محله‌محوری، سیاست اصلی خانه‌های هلال کشور است

سرپرست دفتر اداره کل فعالیت، راهبری و نظارت بر خانه‌های هلال کشور گفت: محله‌محوری از سیاست‌های اصلی خانه‌های هلال در سطح کشور است که به خوبی این سیاست در برنامه‌ریزی‌های آستان مقدس حرم مطهر دیده شده است.

به گزارش واحد روابط عمومی حرم حضرت زینب(س)، عباس احدپور سرپرست دفتر اداره کل فعالیت، راهبری و نظارت بر خانه‌های هلال کشور در دیدار با مسئولان حرم مطهر حضرت زینب اخت الرضا(ع)، ضمن تشریح ابعاد رسالت ها و وظایف خانه های هلال در سطح کشور اظهار کرد: درخانه های هلال یک نگاه خاص وجود دارد که بحث آموزش همگانی و بحث امداد رسانی در زمان های حادثه برای نجات افراد است.
وی با بیان اینکه عمدتا زلزله، سیل، رانش زمین، تصادفات به عنوان حادثه در ذهن متبادر می شود، گفت: ولی درتعاریف ما حتی یک تجمع هم حادثه می تواند باشد که در اماکن مذهبی و امامزاده ها از جمله مصادیق است.
سرپرست دفتر اداره کل فعالیت، راهبری و نظارت بر خانه‌های هلال کشور با تاکید براینکه آموزش همگانی در سطح همه اقشار جامعه سیاست اصلی و قطعی خانه های هلال است، گفت: اما صلیب سرخ جهانی نیز یک سیاستی را تدوین کرده مبنی بر افزایش مهارت افراد برای نجات خود در مواجه با بحران هاو حوادث است.
وی افزود: در زمان های وقوع حوادث به منظور نجات افراد یک «زمان طلایی» وجود دارد که تا رسیدن افراد متخصص و با تجهیزات اورژانسی، عامه مردم با آموزش هایی که دیده اند، در زمان طلایی اقدامات امدادی را انجان دهند.
احدپور ادامه داد: البته این نگاه خانه هلال برای مواقع حادثه ها بوده است و یک نگاه دیگری وجودداردکه در زمان های عادی، می تواند در بحث معضلات اجتماعی، عزت نفس، اوقات فراغت جوانان، مشورت گیری با اساتید نخبه جامعه و مباحث مرتبط با محله هم ورود کند.
وی تصریح کرد: در خانه هلال آستان مقدس حرم مطهر، اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، کمک گرفتن از مجموعه هلال احمر استان و درخواست برقراری ارتباط خانه های هلال منطقه برای ارتقای مباحث سلامت و بهداشت روانی از جمله پیشنهادات ما است.
سرپرست دفتر اداره کل فعالیت، راهبری و نظارت بر خانه‌های هلال کشور گفت: پرداختن به مباحث زیرساخت ها در کنار انجام امور روزمره، از ضرورت ها است، گفت: یکی از مزیت ها و محاسن معاونت اجتماعی حرم مطهر در منطقه 14 این است، براساس اولویت ها و دغدغه های متولیان امر، به پستو های معضلات اجتماعی محله به صورت عملی ورود کرده اید.
وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات گسترده به مردم در عرصه های مختلف از اهداف انبیا و اولیای الهی هم بوده است واین شایسته است که مجموعه ای از اقدامات و خدمات بامحوریت آستان مقدس حرم مطهر در این منطقه صورت گیرد.
احدپور با اشاره به اینکه محله محوری از سیاست های اصلی خانه های هلال در سطح کشور است که به خوبی این سیاست در برنامه ریزی های آستان مقدس حرم مطهر دیده شده است، عنوان کرد: پیشنهاد می شود مستند سازی پرداختن به معضلات اجتماعی محیط پیرامونی حرم و حتی خاطرات متولیان امر در این عرصه اقدام کنید.
وی تاکید کرد: باتوجه به وجود مباحث امکاناتی و شرایط رفاهی، مرکزخانه هلال آستان مقدس حرم مطهر زینب اخت الرضا(ع) در حوادث و اتفاقات در اقصی نقاط استان به عنوان پشتیبان برای حادثه دیده ها عمل کنند.
سرپرست دفتر اداره کل فعالیت، راهبری و نظارت بر خانه‌های هلال کشور عنوان کرد: گام برداشتن در راستای مهارت افزایی جوانان برای معرفی به بازار و پرداختن به آموزش های تخصصی در رشته های خاص با همکاری خانه هلال و سازمان فنی حرفه ای ازدیگر سیاست های ما در روزهای آینده است.

درابتدای این دیدار، حجت الاسلام محسن صادق زاده، مدیر اجرایی حرم مطهر حضرت زینب اخت الرضا(ع) ضمن تشریح ابعاد تاریخی و قدمت حرم مطهر، به بیان بافت جمعیتی منطقه زینبیه، سیاست ها و اقدامات اخیر حرم مطهر پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در مناسبت های مختلف دینی و ملی، ویژه برنامه هایی مختلفی تدارک دیده شده که بااستقبال پرشور مردم مواجه شده است و از سوی دیگر موقعیت زینبیه از لحاظ تراکم جمعیتی بسیار بالا بوده، گفت: ساخت و ساز عمرانی و ماموریت زیارتی حرم فقط در اولویت ها نبوده است، بلکه ورود به مباحث فرهنگی و رفع معضلات اجتماعی منطقه نیز با حضور تیم های تخصصی نیز دراولویت ها قرار دارد.
مدیر اجرایی حرم مطهر حضرت زینب اخت الرضا(ع) تصریح کرد: در این راستا تقویت کانون های فرهنگی، خیریه ها، انجمن های مردمی در منطقه جزو اهداف ما محسوب می شود که ایجاد خانه هلال در حرم برای فعالیت های اجتماعی و ارائه خدمات مرتبط در این مسیر تعریف شده است.