حجت الاسلام و المسلمین عالی تبیین کرد:

جایگاه زن و خانواده در آیات و روایات

کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه زن و و خانواده در فرهنگ دینی گفت: با ازدواج، انسان از منیّت خارج می شود و جایی که انسان را از منیّت خارج کند، محل سیر و سلوک و رشد است و بسیاری از عبادات تنها با ازدواج به دست می آید.

به گزارش روابط عمومی آستان ، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به این که از بین بردن پیوند خانواده از نقشه های شیطان برای از بین بردن پیوندهای مقدسی در جامعه است اظهار داشت: در فرهنگ دینی، خانواده نهاد مقدسی است و در قرآن کریم نیز از آیات الهی که برشمرده شده این است که دو نفر با یکدیگر ازدواج کنند “وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا” و خداوند این را نشانه خود دانسته است.

وی با بیان روایات مربوط به اهمیت تشکیل خانواده و ازدواج گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمود “در اسلام بنایی محبوب تر از ازدواج نزد خداوند نیست” و در جای دیگر فرمود: “در چهار امر است که باب رحم خدا باز می شود، زمانی که باران نازل می شود، زمانی که فرزند با مهربانی به چهره والدین نگاه می کند، هنگام باز نمودن درب کعبه و در زمان ازدواج، درب رحمت الهی باز می شود”.

عالی افزود: با ازدواج، انسان از منیت خارج می شود و جایی که انسان را از منیت خارج کند، محل سیر و سلوک و رشد است و با ازادواج انسان کامل می شود و بسیاری از عبادات تنها با ازدواج به دست می آید؛ لَوْ خَرَجَ الْعُزَّابُ مِنْ مَوْتَاکُمْ إِلَی الدُّنْیَا لَتَزَوَّجُوا / اگر مردگان مجرّد شما به دنیا برگردند، قطعاً ازدواج می‌کنند”.

کارشناس مذهبی با اشاره به سه کلمه مهم درباره خانه و خانواده در فرهنگ دینی گفت: اگر این سه کلمه را باور کنیم، رفتار، نگاه و اخلاق ما در خانه تغییر می کند و این سه کلمه عبارت است از این که خانه محل عبادت، ریاضت و تربیت است.

وی اضافه کرد: انبوهی از روایات وجود دارد که در خانه و خانواده عباداتی را می توان انجام داد که در هیچ جای دیگر امکان آن وجود ندارد؛ همچنان که پیامبر اکرم(ص) می فرماید: “جُلوسُ المَرءِ عندَ عِیالِهِ أحَبُّ إلی اللّه ِ تعالی مِنِ اعتِکافٍ فی مَسجِدِی هذا”.

عالی ادامه داد: از امام صادق(ع) است که فرمود: “اگر زنی یک ظرف آب به دست همسر خوب دهد، از عبادت یک سال که روزها روزه دار و شب ها بیدار باشد بهتر است” و یا پیامبر اکرم(ص) فرمود: “اگر کسی یک بوسه بر فرزند خود بزند مسیری در بهشت طی می کند که به اندازه ۵۰۰ سال عبادت می باشد”.

کارشناس مذهبی با تاکید بر این که زن در خانه و خانواده محور است تصریح کرد: زن به عنوان محور خانه و خانواده باید ارزش خانه دار بودن را بداند، اما متاسفانه در فرهنگ غرب ارزش زن خانه دار پایین آمده است، در حالی که زن در خانه انسان تربیت می کند.

وی افزود: فرهنگ سرمایه داری غرب یک فرهنگ مادی است، لذا ارزش را در چیزی می داند که سود داشته باشد و زن خانه دار را سودده نمی داند، اما در فرهنگ الهی، زن دارای ارزش فراوانی است.

کارشناس مذهبی با اشاره به دومین کلمه مهم در رابطه با خانه و خانواده خانه را محل ریاضت عنوان کرد و ادامه داد: خانه محل ریاضت است؛ همچنان که پیامبر اکرم(ص) که اول زاهد در این عالم بودند بیشتر از هر فردی به خانواده رسیدگی می کردند.

وی اضافه کرد: شاگردان آیت الله قاضی(ره) نقل می کردند فردی که می خواهد به وصول و قرب خداوند دست یابد، بهترین شروع برای آن خانواده است، زیرا در خانه دو نفر، دو سلیقه و دو تربیت متفاوت دارند و گاهی با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند، بنابراین فردی که کوتاه می آید سیر وسلوک انجام داده است.

عالی، رسیدگی به حال یکدیگر در منزل را از مهم ترین وظایف همسران نسبت به هم بیان کرد و گفت: همسران در خانه، طبیب و پرستار یکدیگر هستند و زمانی که یک نفر از آنها بیمار می شود، تازه کار آن دیگری شروع می گردد و باید پای آن بایستد.

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره مبارکه نساء در خصوص مدارا و صبر در هنگام تفاوت سلایق در خانواده عنوان کرد: این آیه شریفه می فرماید ” عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ” با هم خوب معاشرت کنید و به دنبال آن می فرماید ” فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ ” اگر چیز ناپسندی از طرف مقابل دیدید، برای مثال یک اخلاق ناپسند و یا یک عادت زشت، ” فَعَسَیٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا ” چه بسا انسان امر ناپسندی را می بیند اما خیر فرد در آن امر ناپسند است، لذا همان جا باید صبر کند.