حجت الاسلام و المسلمین عالی پاسخ می دهد:

چرا معاندان حضرت ابوطالب(ع) را مشرک می خوانند؟

کارشناس مذهبی گفت: دلیل این که ابوطالب را مشرک بیان می کنند روشن است، برای این که می‌خواستند امیرمومنان(ع) را هدف قرار دهند، لذا پدر حضرت را مشرک معرفی می کنند، و می‌خواهند نقصی را این گونه به حضرت وارد کنند.

به گزارش روابط عمومی آستان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب (س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به عنوان تنها حکومت شیعه در جهان بیان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی نه تنها در جهان معاصر بلکه در طول تاریخ تنها حکومت ولایی پس از اهل بیت(ع) می باشد .

وی ادامه داد: در روایات بسیاری آمده است که پیش از ظهور امام زمان(عج) پرچمی به نام قوم سلمان یا قوم فارس و یا مشرق زمین از ایران بلند می شود، هم چنان که امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: “پرچمی در ایران قبل از ظهور مهدی ما بلند می شود که برای برافراشتن آن پرچم افراد زیادی کشته می شوند و کشته های آنها شهید است و این پرچم را به کسی جز دست صاحبتان نمی دهند”.

عالی با تاکید بر جلوداری افراد صالح و پاک در این نظام و انقلاب تصریح کرد: بهترین این امت یعنی حضرت امام(ره) جلودار این انقلاب بود و پس از آن نیز خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب می باشند و از طرفی افرادی مانند شهدا پای کار آمدند که بهترین های این مردم بودند.

وی افزود: بیش از ۲۳۰ هزار شهید از بهترین های این امت رفتند و امیدوار هستیم این انقلاب که با نیت پاک شروع شد و بهترین ها برای آن شهید شدند به دست صاحب آن برسد، هم چنان که شهید سلیمانی نیز می گفت جمهوری اسلامی حرم است و اگر این حرم را محافظت نکنیم، حرم های دیگر باقی نخواهد ماند.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: یکی از قصور و تقصیرهایی که انجام دادیم این بوده است که درباره برخی از بزرگان دین که در زمان غربت در کنار پیامبر(ص) بودند کمتر برای مردم گفته ایم و معرفی کرده ایم، هم چنان که درباره حضرت ابوطالب حامی پیامبر(ص) و یا حضرت حمزه که سپر پیغمبر اکرم(ص) در زمان غربت بودند آشنایی کمی وجود دارد.

وی اضافه کرد: آن قدر از این شخصیت ها نگفتیم و نشنیدیم که دیگران روایت خود را بیان کردند و گفتند حضرت ابوطالب مشرک بوده است، در حالی که ابوطالب جزء اوصیای حضرت ابراهیم(ع) بوده، یعنی پس از حضرت ابراهیم افرادی بودند که جانشین و پیامبران تبلیغی تا زمان پیغمبر اکرم(ص) بودند و حضرت عبدالمطلب جد پیامبر(ص) نیز یکی از اوصیا و جانشینان حضرت ابراهیم بوده است.

عالی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) در اصول کافی گفت: در این روایت فردی از امام سؤال کرد که آیا حضرت ابوطالب حجت بر پیامبر(ص) بوده، امام کاظم(ع) فرمود حجت بر پیامبر نبود، ولکن وصایا و ودیعه های نبوت نزد حضرت ابوطالب بوده و آنها را به پیامبر(ص) داده است.

وی خاطر نشان کرد: دلیل این که ابوطالب را مشرک بیان می کنند روشن است، برای این که می خواستند امیرمومنان(ع) را هدف قرار دهند، لذا پدر حضرت را مشرک معرفی می کنند، و می خواهند نقصی را این گونه به حضرت وارد کنند.

عالی عنوان کرد: این که رهبر معظم انقلاب می فرمود ” جنگ روایت ها” به این دلیل است که اگر ما روایت نکنیم ، دشمن به گونه ای که می خواهد و طبق اهداف خود روایت می کند.

کارشناس مذهبی با اشاره به حمایت های بی دریغ حضرت ابوطالب نسبت به دین اسلام و وجود نبی اکرم(ص) گفت: حضرت ابوطالب آن چنان کمک پیامبر(ص) بودند که زمانی که از دنیا رفتند خداوند به پیامبر فرمود دیگر در مکه نماند و به مدینه برود، چرا که حامیان خود را از دست داده است، لذا پیامبر اکرم(ص) هجرت فرمود.

وی با بیان اینکه از دیگر حامیان بی بدیل رسول اکرم حضرت خدیجه کبری بوده ، افزود: این بانوی با عظمت ، پاکدامن و نجیب، اول زنی بود که در عالم به پیامبر ایمان آورد، کمااین که اول مردی که ایمان آورد امیرمومنان(ع) بود و در زمانی که در این عالم هیچ فردی سجده نمی کرد، این سه نفر از جمله حضرت خدیجه(س) سجده می کردند و تمام مال خود را در حالی که ثروتمندترین زن جزیره العرب بود در راه دین داد.

کارشناس مذهبی به تبیین اقوالی که در مورد سن ازدواج حضرت خدیجه(س) بیان شده است پرداخت و گفت: این که می گویند حضرت خدیجه(س) در زمان ازدواج با رسول خدا ۴۰ ساله بوده و قبل از آن دو بار ازدواج کرده است نیز از این جهت است که می خواهند شأن حضرت خدیجه را پایین بیاورند و می خواهند نقصی بر حضرت وارد کنند تا همسران دیگر پیامبر را بالا ببرند، در حالی که طبق قول محققین و اصحّ احوال، حضرت خدیجه(س) در زمان ازدواج با پیامبر، ۲۸ ساله بوده است و قبل از آن ازدواج نکرده بودند.

عالی ایثار اموال حضرت خدیجه(س) برای حمایت از دین اسلام را معامله آن حضرت با خداوند متعال عنوان کرد و ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در راه خدا مال کثیر داد و خداوند نیز به ایشان کوثر عطا فرمود و در ازدواج نیز افراد پولدار، قدرتمند ومشهور را رد کرد و پیامبری که پول، قدرت و شهرت نداشت را به دلیل دیانت، پاکی، نجابت و صداقت انتخاب کرد و این یک معامله است.

وی اضافه کرد: در زمان جاهلیت ربا یک امر مرسوم بود و خدیجه کبری(س) نیز می توانست پول روی پول بگذارد و ثروت خود را زیاد کند، اما ریالی از این کارها انجام نداد و پاک تجارت کرد و ذره ای در شغل حضرت حرام وجود نداشت، بنابراین اگر انسان می خواهد یک چیز ناب به دست آورد باید هنری از خود نشان دهد.