سؤال1: خواندن مدح برای ائمه اگر با سبك موسیقی های غربی و طرب انگیز ایرانی و خارجی باشد و ما را به یاد آن موسیقی بیاندازد چه حكمی دارد؟
جواب: غنا حرام است و اگر مدح ائمه یا مرثیه و آیات قرآن را هم با سبك غنایی بخوانند جایز نیست. (ترجمه اجوبه الاستفتائات رهبری چاپ وزیری س 1151)
سؤال2: اگر در جشنهای زنانه خانمی مولودی بخواند و جمعیت هم با ایشان هم خوانی كنند و این صدا به گوش نامحرم برسد چه حكمی دارد؟
جواب: با فرض اینكه موجب مفسده است جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه مراجع، ج 1 ، ص 69)
سؤال3: اگر شخصی در جشن های عروسی آوازه خوانی می كند می تواند در مساجد اذان بگوید یا مداحی كند؟
جواب: سزاوار است مؤذن مسجد شخص ظاهرالصلاحی باشد كه علناً مرتكب معصیت نمی شود. (توضیح المسائل 12مرجع ج 1 س 9412)
سؤال4: امروزه در جشن ها و یا مراسم خاص اداره ها یا همایش ها خواننده و نوازنده می آورند آیا دیدن و شنیدن این مراسم یا كاست هایی كه در بازار است و دارای مجوز است اشكال دارد؟ (مقلد آیت الله مكارم شیرازی)
جواب: گوش كردن به هر آهنگی كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است بنابراین گوش كردن به مراسم مذكور و نوارهای موسیقی اگر به نحو لهوی باشد حرام است و فرقی نمی كند كه از اداره ارشاد مجوز داشته باشد یا نداشته باشد. (استفتائات جدید آیت الله مكارم ج 1 س 533)
سؤال5: تزیین مساجد در جشن ها تا چه حد مورد تأیید است؟
جواب: تزیین مساجد در مناسبت های مذهبی اشكال ندارد اما باید به نحوی عمل گردد كه اسراف محسوب نشود. (استفتائات جدید آیت الله مكارم ج 1 س 177)
سؤال6: كف زدن در جشن ولادت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ چه حكمی دارد؟ (مقلد آیت الله بهجت)
جواب: احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتك معصوم یا مكان (مسجد و حسینیه) باشد جایز نیست. (ر.ك توضیح المسائل آیت الله بهجت، مسائل متفرقه س 30)
سؤال 7: رقص در میان جمع محرم ها چه حكمی دارد؟
جواب: مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند بنابراین در جایی كه دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست. (استفتائات امام (ره), ج2, س35 ـ استفتائات آیت الله مكارم , ج1, س534)
سؤال 8: كف زدن در جشن های مذهبی برای مولودی, عروسی ها, تشویق و خوشحالی چه حكمی دارد؟
جواب: به طور كلی كف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشكال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی كه در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود به ذكر صلوات و تكبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (اجوبه الاستفتائات , ج2, ص 95 و چاپ وزیری, س1182)
سؤال 9: دادن مبلغی به عنوان شاباش كه در جشن های عروسی به عروس یا داماد داده می شود چه حكمی دارد؟
جواب: دادن هدیه به عروس اشكال ندارد اما اگر دادن وجه مذكور در مقابل رقصیدن عروس یا داماد باشد كه اگر رقص نباشد به او نمی دهند, و به نظر مرجع تقلید عروس یا داماد یا دهنده وجه رقص او جایز نباشد دادن وجه مذكور اشكال دارد.
سؤال 10: نظر امام خمینی(ره) در مورد رقص و موسیقی را بیان فرمایید؟
جواب: به نظر معظم‎له تنها رقص زن برای همسرش بدون حضور دیگران جایز است. موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشكوك مانعی ندارد. (استفتائات جدید امام خمینی (ره), ج2, س25 و س35)
سؤال 11: رقص بچه ممیز چه حكمی دارد؟
جواب: بچه ای كه به حدّ بلوغ شرعی نرسیده است تكلیفی ندارد. (اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری , ج2, ص32)
سؤال 12: آیا حركت های ورزشی و نرمشی شامل رقص می شوند؟
جواب: حركات معمول ورزشی رقص محسوب نمی شود. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنكرانی , ج1, ص634)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 2 =