داشتم کارهاي خانه را انجام مي دادم که تلفن زنگ زد، دوستم پشت خط بود و براي مهماني دعوتم کرد. من هم با اصرار دوستم قبول کردم. داشتم فکر مي کردم که کدام لباسم را بپوشم که چشمم به ناخن هايم افتاد. يکي شکسته بود، يکي بلند بود و يکي هم داشت مي شکست…


نمي دانستم چه کار کنم. خلاصه با همان وضعيت رفتم مهماني. اتفاقا يکي از بحث هاي داغ مهماني همين بحث ناخن بود. يک نفر در مهماني بود که ناخن کاشته بود و به من هم پيشنهاد کاشت ناخن را داد. اين خانم در جواب حرف من که گفتم: “براي وضو مشکل ايجاد مي کند”، گفت: “چيزي که سه ماه روي بدنت باشد، جزئي از بدن به حساب مي آيد!!…”
داشتم فکر مي کردم که مي شود با ناخن کاشته شده وضو گرفت يا نه! اين بود که وقتي رفتم خانه تلفن را برداشتم و زنگ زدم به دفتر مرجع تقليدم تا حکم کاشت ناخن را بپرسم.
آيه الله خامنه اي: کاشت ناخن در اصل مشکل ندارد اما براي وضو بايد برداشت.
آيه الله مکارم شيرازي: جايز نيست، براي غسل و وضو مشکل دارد و نماز باطل است.
آيه الله فاضل لنکراني: غسل و تيمم باطل است.
آيه الله وحيدخراساني: چون زيرش آب نمي رود جايز نيست.
آيه الله صافي گلپايگاني: اصل کاشت ناخن مشکل ندارد، اما اگر براي وضو و غسل قابل جدا کردن نباشد بايد وضو و غسل جبيره گرفته شود و بعد از غسل و وضو بايد تيمم کرد.
آيه الله نوري همداني: جايز نيست.
آيه الله سيستاني: جايز نيست.
آيه الله بهجت: وضو و غسل در اين حالت حرام است اما در صورتي که با عدم آگاهي از حکم شرعي ناخن کاشتيد و برداشتنش مشقت دارد، بايد موقع وضو نيت جبيره کنيد و بعد از وضو غسل يا تيمم کنيد.

منیع: دفتر جمیع مراجع عظام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

77 − = 69