کارشناس مذهبی گفت: با اشاره به این که شیطان درصدد از بین بردن پیوندها و صمیمت بین مومنان است گفت: خداوند این صمیمت ها را دوست دارد و شیطان می خواهد آن را از بین ببرد و بین مومنین کینه ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی  در ویژه برنامه «ظهر بهاری » در جوار آستان حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) با اشاره به اهمیت جمع گرایی و جماعت اظهار داشت: امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید ” فإن يد الله علي الجماعة و اياكم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشيطان، كما أن الشاذ من الغنم للذئب “مبادا در بین تان تفرقه و جدایی رخ دهد ، چرا که دست خدا با جمع است و عنایت خداوند همراه جماعت می باشد.
وی افزود: انسانی که تنها باشد نصیب شیطان می شود، هم چنان که گوسفندی که از گله جدا شود، نصیب گرگ می گردد، لذا شیطان می خواهد انسان ها از هم جدا کرده و تنها کند.
وی عنوان کرد: رهبرانقلاب مثال زیبایی در این باره دارند و می فرمودند در کوهستان ها، کوهنوردهای حرفه ای کمرهای خود را به هم می بندند تا اگر فردی افتاد به دره سقوط نکند و به دیگران وصل باشد، فردی که تنها است به هنگام سقوط تا انتهای دره می رود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شیطان می خواهد پیوند بین مومنین را از بین ببرد گفت: این نقشه شیطان در عالم عملی شده است و حتی در سال 2018 وزارت امور تنهایی در انگلستان تاسیس شد، زیرا در جامعه 65 میلیون نفریی انگلیس بیش از 9 میلیون نفر تنها زندگی می کنند و افرادی که تنها زندگی می کنند دچار انواع آسیب های روحی، روانی و عقده ها و افسردگی و خودکشی می شوند.
وی اضافه کرد: فضای مجازی بر این تنهایی افزوده و بیشتر انسان ها را تنها کرده است، چرا که افراد در خانه کنار یکدیگر هستند اما با هم نیستند و بر اساس آمار میانگین مصاحبت افراد در خانواده 20 دقیقه شده است.
کارشناس مذهبی با تاکید بر این که شیطان درصدد اجرای نقشه خود در جامعه مومنین است تصریح کرد: این که این مقدار در توصیه های دینی و روایات به جماعت توصیه شده به همین دلیل است، هم چنان که به عنوان مثال اگر در نماز بیشتر از 10 نفر جمع باشند، جن و ملک قادر نیستند ثواب آن را بنویسند و یا در آداب دعا دارد که اگر 40 نفر جمع شوند و با هم دعا کنند خداوند به طور حتم به آنها عنایت می کند.
وی خاطر نشان کرد: در روایتی در وسایل الشیعه وارد شده است که اگر 40 نفر در تشییع فردی جمع شوند و شهادت دهند که جز خوبی از این فرد ندیده اند خداوند شهادت آنها را می پذیرد و از گناه آن می گذرد، لذا جمع باعث می شود عذاب بر داشته شود.
این خطیب با اشاره به این که شیطان درصدد از بین بردن پیوندها و صمیمت بین مومنان است گفت: خداوند این صمیمت ها را دوست دارد و شیطان می خواهد آن را از بین ببرد و بین مومنین کینه ایجاد کند.
وی افزود: پیوندی که بین مومنین برقرار است در فرهنگ دینی ما یک پیوند واقعی و تکوینی می باشد و پیوند قراردادی نیست، یعنی صرفا زبان و جغرافیا و نژاد، مومنین را به یکدیگر پیوند نداده و این پیوند شبیه پیوندی است که بین سلول ها، بافت ها و اعضای بدن است، زیرا همه در خدمت یک روح هستند و یک روح بر همه حاکم است.
حجت الاسلام و المسلمین عالی به روایتی از امام باقر(ع) در خصوص پیوند روحی و قلبی بین مومنین اشاره کرد و ادامه داد: جابر جعفی نزد امام باقر(ع) رفت و گفت گاهی بدون هیچ علتی دل او می گیرد، لذا از دلیل آن جویا شد، حضرت فرمود ” إن الله عزو جل خلق المؤمنين من طينة الجنان و أجري فيهم من ريح روحه فلذلك المؤمن أخو المؤمن لأبيه و أمه فإذا أصاب روحا من تلك الأرواح في بلد من البلدان حزن، حزنت هذه لأنها منها خداوند، مؤمنان را از خاک بهشت آفرید و از روح خود در آنان دمید، از این رو مؤمن با مؤمن، برادر پدر و مادری است پس هرگاه که به یکی از آنان در دیاری اندوهی برسد، دیگری هم در غم او اندوهگین می‏شود “.
وی تاکید کرد: خداوند متعال همه مومنین را از یک گِل خلق کرده و از شعاع روح خود دمیده است ، به همین دلیل مومنین باهم برادران تنی هستند و زمانی که دل یک نفر در جایی می گیرد، دل دیگری نیز می گیرد، زیرا با هم پیوند واقعی و سنخیت دارند.
وی اضافه کرد: در عصرهای جمعه نیز که دل انسان می گیرد، به دلیل این است که دل امام زمان(عج) یعنی دل اول مومن عالم گرفته است و از این جهت دل مومنین نیز در عصر های جمعه می گیرد.