ادامه داد: در دستورات دینی ما گفته شده باید انسان پیش از ازدواج مراقب باشد و همسری که برمی گزیند درباره آن تحقیق نماید و در هنگام عقد و زفاف نیز آدابی که وجود دارد رعایت شود زیرا زمینه ها و بستری است که بذر در آن کاشته می شود.

وی خاطر نشان کرد: این که گفته شده زمانی که کودک به دنیا آمد بلافاصله اذان و اقامه در گوش آن گفته شود از آن جهت است که این اذان و اقامه نوعی واکسیناسیون روحی است و از جهت روحی در کودک یک مقاومت در برابر شیطان ایجاد می کند، لذا اولین ندایی که می شنود ندای توحید است.

کارشناس مذهبی تأثیر مجالس روضه و اهل بیت(ع) در ضمیر ناخودآگاه و فطرت کودک را بسیار عمیق بیان کرد و افزود: نقل است که امیرمومنان(ع) زمانی که نماز شب می خواندند کودکی را کنار خود قرار می دادند تا رحمتی که نازل می شود شامل حال آن کودک نیز گردد و یا به عنوان مثال این که گفته شده است با تربت سیدالشهدا(ع) کام کودک را برمی دارند از جهت تاثیر آن بر ضمیر کودک است.

استاد حوزه با تاکید بر تاثیر تغذیه و لقمه حلال بر اولاد و نسل تصریح کرد: در دستورات دینی برای این که یک بستر دینی فراهم شود به تغذیه حلال بسیار توصیه شده است و خطاب آن پدران و نان آوران خانواده می باشند، چرا که سلول های کودک مانند خشت های ساختمان باید مصالح سالم داشته باشد در غیراین صورت فرو می ریزد، در حالی که غذای حرام، حقوق ها و پول های حرام، باعث می شود فرزندان انسان در حوادث فروبریزند، هم چنان که امام صادق(ع) در فرمایشی فرمودند ” کَسبُ الحَرام یَبینُ فِی الذُّرِیَّةِ/ اثر درآمد حرام، در نسل آشکار می شود”.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) واسطه فیض می باشند و فیض را از خدای متعال دریافت می کنند تا این که در این عالم، به دست انسان می رسد، یعنی در پشت پرده ملائکه در کار بوده اند و اول از همه آن کسی که رزق را به دست انسان رسانده است اهل بیت(ع) بوده اند.

عالی یادآور شد: این رزق درصورتی که حلال باشد فیض است و اهل بیت(ع) واسطه آن هستند، اما اگر حرام بود دیگر فیض نیست و واسطه آن شیطان است و طبیعی است که انسان با آن تاریک و آلوده می شود، از این جهت لقمه حرام، انسان را تاریک، کسل و بی حال می کند.

کارشناس مذهبی برپایی مجالس ذکر و روضه در خانه را یکی از بهترین بسترها و زمینه های تربیتی برای فرزندان بیان کرد و گفت: یکی دیگر از اموری که برای زمینه سازی در خانه برای فرزندان بیان شده برپایی مجلس ذکر در خانه است و البته هر مقدار که در وسع خانواده می باشد، لذا روضه های خانگی بسیار با برکت است و برکت فراوانی را به خانه می آورد و بچه هایی که در آن خانه هستند از نور این مجالس بهره مند می شوند و این از اموری است که غیرمستقیم فرزندان را تربیت می کند.

وی افزود: یکی دیگر از اموری که پدر و مادر باید رعایت کنند رفاقت با فرزندان است؛ رفاقت شاه کلید تربیت است، لذا باید اولین رفیق فرزندان خود باشید، چون اگر دومی باشید، فرزند درد دل های خود را به دیگران می گوید و چه بسا آنها دلسوز نباشند.

عالی، پیامبر(ص) را رفیق ترین فرد نسبت به خانواده خود عنوان کرد و گفت: پیامبراکرم (ص) شوخ ترین مردم با بچه ها بود و امیرمومنان(ع) نیز همین گونه بودند و در خانه شوخ ، صمیمی و رفیق بچه ها بودند.